Portal Yogi

Ashtanga joga a joga Iyengara – czym się od siebie różnią?

Joga Iyengara i Ashtanga joga to dwa style jogi, które zostały stworzone przez dwóch uczniów T. Krishnamacharya: B.K.S. Iyengara i Pattabhi Joisa.

Joga Iyengara i Ashtanga joga to dwa style jogi, które zostały stworzone przez dwóch uczniów T. Krishnamacharya: B.K.S. Iyengara i Pattabhi Joisa. W tym tekście pomożemy ci zrozumieć, czym różnią się od siebie.

Asany nie może wykonywać jedynie twój umysł, a nawet nie twoje ciało. W niej musisz być ty (…). Musisz wykonywać asanę swoją duszą. 
B.K.S. Iyengar

joga iyengara wyszwanie

Podobieństwa Iyengar jogi i Ashtanga jogi

Obydwa style skupiają się na oddechu, czyli pranajamie oraz praktyce odpowiednich pozycji zwanych asanami.

Joga według Iyengara

Styl wynaleziony przez B.K.S. Iyengara skupia się na balansie i równowadze, ukazując poprawną metodę wykonania konkretnych asan. Gdy poprawnie wykonujesz asanę, Jaźń sama się otwiera; joga staję się boska. 

Uczeń prowadzony jest przez nauczyciela, który zwraca uwagę na każdy, nawet najmniejszy szczegół, dopóki nie uzna, że cel został osiągnięty.

joga iyengara

Każdy z nas jest inny, ma inne predyspozycje i swoje ograniczenia w ciele. Pomoce wykorzystywane w jodze Iyengara takie jak koce, bloki, paski i bolstery pomagają wyzwaniach związanych z asanami. 

Iyengar wierzył, że osoby praktykujące jego styl regularnie, przykładając odpowiednią uwagę do balansu oraz równowagi, osiągną go w swoim organizmie. A kiedy to nastąpi, również umysł podąży za ciałem.

Bardzo często używa się pozycji dziecka pomiędzy asanami, ale nie oznacza to, że ten styl można nazwać łatwym.

Każda asana trzymana jest przez określony czas, kiedy to uczeń dostosowuje swoje ciało i koryguje jego położenie, budując tym samym siłę i wytrzymałość.

„Joga jest światłem, które raz zapalone nigdy nie gaśnie.
Im lepsza jest twoja praktyka tym jaśniej ono świeci.”
BKS Iyengar

Dla kogo jest ten styl jogi?

Na pewno dla osób cierpiących po konkretnych urazach, początkujących oraz nawet zaawansowanych joginów, którzy pragną polepszyć swoją postawę w asanach i uciszyć umysł.

Dlaczego warto korzystać z akcesoriów do jogi? →

Dlaczego warto korzystać z akcesoriów do jogi i jak to może zmienić samą praktykę? 👇 Zobacz, co na ten temat mówi Adam Ślęczek – dyplomowany nauczyciel jogi metodą B.K.S. Iyengara.A już wkrótce, wykorzystamy niektóre podstawowe akcesoria podczas wyzwania: „30 Dni z Jogą! Wstęp Do Praktyki Jogi”, które poprowadzi właśnie Adam! Startujemy wszyscy razem 👉 21 stycznia ➡️➡️ bit.ly/21StartWyzwania

Posted by PortalYogi on Tuesday, January 15, 2019

Ashtanga Joga

Celem Ashtangi jest również uspokojenie umysłu, ale również skupienie się na oczyszczeniu organizmu oraz poprawie funkcjonowania narządów wewnętrznych, aby mogły jak najpełniej wykonywać swoją ciężką pracę.

Za pomocą skrętów, wygięć oraz innych pozycji, krążenie krwi i limfy poprawia się, doprowadzając do eliminacji toksyn.

Ta praktyka charakteryzuje się sekwencją pozycji wykonywanych za każdym razem w dokładnie tej samej kolejności.

Następuje tzw. flow, czyli przepływ i każda poprzedza kolejną i wywodzi się z następnej, zwiększając temperaturę ciała.

joga iyengara a ashtanga

Ashtanga jest jedną z form, oraz wywodzi się od Vinyasa jogi, w której następuje ciągły ruch, podobnie jak podczas Powitania Słońca.

Każdy ruch w Ashtandze wykonywany jest podczas wdechu. W pozycji trwa się przez około 5 pełnych oddechów, po czym z wydechem następuje przejście do kolejnej.

Również w aspekcie spokojności umysłu, Ashtanga koreluje z przekonaniem, że jeśli uspokoimy ciało, umysł podąży również w tym kierunku.

Dla kogo?

Ten styl jogi jest na pewno psychicznie i fizycznie wymagający.

Jeśli pragniesz zwiększyć swoją elastyczność, oczyścić organizm z toksyn oraz przede wszystkim wyciszyć ciało i umysł – na pewno odnajdziesz w nim swoje szczęście.

Tak naprawdę nieważne, jaki styl wybierzesz. Ogromną zaletą jogi i jej ewolucji jest to, że na pewno znajdziesz coś, co będzie Ci odpowiadało. Pamiętaj również, że celem każdej praktyki, niezależnie od jej nazwy, sposobu wykonywania, czy nauczyciela, który będzie Cię prowadził jest pomoc Tobie w odnalezieniu spokoju oraz harmonii ciała i umysłu.


30-dniowe wyzwanie jogi Iyengara, idealne dla początkujących znajdziesz w Internetowym Studio PortalYogi.

Nie ważne jak jesteś rozciągnięty, jaką masz kondycję – dzięki kostkom, paskom wykonasz każdą pozycję i powoli będziesz rozciągać mięśnie, do tego nawet w pozycjach dla początkujących rozciągniesz mięśnie o których istnieniu nie miałaś pojęcia.

Poznasz ok 100 asan jakie praktykujemy w jodze Iyengara. Krok po kroku nauczysz się wykonywania poszczególnych pozycji a później całych sekwencji.

joga iyengara wyzwanie

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.