Magdalena Bałdys

Pozycje do medytacji: jak uniknąć dyskomfortu pleców?

Jakie wybrać pozycje do medytacji?

(…) Pozycje do medytacji: mam pytanie odnośnie bólu kręgosłupa. Robię sesje po 20-25 min. Siedzę w siadzie birmańskim i ogólnie pozycja jest zrównoważona (czyli siedzę płasko na pupie jak w Sukhasanie i Półlotosie). Ale niestety, mięśnie kręgosłupa dają się we znaki.

Jakie asany byłyby dobrą rozgrzewką, oprócz samego rozciągania w siadzie? W trakcie medytacji, gdy odczucia są nieznośne, bardzo mi pomogło zrobienie Purvottanasany. Jestem otwarta na wszelkie pomysły, w jaki sposób joga może pomóc w medytacji. Wiem – najlepiej mieć sesję jogi przed medytacją. Potwierdzam, że tak najprzyjemniej.

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi

Medytacja, to ważny element praktyki jogi, dlatego warto znaleźć swoją ulubioną pozycję do jej wykonywania. Ułożenie ciała powinno sprzyjać wyciszeniu umysłu, skupieniu, świadomej samoobserwacji i… utrzymaniu prostego kręgosłupa przez dłuższy czas w jednej pozycji.

Jakie wybrać pozycje do medytacji?

Prawidłowe pozycje do medytacji

Prawidłowa pozycja podczas medytacji powinna zapewniać dużą stabilizację przy minimalnym wysiłku.

Siddhasana lub Sukhasana (Siad Skrzyżny) dla wielu jest właśnie taką pozycją.

Warto spróbować tych ułożeń ciała z użyciem poduszki lub umieścić dwa klocki pod kolana.

Już to może pomóc odciążyć kręgosłup.

Przy lepszej elastyczności kolan i bioder, można spróbować medytacji w Padmasanie (Pozycji Lotosu) lub Adrha-Padmasana (Pozycji Półlotosu).

Co jednak gdy w tych pozycjach pojawia się ból kręgosłupa?

medytacje

Vajrasana, czyli jak odciążyć kręgosłup?

Jedną z możliwości uczynienia medytacji bardziej komfortowej dla Twojego ciała, jest poszukanie odpowiedniej pozycji siedzącej.

Sprawdź Vajrasanę – ta asana nie powoduje nieprzyjemnego otwarcia bioder, które po jakimś czasie może doprowadzić do dyskomfortu w dolnych plecach.

Jeśli nie jesteś bardzo przywiązana do formalnej pozycji medytacyjnej, spróbuj Vajrasany w wariancie z użyciem siedzeniem. Taka pomoc może przynieść wyraźną różnicę dla całej praktyki.
pozycje do medytacji
Ławeczkę można zastąpić konstrukcją z klocków czy książek oraz kocyków/poduszek.

Oczywiście pod golenie i kolana też coś możesz podłożyć coś wygodnego, zamiast twardych desek podłogi czy zimnej powierzchni.

Z drugiej strony, skoro już przeszłaś pewną ścieżkę, warto jeszcze chwilę popracować nad tym tematem.

Staraj się podczas medytacji delikatnie wydłużać kręgosłup lub co jakiś czas „wyciągnąć” czubek głowy do sufitu.

Uczucie, które towarzyszy Twojej praktyce, odczytuję jako powolny proces relaksowania się mięśni kręgosłupa, zapadania się w pozycji.

Musisz zachować czujność.

Jak medytujesz? Wizualizujesz, skupiasz się na określonym przedmiocie? Warto jakoś wciągnąć ten aspekt zachowania postawy do samej praktyki medytacji.

STOP❗️ Przez kolejne 15 sekund nie rób nic. Usiądź, zamknij oczy i tylko bądź. Tu i teraz. Wszystko jest dobrze, wszystko jest w najlepszym porządku. Odpręż się i zrelaksuj przez moment… 😌… właśnie dałeś sobie mały prezent 🎁 – krótką, ale cenną chwilę uwagi 🙂Wyciszaj, relaksuj się i dodawaj sobie energii jak najczęściej, mogą Ci w tym pomóc dostępne w Studio PortalYogi medytacje prowadzone ➡️ bit.ly/MedytacjePY

Posted by PortalYogi on Thursday, November 1, 2018

3 Asany dobre do praktyki przed medytacją

Asany, które polecam bezpośrednio przed medytacją (gdy nie masz czasu ani ochoty wykonywać pełnej sesji jogi) to:

Bitilasana/Mariaryasana (krowa-kot) – koci grzbiet przygotowuje kręgosłup do skłonów i wygięć (ruchomość w płaszczyźnie strzałkowej).
pozycje do medytacji
Janu Sirsasana, szczególnie gdy siedzisz w Siddhasanie (czyli tym birmańskim siadzie).


Parvatasana – Góra w dowolnej pozycji. Możesz ją wykonać w wariancie na stojąco albo w innym siadzie. Ważnym elementem tej praktyki jest „przeciągnięcie się” wydłużenie kręgosłupa.
pozycje do medytacji
Kiedy już znajdziesz idealną dla siebie pozycję do medytacji, pomyśl o właściwym oddechu i skupieniu.

Twoim przewodnikiem po medytacji może być Internetowe Studio PortalYogi – znajdziesz tu sesje medytacji, a także Joganidra, Medytację Rytmu Serca i Medytację Bazującą Na Oddechu.

Obejrzyj lekcję medytacji z naszego Facebooka. Dowiesz się:

🧘‍♀️ Jak zacząć medytacje?
🧘‍♀️ Dlaczego warto medytować?
🧘‍♀️Jak oczyścić swój umysł z codziennych trosk?
🧘‍♀️Jak łączyć medytację z jogą?

Spotkanie LIVE przed 👉 Pierwszym Sezonem Medytacji w Internetowym Studio PortalYogi 👈 Pełny program Sezonu znajdziesz tutaj ➡️ bit.ly/MedytujeLekcji medytacji na żywo udziela: Magda Bałdys 🧘‍♀️Dowiesz się:🧘‍♀️ Jak zacząć medytacje?🧘‍♀️ Dlaczego warto medytować? 🧘‍♀️Jak oczyścić swój umysł z codziennych trosk? 🧘‍♀️Jak łączyć medytację z jogą?Jeśli masz pytania? Zadaj je w komentarzu! 🗣Jeżeli chcesz medytować i zmieniać swoje życie – dołącz do Studio PortalYogi!Sesje będę dostępne już jutro od 5:00 rano ➡️ bit.ly/Medytuje

Posted by PortalYogi on Thursday, October 25, 2018


Zacznij medytować! Osiągnij spokój i równowagę. Poczuj siłę w sobie i zacznij zachwycać się światem, cieszyć się drobnymi rzeczami. Medytacja to prezent dla Twojego ciała i ducha. Gdy medytujesz, dzieje się magia! Pozwól sobie na tę magię – dołącz już teraz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w Pierwszym Sezonie Medytacji z Justyną Jaworską. Dodatkowo otrzymasz dostęp do ponad 120 innych sesji jogi, mindfulness i medytacji!

medytacje

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Tworzy klimatyczne miejsce w sieci: Boginie Jogi. Jest autorką Jogapodcast, w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Jest certyfikowaną nauczycielką hatha jogi, posiada dyplom Yin Joga TTC (YACEP).Prywatnie mama 2 uroczych chłopaków, fanka jazdy konnej, żeglarstwa, pasjonatka literatury tematycznej (o jodze oczywiście!) i tworzenia biżuterii. Uzależniona od tworzenia w każdej postaci.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.