Co nam daje joga? 10 naukowo udowodnionych korzyści

Masz ochotę spróbować jogi, ale właściwie nie czujesz się przekonany do pomysłu wyginania ciała w dziwnych pozycjach (asanach)? Mimo to jesteś ciekawy co nam daje joga? Jeśli żadna koleżanka, kolega z pracy czy ktoś z rodziny nie przekona cię tak, jak twarde argumenty naukowe, mam dla ciebie dobrą wiadomość: jest ich coraz więcej, ponieważ joga jest badana przez coraz szersze kręgi naukowe, pod każdym możliwym kątem.

I co najważniejsze, badania potwierdzają pozytywne wpływy jogi na nasze ciało, umysł i emocje – o czym wiedzieli już pierwsi starożytni jogini i to bez konieczności dowodzenia skomplikowanymi metodami! Co proponuje nam joga w świetle badań naukowych?

Wpływ jogi na ciało

1. Podniesiesz wydolność organizmu

Twoje ciało wzmocni się, stanie bardziej elastyczne, odporne i gibkie, przez co automatycznie mniej podatne na urazy. Asany harmonijnie rozwijają ciało, ponieważ angażowane są równomiernie wszystkie grupy mięśni, stawy oraz kości, przez co spowalnia się proces zużycia tkanek.

Badania wykazały, że hatha-joga doskonale wpływa na stan zdrowia ćwiczących. Jako wymierny efekt ćwiczeń respondenci wskazywali zwiększenie wytrzymałości i odporności organizmu, poprawę gibkości, wzmocnienie mięśni […], płynność w poruszaniu się […].

2. Odmłodniejesz

Pod wpływem jogi pojawiają się korzystne zmiany we krwi: zwiększa się ilość antyoksydantów , zwiększając zdolność organizmu do samooczyszczania i samo-naprawiania – czyli pozostawania młodym. Obniża się poziom cholesterolu, glukozy, sodu i trójglicerydów.

Badania wykazały, że poziom adenozynotrójfosforanów – ATP (związki odpowiedzialne za biosyntezę kwasów tłuszczowych) podniósł się – co oznacza więcej młodzieńczej energii!

Regularne ćwiczenia jogi opóźniają procesy starzenia się chrząstki, zapobiegając złamaniom, zmniejszając ryzyko osteoporozy czy artretyzmu.

Jak wykazały pilotażowe badania w Indiach , mineralna gęstość kości badanych kobiet w wieku pomenopauzalnym znacząco wzrosła dzięki ćwiczeniom asan (badanie trwało 6 miesięcy, 30 badanych kobiet ćwiczyło codziennie przez 1 godzinę).

Uczeni przypuszczają, iż zasługą wzrostu gęstości kości odpowiedzialny częściowo był mechanizm mechanotransdukcji – to zjawisko zachodzące w każdej z ludzkich tkanek, które polega na przekształcaniu przez komórki bodźca mechanicznego na informację biochemiczną. Oznacza to, iż wszelkie bodźce mechaniczne, w tym związane z ćwiczeniami, wywołują szereg procesów komórkowych, płynowych i naczyniowych, które wpływają strukturalnie i fizjologicznie na nasz organizm.

3. Wyprostujesz się

Nastąpi poprawa sylwetki, a nawet korekcja wadliwej postawy ciała. Asany wykonuje się z celowo wydłużonym kręgosłupem, co zwiększa wzajemny dystans kręgów i zmniejsza nacisk na krążki międzykręgowe.

Mięśnie wokół kręgosłupa wzmacniają się, stają bardziej elastyczne, a ich wzmożona praca poprawia ukrwienie.

Efekt – zmniejszone dolegliwości bólowe pleców, barków, karku, szyi (o ile występują), ochrona dysków przed kompresją i ich uszkodzeniami! Praktyka jogi kształtuje także nawyk utrzymywania poprawnej postawy ciała, dzięki czemu zapobiega powstawaniu wad nabytych oraz pomaga korygować niektóre wady wrodzone.

co nam daje joga

4. Zmienisz strukturę mózgu i pokonasz ból

Badania z National Institutes of Health pokazują, że przewlekły ból wywołuje zmiany w mózgu, a dokładnie zmniejszenie objętości istoty szarej.

Joga pomaga wpływać na te struktury mózgu, dzięki czemu zmniejsza nadwrażliwość ciała na ból.

Zmiany w anatomii mózgu mogą przyczyniać się do powstawania zaburzeń nastroju, zaburzeń emocjonalnych, upośledzenia procesów poznawczych.

Praktykowanie jogi wpływa na mózg w dokładnie przeciwny sposób do tego, jaki wywiera na niego przewlekły ból. U osób praktykujących jogę zwiększa się ilość istoty szarej w mózgu, przez co wzrasta tolerancja na ból oraz łagodzą się skutki zmian wywołanych chronicznym bólem.

Przyrost istoty szarej jest powiązany z czasem, od jakiego praktykuje się jogę, co oznacza, że technika ta może mieć faktyczny wpływ na zwiększanie objętości tej struktury mózgu.

Joga oczywiście pomaga na poziomie czysto mechanicznym – łagodzi występujące w ciele bóle różnego pochodzenia. Najczęściej spotykane bóle pleców uśmierza bardzo skutecznie, a także zapobiega nawrotom dolegliwości.

W badaniu z 2011 r. (NCCIH), badacze porównali jogę z konwencjonalnymi ćwiczeniami rozciągającymi lub czytaniem książki u 228 dorosłych z przewlekłym bólem pleców. Wyniki wykazały, że zarówno joga, jak i rozciąganie były skuteczniejsze niż książka dla poprawy funkcjonowania i zmniejszenia objawów z powodu przewlekłego bólu dolnych pleców.

Wnioski z innego badania przeprowadzonego w 2011 r. Na 313 osobach dorosłych z przewlekłym lub nawracającym bólem pleców sugerują, że 12 sesji jogi przeprowadzonych w przeciągu 3 miesięcy zapewniło większą poprawę codziennego funkcjonowania i zmniejszenia bólu niż standardowo stosowana opieka medyczna.

Pilotażowe badania w Boston University School of Medicine wykazały, że asany podnoszą poziom neuroprzekaźnika GABA (kwasu gamma-aminomasłowego). Niski poziom GABA zwiększa ryzyko zachorowania na Alzheimera, występuje przy depresji, stanach lękowych i padaczce.

W doświadczeniu wykorzystano technikę spektroskopii rezonansu magnetycznego, która pozwala ocenić niewielkie zmiany różnych związków w mózgu. Uczeni poddali badaniu 8 osób, które podczas eksperymentu regularnie ćwiczyły jogę oraz 11 pacjentów relaksujących się przy czytaniu godzinę dziennie.

Badania mózgu wykonywano przed sesją jogi bądź czytania i po nich. U osób, które ćwiczyły asany, poziom GABA w mózgu wzrastał po treningu średnio o 27 proc. W grupie czytających nie odnotowano żadnych zmian w stężeniu tego związku.

P.S. W naszym Internetowym Studio PortalYogi znajdziesz dedykowaną sesję jogi na ból z Basią Lipską.

co nam daje joga

5. Wyregulujesz ciśnienie

Praktyka asan zwiększa ukrwienie a tym samym dotlenienie tkanek. Ułatwia to utrzymanie ciśnienia na właściwym poziomie. Koncentracja na spokojnym oddechu w asanach pomaga zachować stały rytm serca, co stabilizuje ciśnienie.

6. Unikniesz chorób cywilizacyjncyh

Joga zmniejsza ryzyko zawału serca, miażdżycy, udaru, cukrzycy i otyłości. Pomaga także w leczeniu arytmii serca. 

7. Poprawisz trawienie

A to oznacza przyspieszony metabolizm i wagę pod kontrolą. Poza tym zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób żołądkowo-jelitowych.

8. Wzmocnisz odporność organizmu

Norweskie badania pokazały wpływ jogi na zmiany w ekspresji genów i odporności na poziomie komórkowym. Badanie wykazało, że poziom odporności podwyższa się już w ciągu 2 godzin od rozpoczęcia ćwiczeń.

Po zajęciach z jogi, liczba genów działających w komórkach odpornościowych była trzy razy wyższa, niż po innych metodach relaksacji i wynosiła odpowiednio 111 i 38.  

co nam daje joga

9. Zredukujesz stres

Asany wyciszają system nerwowy, czego efektem jest zwiększona stabilność emocjonalna, psychiczna równowaga, większy dystans do otoczenia i wydarzeń.

Dzięki technikom oddechowym stosowanym podczas zajęć ciało uczy się reakcji relaksacyjnych – uwalnia się od napięć. Osoby ćwiczące łatwiej kontrolują reakcje impulsywne, agresję, szybciej redukują poziom stresu. 

10. Okiełznasz kobiecie problemy

Joga pobudza gruczoły dokrewne: jajniki, nadnercza, tarczycę oraz przysadkę, dzięki czemu reguluje gospodarkę hormonalną. Pomaga przy bólach miesiączkowych i PMS.

Praktyka asan wzmacnia mięśnie dna miednicy, dzięki czemu ryzyko przedwczesnego porodu jest minimalizowane.

Zaleca się jogę w ciąży, ponieważ asany pomagają przyszłej matce łagodzić dolegliwości, takie jak nudności, wymioty, huśtawki nastrojów, uczucie ciężkich nóg, problemy trawienne. 

Co nam daje joga? Oto 63 korzyści!

Joga jest bez wątpienia ciekawym tematem badań teoretycznych. Jednak jako dziedzina czysto praktyczna korzyści przyniesie tylko… na macie! Dlatego śmiało na nią wskakuj, a jeśli 10 naukowych dowodów na pozytywne działanie jogi nie do końca cię przekonuje, to zebraliśmy aż 63 powody, o których przeczytasz na naszym blogu.

***Wyzwanie***

Niezależnie od tego ile masz lat, jaką kondycję fizyczną i doświadczenie (lub jego brak) na macie… Zapraszamy Cię w odkrywczą podróż po świecie jogi i Twoim własnym ciele. Przez 7 dni Magda Bałdys pokaże Ci, jak rozbudzić w sobie jogina i lepiej zrozumieć swoje ciało.

Wyzwanie dostępne jest w Internetowym Studiu PortalYogi. Dołącz, żeby rozpocząć!

>>Tak, dołączam! <<

Praktykuj jogę w domu (1)


Źródła:
M. Grabara, J. Szopa Hatha yoga influence on practitioners health state
Ulfik A. Zapobieganie bólom kręgosłupa poprzez ćwiczenia hatha jogi
Kasperczyk T. Niekonwencjonalne metody w korekcji wad postawy ciała
M.Grabara, J.Szopa. Ćwiczenia hatha-jogi w profilaktyce kręgosłupa. „Teoria i praktyka rekreacji ruchowej”
M. Grabara. Hatha joga jako forma aktywności fizycznej w profilaktyce wybranych chorób cywilizacyjnych.

 



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora

  • Agnieszka Brodzik

    Poprawienie trawienia nie wpływa na podniesienie metabolizmu. Same ćwiczenia, jeśli nie są tylko łagodnym rozciąganiem, lecz zawierają też bardziej wymagające ćwiczenia siłowe, będą podnosić na jakiś czas przemianę materii, ale to nie ma nic wspólnego z szybkością trawienia. Częsty błąd logiczny na blogach o fitnessie, nie powielajcie go.