Asany Idealne Przy Medytacji – Jak Uniknąć Dyskomfortu Pleców

(…) Robię sesje po 20-25 min. Siedzę w siadzie birmańskim i ogólnie pozycja jest zrównoważona (czyli siedzę płasko na pupie jak w Sukhasanie i Półlotosie). Ale niestety, mięśnie kręgosłupa dają się we znaki.

Miałam wcześniej tendencję do zwijania dolnej części kręgosłupa, jak np. dzieje, kiedy siada się z rozłożonymi nogami do skłonów. Udało mi się to już wyeliminować. Jakie asany byłyby dobrą rozgrzewką, oprócz samego rozciągania w siadzie? W trakcie medytacji, gdy odczucia są nieznośne, bardzo mi pomogło zrobienie Purvottanasany. Jestem otwarta na wszelkie pomysły, w jaki sposób joga może pomóc w medytacji. Wiem – najlepiej mieć sesję jogi przed medytacją. Potwierdzam, że tak najprzyjemniej.

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

 

Medytacja, to ważny element praktyki jogi, dlatego warto znaleźć swoją ulubioną pozycję do jej wykonywania. Ułożenie ciała powinno sprzyjać wyciszeniu umysłu, skupieniu, świadomej samoobserwacji i… utrzymaniu prostego kręgosłupa przez dłuższy czas w jednej pozycji. Jakie pozycje wybrać do medytacji?

Prawidłowe pozycje do medytacji

Prawidłowa pozycja podczas medytacji powinna zapewniać dużą stabilizację przy minimalnym wysiłku. Siddhasana lub Sukhasana (Siad Skrzyżny) dla wielu jest właśnie taką pozycją. Warto spróbować tych ułożeń ciała z użyciem poduszki lub umieścić dwa klocki pod kolana. Już to może pomóc odciążyć kręgosłup. Przy lepszej elastyczności kolan i bioder, można spróbować medytacji w Padmasanie (Pozycji Lotosu) lub Adrha-Padmasana (Pozycji Półlotosu). Na blogu PortalYogi znajdziesz instrukcję poprawnego wykonania tej pozycji, które wymaga wcześniejszego ułożenia ciała w Dandasanie (Kiju na Siedząco). Co jednak gdy w tych pozycjach pojawia się ból kręgosłupa?

Vajrasana – jak odciążyć kręgosłup?

Jedną z możliwości uczynienia medytacji bardziej komfortowej dla Twojego ciała, jest poszukanie odpowiedniej pozycji siedzącej. Sprawdź Vajrasanę – ta asana nie powoduje nieprzyjemnego otwarcia bioder, które po jakimś czasie może doprowadzić do dyskomfortu w dolnych plecach. Jeśli nie jesteś bardzo przywiązana do formalnej pozycji medytacyjnej, spróbuj Vajrasany w wariancie z użyciem siedzeniem. Taka pomoc może przynieść wyraźną różnicę dla całej praktyki.

pozycje do medytacji

Ławeczkę można zastąpić konstrukcją z klocków czy książek oraz kocyków/poduszek. Oczywiście pod golenie i kolana też coś możesz podłożyć coś wygodnego, zamiast twardych desek podłogi czy zimnej powierzchni.

Z drugiej strony, skoro już przeszłaś pewną ścieżkę, warto jeszcze chwilę popracować nad tym tematem. Staraj się podczas medytacji delikatnie wydłużać kręgosłup lub co jakiś czas „wyciągnąć” czubek głowy do sufitu. Uczucie, które towarzyszy Twojej praktyce, odczytuję jako powolny proces relaksowania się mięśni kręgosłupa, zapadania się w pozycji. Musisz zachować czujność. Jak medytujesz? Wizualizujesz, skupiasz się na określonym przedmiocie? Warto jakoś wciągnąć ten aspekt zachowania postawy do samej praktyki medytacji.

3 Asany dobre do praktyki przed medytacją

Asany, które polecam bezpośrednio przed medytacją (gdy nie masz czasu ani ochoty wykonywać pełnej sesji jogi) to:

Bitilasana/Mariaryasana (krowa-kot) – koci grzbiet przygotowuje kręgosłup do skłonów i wygięć (ruchomość w płaszczyźnie strzałkowej).

pozycje do medytacji

Janu Sirsasanaszczególnie gdy siedzisz w Siddhasanie (czyli tym birmańskim siadzie).

Parvatasana – Góra w dowolnej pozycji, co znaczy, że możesz ją wykonać w wariancie na stojąco albo w innym siadzie. Ważnym elementem tej praktyki jest „przeciągnięcie się” wydłużenie kręgosłupa.

pozycje do medytacji

Kiedy już znajdziesz idealną dla siebie pozycję do medytacji, pomyśl o właściwym oddechu i skupieniu. Twoim przewodnikiem po medytacji może być Internetowe Studio PortalYogi – znajdziesz tu sesje Joganidra, Medytację Rytmu Serca, Medytację Bazującą Na Oddechu. Szukaj na stronie głównej studia w kategorii: „Medytacje”.


Zacznij medytować! Osiągnij spokój i równowagę. Poczuj siłę w sobie i zacznij zachwycać się światem, cieszyć się drobnymi rzeczami. Medytacja to prezent dla Twojego ciała i ducha. Gdy medytujesz, dzieje się magia! Pozwól sobie na tę magię – dołącz już teraz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w Pierwszym Sezonie Medytacji z Justyną Jaworską. Dodatkowo otrzymasz dostęp do ponad 120 innych sesji jogi, mindfulness i medytacji!



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora