Magdalena Bałdys

Asany Idealne Przy Medytacji – Jak Uniknąć Dyskomfortu Pleców

(…) Robię sesje po 20-25 min. Siedzę w siadzie birmańskim i ogólnie pozycja jest zrównoważona (czyli siedzę płasko na pupie jak w Sukhasanie i Półlotosie). Ale niestety, mięśnie kręgosłupa dają się we znaki.
Miałam wcześniej tendencję do zwijania dolnej części kręgosłupa, jak np. dzieje, kiedy siada się z rozłożonymi nogami do skłonów. Udało mi się to już wyeliminować. Jakie asany byłyby dobrą rozgrzewką, oprócz samego rozciągania w siadzie? W trakcie medytacji, gdy odczucia są nieznośne, bardzo mi pomogło zrobienie Purvottanasany. Jestem otwarta na wszelkie pomysły, w jaki sposób joga może pomóc w medytacji. Wiem – najlepiej mieć sesję jogi przed medytacją. Potwierdzam, że tak najprzyjemniej.

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

 
Medytacja, to ważny element praktyki jogi, dlatego warto znaleźć swoją ulubioną pozycję do jej wykonywania. Ułożenie ciała powinno sprzyjać wyciszeniu umysłu, skupieniu, świadomej samoobserwacji i… utrzymaniu prostego kręgosłupa przez dłuższy czas w jednej pozycji. Jakie pozycje wybrać do medytacji?

Prawidłowe pozycje do medytacji

Prawidłowa pozycja podczas medytacji powinna zapewniać dużą stabilizację przy minimalnym wysiłku. Siddhasana lub Sukhasana (Siad Skrzyżny) dla wielu jest właśnie taką pozycją. Warto spróbować tych ułożeń ciała z użyciem poduszki lub umieścić dwa klocki pod kolana. Już to może pomóc odciążyć kręgosłup. Przy lepszej elastyczności kolan i bioder, można spróbować medytacji w Padmasanie (Pozycji Lotosu) lub Adrha-Padmasana (Pozycji Półlotosu). Na blogu PortalYogi znajdziesz instrukcję poprawnego wykonania tej pozycji, które wymaga wcześniejszego ułożenia ciała w Dandasanie (Kiju na Siedząco). Co jednak gdy w tych pozycjach pojawia się ból kręgosłupa?

Vajrasana – jak odciążyć kręgosłup?

Jedną z możliwości uczynienia medytacji bardziej komfortowej dla Twojego ciała, jest poszukanie odpowiedniej pozycji siedzącej. Sprawdź Vajrasanę – ta asana nie powoduje nieprzyjemnego otwarcia bioder, które po jakimś czasie może doprowadzić do dyskomfortu w dolnych plecach. Jeśli nie jesteś bardzo przywiązana do formalnej pozycji medytacyjnej, spróbuj Vajrasany w wariancie z użyciem siedzeniem. Taka pomoc może przynieść wyraźną różnicę dla całej praktyki.
pozycje do medytacji
Ławeczkę można zastąpić konstrukcją z klocków czy książek oraz kocyków/poduszek. Oczywiście pod golenie i kolana też coś możesz podłożyć coś wygodnego, zamiast twardych desek podłogi czy zimnej powierzchni.
Z drugiej strony, skoro już przeszłaś pewną ścieżkę, warto jeszcze chwilę popracować nad tym tematem. Staraj się podczas medytacji delikatnie wydłużać kręgosłup lub co jakiś czas „wyciągnąć” czubek głowy do sufitu. Uczucie, które towarzyszy Twojej praktyce, odczytuję jako powolny proces relaksowania się mięśni kręgosłupa, zapadania się w pozycji. Musisz zachować czujność. Jak medytujesz? Wizualizujesz, skupiasz się na określonym przedmiocie? Warto jakoś wciągnąć ten aspekt zachowania postawy do samej praktyki medytacji.

3 Asany dobre do praktyki przed medytacją

Asany, które polecam bezpośrednio przed medytacją (gdy nie masz czasu ani ochoty wykonywać pełnej sesji jogi) to:
Bitilasana/Mariaryasana (krowa-kot) – koci grzbiet przygotowuje kręgosłup do skłonów i wygięć (ruchomość w płaszczyźnie strzałkowej).
pozycje do medytacji
Janu Sirsasanaszczególnie gdy siedzisz w Siddhasanie (czyli tym birmańskim siadzie).

Parvatasana – Góra w dowolnej pozycji, co znaczy, że możesz ją wykonać w wariancie na stojąco albo w innym siadzie. Ważnym elementem tej praktyki jest „przeciągnięcie się” wydłużenie kręgosłupa.
pozycje do medytacji
Kiedy już znajdziesz idealną dla siebie pozycję do medytacji, pomyśl o właściwym oddechu i skupieniu. Twoim przewodnikiem po medytacji może być Internetowe Studio PortalYogi – znajdziesz tu sesje Joganidra, Medytację Rytmu Serca, Medytację Bazującą Na Oddechu. Szukaj na stronie głównej studia w kategorii: „Medytacje”.


Zacznij medytować! Osiągnij spokój i równowagę. Poczuj siłę w sobie i zacznij zachwycać się światem, cieszyć się drobnymi rzeczami. Medytacja to prezent dla Twojego ciała i ducha. Gdy medytujesz, dzieje się magia! Pozwól sobie na tę magię – dołącz już teraz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w Pierwszym Sezonie Medytacji z Justyną Jaworską. Dodatkowo otrzymasz dostęp do ponad 120 innych sesji jogi, mindfulness i medytacji!

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogis na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy I problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.W Internetowym Studiu PortalYogi prowadzi zajęcia w stylu yin&yang joga, vinyasa dla początkujących oraz uczy podstaw pranajamy.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Jeste autorką Jogapodcast w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Tworzy klimatyczne miesce w sieci specjalnie dla kobiet: Boginie Jogi – kobieca praktyka z gracją. Ruch i joga towarzyszą jej od najmłodszych lat.

Jest certyfikowanym nauczycielem hatha jogi, posiada dyplom TTC Yin Joga.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.