10 powodów, żeby pokochać Mostek [infografika]

Urdhva Dhanurasana, czyli mostek to pozycja wymagająca. Doskonale pamiętamy ją z lekcji wf i zapewne wielu z nas jej nie lubiło. Jednak ta asana robi dużo dobrego dla naszego ciała i umysłu, dlatego warto ją pokochać.

Wykoanując Mostek, upwenij się, że Twoje ramiona są proste, Twój pępek jest zassany (uddijana), stopy są równolegle ustawione, kręgosłup w pełni rozciągnięty i jesteś w stanie równo rozłożyć ciężar ciała pomiędzy nogi i ręce. Wtedy widzisz, że możesz powędrować dłońmi bliżej do stóp cały czas utrzymując pięty mocno oparte na ziemi, bez utraty całkowitej struktury pozycji czy stabilności w nogach. Ciesz się tą pozycją przez minutę do trzech minut.

mostek

Mostek – korzyści:

1. Pozycja „mostka” wzmacnia i wydłuża kręgosłup, co sprawia, ze staje się on elastyczny i giętki. Niestety wraz z wiekiem nasz kręgosłup coraz bardziej się zaciska ( tak, tak… to powód dla którego nasze babcie wydają się nam niższe aniżeli były za młodu). Na szczęście system praktyki jogo śpieszy z pomocą i dzięki wielu pozycjom, między innymi „mostkowi”, możemy tworzyć niezbędną przestrzeń w kręgosłupie, aby utrzymać młody wygląd i nienaganną posturę.

2. Pozycja „mostka” wzmacnia ramiona, nadgarstki, brzuch, nogi, co poprawia nasz tonus mięśniowy i ujędrnia ciało.

3. Pozycja ta szczególnie intensywnie otwiera klatkę piersiową i wzmacnia płuca oraz dostarcza im zwiększoną ilość tlenu. Sprawia, że zaczynamy pełniej oddychać. Badania wykazały, że pozycja „mostka” ma działanie szczególnie terapeutyczne dla chorujących na astmę. Pamiętaj jednak, by oddychać głęboko podczas wykonywania tej asany.

4. Urdhva Dhanurasana poprawia funkcjonowanie układu nerwowego i wydzielanie hormonów, co utrzymuje ciało w stanie optymalnego zdrowia. Asana ta ma wpływ na równowagę hormonalną i jest szczególnie polecana kobietom, które mają problemy z płodnością.

5. Rozciąganie i intensywna praca w tej pozycji ma wpływ na wygląd Twojej sylwetki (oczywiście jeśli praktykujesz ją regularnie!). Spalając nadmiar tłuszczu, zauważysz, że Twoje ciało staje się coraz smuklejsze.

6.Urdhva Dhanurasana rozluźnia spięte biodra i poprawia elastyczność w stawach biodrowych.

7. Pozycja „mostka” pobudza zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Jogini wierzą, że przeciwdziała stresowi, depresji i lękom. Jest to spowodowane stymulacją gruczołu tarczycy i przysadki, które są zaangażowane w trakcie wykonywania asany.

8. Ta asana angażuje całe ciało, dlatego zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy.

9. Mówi się, że pozycja „mostka” otwiera wszystkie siedem czakr, zachowując procesy zachodzące w organizmie w harmonii ze sobą.

10. Urdhva Dhanurasana jest pozycją z serii wygięć do tyłu, które niesamowicie poprawiają akcję i pracę serca. Powodując otwarcie klatki piersiowej, asany te stwarzają miejsce dla nowych doznań, miłości i przyjaźni. Otwierają serce czyniąc jest promieniującym światłem dla otoczenia.

Trwanie w pozycji mostka nie powinno być krótsze niż minutę i dłuższe niż trzy minuty. Starajcie się wydłużać czas trwania w tej pozycji wraz ze stażem praktyki jogicznej. Natomiast jeśli jeszcze nie jesteście gotowi na praktykowanie ”mostka”, nic nie szkodzi! Joga ma do zaoferowania szereg innych pozycji, które powoli przygotują Cię do niego. Pamiętaj też, że pozycje jogiczne, zwłaszcza te bardziej zaawansowane, oprócz ogromnych korzyści zdrowotnych, mają też przeciwwskazania. Pozycję „mostka” należy wykonywać ze szczególną ostrożnością jeśli doznałeś kontuzji pleców i kręgosłupa, w przypadku silnych bólów głowy, niskiego bądź wysokiego ciśnienia, nieprawidłowości pracy serca lub zespołu cieśni nadgarstka.


Poznaj sposób na wzmocnienie ciała, głęboki i odżywczy oddech, a także lepsze relacje z otoczeniem! „Przygotowanie Do Mostka” zaprasza wszystkie czakry do otwarcia.

Nowa Sesja od Gosi Kobus-Kwiatkowskiej „zbuduje mostek” do lepszej wersji Ciebie. To praktyka dla każdego – początkującego i zaawansowanego jogina. Kompletne działanie, które uwalnia ciało od blokad – również psychicznych.

Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i zyskaj dostęp do praktyki 180 sesji jogi w domu!

 



O autorze

PortalYogi
PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Inne artykuły tego autora