fbpx

Ćwiczenia oddechowe – Pranajama

Czym jest pranajama?

Pranajama to techniki oddechowe. Służą uspokojeniu umysłu i przygotowaniu do medytacji. Są świetnym narzędziem do redukcji stresu.

Dla kogo?

Pranajamę może praktykować każdy. Wyjątkiem są osoby mające kłopoty z układem oddechowym, kobiety w ciąży powinny unikać ćwiczeń oddechowych wymuszających skurcze mięśni brzuch np. bhastirka, kapalabhati.

Pochodzenie pranajamy

Pranajama to starożytna praktyka, której korzenie można znaleźć w wedyjskim tekście Upaniszady (zbiór najważniejszych tekstów filozoficzno-religijnych hinduizmu). Pranajama jest czwartą z ośmiu gałęzi jogi opisanych w Joga Sutrach Patańdźalego. Słowo pranajama wywodzi się z sanskrytu i jest zlepkiem dwóch oddzielnych terminów – prana tłumaczone jako energia życiowa, siła witalna ale także oddech i ayama czyli poszerzać, zwiększać wydłużać.

Co to jest pranajama?

Pranajama jest zwiększaniem energii życiowej poprzez oddech czy też wolicjonalną kontrolą oddechu w celu zwiększenia witalności. Potocznie definiowana jako zbiór technik oddechowych.

Ćwiczenia oddechowe a prana – co to takiego?

Prana w szerokim ujęciu jest energią stwarzającą i podtrzymującą wszystko co zostało stworzone, w węższym ujęciu jest to energia życiowa utrzymująca nas przy życiu.
Poprzez kontakt z własnym oddechem jesteśmy w stanie skomunikować się z tą energia życiową a także na bardzo subtelnym poziomie także z umysłem.

Ćwiczenia oddechowe dla umysłu

Najłatwiej zauważyć ciało ponieważ ma formę i kształt. Oddech możemy zauważyć poprzez skupienie na drodze jaką pokonuje i natomiast najtrudniejszym do uchwycenia jest umysł, który tworzy nasze myśli. Efekty myślenia możemy jednak zaobserwować w naszych emocjach, percepcji świata i poziomie stresu. Używając oddechu można doprowadzić do uspokojenia systemu nerwowego i równowagi umysłu.

A zatem używając namacalnego, stałego ciała i lotnego, dającego się kształtować oddechu możemy wpływać na najtrudniejszy do kontrolowania umysł.

A zrównoważony umysł wpływa pozytywnie na wszystkie sfery życia i podnosi jego jakość. Dodatkowo z perspektywy jogi oczyszczające techniki oddechowe pomagają odblokować kanały energetyczne w ciele zwane nadis, dzięki temu energia życiowa może płynąc swobodnie.

Pranajama jest dobrym przygotowaniem do medytacji przynosząc spokój i klarowność, może być jednak stosowana niezależnie od tego czy medytujesz czy nie.

Korzyści pranajamy

Ćwiczenia oddechowe na poziomie fizycznym:

  • wzmacnia zakres narządów oddechowych
  • zaszczepia prawidłowy wzorzec oddechowy – powolne i głębokie wdechu i wydechy
  • stymuluje nerw błędny, który aktywuje przywspółczulny układ nerwowy
  • spowalnia tętno
  • zwiększa się ilość tlenu w organizmie
  • układ nerwowy uspokaja się
  • zmniejsza poziom stresu

Na bardziej subtelnym poziomie ćwiczenia oddechowe:

  • poprawiają koncentrację
  • uwalniają od napięć
  • wzmagają poczucie łączności z wszechświatem
  • oczyszczają pole mentalne (zmniejsza się gonitwa myśli)

Rodzaj ćwiczeń oddechowych  – pranajama na każdą okazję

Istnieje wiele technik pranajamy, które mają różne efekty, podobnie jak asany. Najbardziej popularne to:

  1. Ujjayi – głęboki oddech przypominający dźwięk fal oceanu
  2. Kaphalabathi, która działa energetyzująco, charakteryzuje się szybkim rytmem i silnymi skurczami brzucha
  3. Nadi śodhana – oczyszczający oddech naprzemienny. Najczęściej pranajamę wykonuje się w pozycji siedzącej z wyprostowanym kręgosłupem ale niektóre techniki pozwalają na pozycje leżącą (na plecach).

O czym pamiętać w praktyce pranajamy?

Proste techniki oddechowe polegające na koncentracji na oddechu, wydłużaniu wdechu i wydechu można wykonywać samemu, należy jednak pamiętać, że zatrzymania oddechu zwane kumbhaka uważane są za bardziej zaawansowane i nie należy ich ćwiczyć przed opanowaniem innych technik. Warto także pamiętać, że podczas pranajamy nie należy wymuszać oddechu, praktyka powinna być komfortowa i spokojna.

 

Pranajama w Internetowym Studio PortalYogi

Sprawdź jak wyglądaja nauka Pranajamy w Internetowym Studio PortalYogi

Nadi Śodhana Pranajama - oddech równoważący
Pranajama /
Sama Vritti Pranajama - oddech redukujący stres
Pranajama /
Oddech w jodze - Jak poradzić sobie ze stresem
Pranajama /
Surya Bhedana Pranajama - pranajama słoneczna
Pranajama /

Nauczyciele Pranajamy

w Internetowym Studio PortalYogi

Magdalena Bałdys

Hatha Joga, Yin Joga

Basia Lipska-Larsen

Ashtanga Joga

Justyna Jaworska

Ashtanga Joga
Dołączam do Studia

od 34 zł/ miesiąc
30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.