Ashtanga A Joga Wg Iyengara – Czym Się Różnią?

Joga przesiąknięta jest ponad tysiącletnią tradycją oraz historią. Wraz z czasem ewoluowała również jej praktyka, wytwarzając i rozwijając nowe style oraz podejścia do nauczania. Działo się to i dzieje nadal, aby w jak najlepszym stopniu dopasować się do potrzeb uczestniczących. Pomimo wielu zmian, dwie solidne praktyki pozostały: Ashtanga Joga oraz Joga wg Iyengara. Jeśli jesteś ciekawy gdzie są do siebie podobne, a czym się od siebie różnią, czytaj dalej!

ashtanga i iyengar

Podobieństwa

Obydwa style skupiają się na oddechu, czyli pranajamie oraz praktyce odpowiednich pozycji zwanych asanami. Oprócz tego wyznaczają 8 ścieżek, którymi powinien podążać każdy uczeń, by poznać znaczenie i sens życia. I na tym podobieństwa się kończą.

Joga wg Iyengara

Jej podstawa leży w Hatha Jodze, która określana jest rodzajem raczej delikatnej praktyki. Styl wynaleziony przez B.K.S. Iyengara potrafi wyleczyć osoby, które dotknęła gruźlica oraz często stosowany jest jako terapia. Ta forma skupia się na balansie i równowadze, ukazując poprawną metodę odnalezienia ścieżki do wykonania konkretnych asan. Uczeń prowadzony jest przez nauczyciela, który zwraca uwagę na każdy, nawet najmniejszy szczegół, dopóki nie uzna, że cel został osiągnięty. Oczywiście każdy z nas jest inny, dlatego Iyengar nie zapomniał o pomocach takich jak koce, bloki, paski i bolstery, aby w jak najpełniejszy sposób pomóc w wyzwaniach.

Iyengar wierzył, że osoby praktykujące jego styl regularnie, przykładając odpowiednią uwagę do balansu oraz równowagi, osiągną go w swoim organizmie. A kiedy to nastąpi, również umysł podąży za ciałem. Podczas zajęć bardzo często używa się pozycji dziecka pomiędzy asanami, ale nie oznacza to, że ten styl można nazwać łatwym. Każda asana trzymana jest przez określony czas, kiedy to uczeń dostosowuje swoje ciało i koryguje jego położenie, budując tym samym siłę i wytrzymałość.

Dla kogo? Na pewno dla osób cierpiących po konkretnych urazach, początkujących oraz nawet zaawansowanych joginów, którzy pragną polepszyć swoją postawę w asanach i uciszyć umysł.

Ashtanga Joga

Podobnie jak Joga wg Iyengara, celem Ashtangi jest również uspokojenie umysłu, ale również skupienie się na oczyszczeniu organizmu oraz poprawie funkcjonowania narządów wewnętrznych, aby mogły jak najpełniej wykonywać swoją ciężką pracę. Za pomocą skrętów, wygięć oraz innych pozycji, krążenie krwi i limfy poprawia się, doprowadzając do eliminacji toksyn. Ta praktyka charakteryzuje się sekwencją pozycji wykonywanych za każdym razem w dokładnie tej samej kolejności. Następuje tzw. flow, czyli przepływ i każda poprzedza kolejną i wywodzi się z następnej, zwiększając temperaturę ciała.

Ashtanga jest jedną z form, oraz wywodzi się od Vinyasa Jogi, w której następuje ciągły ruch, podobnie jak podczas Powitania Słońca. Każdy ruch w Ashtandze wykonywany jest podczas wdechu. W pozycji trwa się przez około 5 pełnych oddechów, po czym z wydechem następuje przejście do kolejnej. Również w aspekcie spokojności umysłu, Ashtanga koreluje z przekonaniem, że jeśli uspokoimy ciało, umysł podąży również w tym kierunku.

Dla kogo? Ten styl jogi jest na pewno psychicznie i fizycznie wymagający. Jeśli pragniesz zwiększyć swoją elastyczność, oczyścić organizm z toksyn oraz przede wszystkim wyciszyć ciało i umysł – na pewno odnajdziesz w nim swoje szczęście.

Tak naprawdę nieważne, jaki styl wybierzesz. Ogromną zaletą jogi i jej ewolucji jest to, że na pewno znajdziesz coś, co będzie Ci odpowiadało. Pamiętaj również, że celem każdej praktyki, niezależnie od jej nazwy, sposobu wykonywania, czy nauczyciela, który będzie Cię prowadził jest pomoc Tobie w odnalezieniu spokoju oraz harmonii ciała i umysłu.


Chcesz rozpocząć regularną praktykę jogi w nurcie Iyengara?

Jeżeli, tak to Idealne się składa! 🙂 Już 21 stycznia w Internetowym Studio PortalYogi rozpoczynamy wyzwanie: 30 Dni z Jogą – Wstęp do Praktyki Jogi! To 30 sesji video na każdy kolejny dzień wyzwania i olbrzymia dawka codziennej motywacji dla Ciebie (e-maile i powiadomienia na jogowej grupie).

Zobacz wszystkie szczegóły i korzyści tego wyzwania — > KLIK, KLIK



O autorze

Ewa Wysocka
Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Inne artykuły tego autora