Magdalena Bałdys

Jak wybrać klocek i bolster do jogi?

Bolster do jogi jest bardzo pomocny, jeżeli nie jesteśmy w stanie wykonać asany lub po prostu chcemy odpocząć.

Bolster do jogi i klocek to pomoce, które chcę kupić. Zastanawiam się, jaki najlepiej wybrać. Czy bolster jest lepszy z gryki czy bawełny, a klocek twardy czy miękki? Czy takie pomoce do jogi są potrzebne?

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

Klocek do jogi

Stabilny, drewniany klocek przydaje się jako podpora do pozycji stojących. W momencie, gdy opieramy się o klocek inną częścią ciała niż dłonie, może być za twardo i niewygodnie.

Wtedy najlepiej przykryć klocek matą lub kocem.

Duże znaczenie ma tutaj ciężar. Im cięższy klocek, tym stabilniejszy, a do tego trudniej zniszczyć jego powierzchnię (dąb, buk). Miękkim i zarazem lżejszym drewnem jest sosna, która jest jednocześnie tańsza.

Jeżeli dużo podróżujesz i wszelkie pomoce zabierasz ze sobą, wówczas idealnym rozwiązaniem jest lekki klocek z pianki lub korka. Dużo lepiej sprawdza się też jako pomoc w takich pozycjach, gdzie podkłada się go pod kręgosłup.

Jest bardzo wygodny, gdyż nie wbija się w ciało, tak jak może się przydarzyć podczas użycia klocka drewnianego.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PortalYogi (@portalyogi_pl)

Idealnym rozwiązaniem byłoby sprawić sobie dwa klocki z różnych materiałów, jeden drewniany (gdzie kryterium wyboru byłby ciężar, czyli najlepiej dąb), a drugi piankowy.
Osobiście używam zwykłych sosnowych klocków, ponieważ lubię drewno i nie przeszkadza mi niewygoda (układam klocek pod matą).

Bolster do Jogi

Bolster do jogi jest bardzo pomocny, jeżeli nie jesteśmy w stanie wykonać asany lub po prostu chcemy odpocząć. Poniżej dwa rodzaje bolsterów:

Z wypełnieniem z gryki:

  • Jest ciężki, dobrze nadaje się do siadów
  • Ma właściwości antyalergiczne, choć trzeba co jakiś czas odkurzać wypełnienie
  • Jest twardy i elastyczny, więc nie odkształca się
  • Nie nagrzewa się i ma właściwości antypotowe
  • Z biegiem czasu łuska kruszy się i trzeba wypełnić wałek

Z bawełną:

  • Świetnie amortyzuje punkt wyginania się w wygięciach do tyłu
  • Jest miękki, dzięki czemu najlepszy w relaksacyjnych pozycjach ze skłonem do przodu – dobrze wypełnia przestrzeń
  • Nieco lżejszy od wałka/bolstera z gryką o takich samych rozmiarach; łatwiej używać go do podparcia pionowego przy ścianie
  • Nie daje stabilnego podparcia w siadach (do siadów raczej twardy koc lub klocek)

Pamiętaj, że wybór odpowiedniego bolstera jest znaczący dla Twoich ćwiczeń.

Jeżeli jednak wolisz domowe sposoby, zamiast bolstera możesz użyć zwiniętego koca, a zamiast klocka – kilka książek. Chodzi przede wszystkim o komfort podczas praktyki.


Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Pierwsze kroki na macie: Joga dla pre-początkujących

Magdalena Bałdys

Nauczycielka Hatha Jogi (RYS200), Yin Jogi (YACEP)

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących. Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.