Iyengar Joga

Co to jest Iyengar joga?

Joga Iyengara skupia się na precyzyjnym ułożeniu ciała. Aby umożliwić każdemu praktykującemu przyjęcie właściwej pozycji korzysta z wielu pomocy do jogi, takich jak: paski, kostki, wałki, koce i inne akcesoria.

Iyengar joga jest doskonałym fundamentem do budowania siły i elastyczności. To bardzo drobiazgowy styl jogi, kładący nacisk na poprawność, precyzjęanatomię pozycji. W asanach pracuje się statycznie, czyli po przyjęciu jednej pozycji praktykujący utrzymuje ją i doskonali za pomocą mikro ruchów. Praktyka oddechowa (pranajama) jest wykonywana oddzielnie od praktyki asan. Jest to styl jogi odpowiedni dla każdego. Iyengar joga często nazywana jest jogą terapeutyczną, ze względu na wiele modyfikacji oraz pomocnych akcesoriów oferowanych osobom z różnorodnymi schorzeniami. To właśnie w tej metodzie znajdują zastosowanie klocki, paski, koce, wałki (bolstery), krzesła i inne akcesoria.

Dla kogo?

TAK: dla początkujących, chcących dobrze poznać swoje ciało oraz osób, które szukają poprawy wytrzymałości i znalezienia równowagi. To dobry styl, dla tych, którzy boją się zacząć praktykować z powodu braku elastyczności. Doskonale nadaje się do nauki fundamentów jogi jako takiej: opanowania podstawowych asan, poprawnego i precyzyjnego wykonania, co przydaje się w luźniejszych stylach, takich jak vinyasa joga.

NIE: osoby żywiołowe, które potrzebują dużo ruchu, by wytworzyć stan równowagi. Nie skorzystają z tego stylu także nadmierni perfekcjoniści, osoby, które szybko irytują się bezruchem i drobiazgowością.

Podstawowe zasady jogi Iyengara

elementy iyengar joga

Precyzja asan – w każdej asanie dążymy do ustalonego ułożenia ciała. Każda najmniejsza część ciała zostaje objęta naszą uwagą: zatroszczysz się o ułożenie małego palca u nogi, jednej kości względem innej, skupisz się nawet na ułożeniu skóry np. na udach. To skupienie na detalach rozwija umiejętność koncentracji. W Iyengar jodze dążymy od szczegółu do ogółu, czyli budujemy pozycję z malutkich bloczków, które stworzą obraz pełnej asany.

Wykorzystanie akcesoriów – klocki, koce, paski, krzesła i wałki –  są po to, aby pomóc każdemu uczniowi w znalezieniu odpowiedniego ułożenia w pozie, pomagają utrzymać asany w odpowiednim ułożeniu, nawet gdy są dla nich niewygodne. Nie mają na celu komplikowania praktyki, ale jej uproszczenie.

Długi czas w pozycji jest charakterystyczny w jodze Iyengara. Po przyjęciu pozycji, praktykujący pracuje nad jej doskonaleniem. Metodycznie sprawdza kolejne punkty ciała, wędruje świadomością z miejsca na miejsce, starając się uzyskać optymalne i idealne położenie. Z tego względu ten styl jogi jest wymagający i poprawia wytrzymałośc, ponieważ

Jak praktykować?

Potrzebujesz podstawowych narzędzi, by dostosować swoje możliwości do praktyki.  Dwa klocki do jogi, pasek i koc to absolutne minimum. Jeśli towarzyszą Ci schorzenia układu ruchu joga Iyengara może pomóc w ich leczeniu.

Pochodzenie jogi Iyengara

Styl jogi według Iyengara został opracowany i nazwany na cześć B.K.S Iyengara w latach 60. Urodzony w 1918 r. W Bellur w Indiach Yogacharya. Sri B.K.S Iyengar przez ponad 85 lat nieprzerwanie studiował i ćwiczył jogę. Rozpoczął naukę jogi w młodym wieku ze swoim guru, T. Krishnamacharyą (często nazywanym „Ojcem współczesnej jogi”).

B.K.S Iyengar przywiózł jogę na zachód w latach 70. Jego książka „Światło jogi” jest źródłem odniesienia dla pokoleń studentów oraz nauczycieli jogi na całym świecie i nazywana jest biblią jogi. Iyengar nauczał przez ponad 75 lat na pięciu kontynentach. Dzięki temu joga stała się dostępna dla ludzi na całym świecie. Wypromował też używanie  sprzętów do jogi, których używamy do dzisiaj, oraz zbadał działanie jogi, wykorzystując je do leczenia szeregu poważnych schorzeń.

Sposób nauczania Jogi Iyengara jest taki sam na całym świecie. Zajęcia jogi Iyengara dla początkujących skupią się na postawach stojących, abyś mógł nauczyć się podstaw. Pozy stojące stanowią fundament przed przejściem do bardziej zaawansowanych pozycji. Należy je nieustannie praktykować, nawet jeśli opanujesz najbardziej zaawansowane pozycje.

Nauczyciele Iyengara przechodzą wszechstronne rygorystyczne szkolenie, aby zapewnić kompetentną wiedzę i nauczanie. Dlatego możesz oczekiwać, że zajęcia jogi Iyengara będą obejmowały doskonałość techniki i sekwencjonowania. Będziesz poruszać się bezpiecznie i metodycznie w procesie nauki asan.

 

Iyengar Joga w Internetowym Studio PortalYogi

Sprawdź jak wyglądają sesje Iyengar Jogi w Internetowym Studio PortalYogi

Trikonasana – Kurs Fundamenty Jogi
Iyengar Joga /
Głębokie wyciszenie - relaks
Iyengar Joga /
Wstep do pozycji odwróconych
Iyengar Joga /
Zdrowy Kręgosłup – Rozciąganie i rozluźnienie
Iyengar Joga /

Nauczyciele Jogi Iyengara

w Internetowym Studio PortalYogi

Adam Ślęczek

Iyengar Joga

Dorota Kobos

Iyengar Joga

Gerard Szymański

Iyengar Yoga

Piotr Künstler

Iyengar Joga
Dołączam do Studia

od 34 zł/ miesiąc
30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.