Portal Yogi

Masz bóle kręgosłupa w odcinku lędźwiowym? Ta asana może pomóc

Jeśli dokucza Ci ból dolnych pleców, nie lekceważ go. Zdrowie naszego kręgosłupa jest niezwykle istotne.

Bóle kręgosłupa w odcinku lędźwiowym to nie powód, żeby brać tabletkę. Owszem, żyjemy w czasach szybkich rozwiązań. Coś Cię boli – weź tabletkę. Pamiętaj jednak, że ból to sygnał alarmowy. Twoje ciało daje Ci pierwsze oznaki, że coś złego zaczyna się z nim dziać. Zamiast tłumić te sygnały, rozwiąż przyczynę problemu. 

Jeśli dokucza Ci ból dolnych pleców, nie lekceważ go. Zdrowie naszego kręgosłupa jest niezwykle istotne, ponieważ to on w głównej mierze dźwiga ciężar naszego ciała i pozwala na poruszanie się.

Skąd bierze się ból w odcinku lędźwiowym?

Powodów może być niestety bardzo wiele.

Siedzący tryb życia – w pracy, ale także poza nią – brak czasu na regularną aktywność fizyczną, do tego złe nawyki w postaci garbienia się prowadzące do trwałych wad postawy, a nawet zmian zwyrodnieniowych – to główne przyczyny tego, że w ostatnim czasie bardzo wielu z nas skarży się na problemy z kręgosłupem.

Stres i silne emocje również „wchodzą” nam w ciało i lokują się w obrębie barków, szyi, a zwłaszcza w dolnych plecach w postaci nadmiernego napięcia mięśniowego.

Faktem jest, że coraz więcej osób w coraz młodszym wieku cierpi na dolegliwości i ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. W różnym okresie życia może to dotyczyć nawet 90% dorosłych.

Zamiast przyjmować ból kręgosłupa za coś „normalnego”, bo inni też narzekają, weź sprawy w swoje ręce! Praktyka niektórych asan ma większe działanie przeciwbólowe niż zastosowanie leków.

Przy bólach krzyża szczególnie zalecane jest wykonywanie pozycji, które wzmacniają mięśnie grzbietu, brzucha oraz dolnych partii mięśni pleców.

Praktyka asan wzmacniających przyniesie więcej korzyści niż zastosowanie tabletki przeciwbólowej

pobierz e-book 7 asan na 7 dni dla Twojego kręgosłupa

Praktyka asan nie dość, że przynosi doraźną ulgę, uśmierzając ból i uwalniając nadmierne napięcie, to jeszcze, długofalowo, systematyczne uprawianie jogi może skorygować wady postawy i zapobiegać postępowaniu zmian zwyrodnieniowych oraz pogłębianiu się dolegliwości.

Jeśli odpowiednio wzmocnisz mięśnie kręgosłupa i zadbasz o prawidłową postawę, zapomnisz o bólu pleców.

Pamiętaj, że tabletki powodują z biegiem czasu przyzwyczajenie do przyjmowanej dawki, co w konsekwencji prowadzi do uzależnienia.

P.S joga też uzależnia!

Setu Bandhasana na bolsterze – prosta pozycja, która łagodzi ból w odcinku lędźwiowym

ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym

Jest to łatwiejsza, niepełna wersja pozycji Budowania Mostu.

  1. Połóż się na plecach i wsuń pod górną część kości krzyżowej bolster. Jeśli nie posiadasz bolstera, możesz użyć zwinięty w rulon grubszy koc lub ręcznik.
  2. Kolana ustaw na szerokości bioder i pilnuj, aby nie rozchodziły się na boki. Stopy ustaw na szerokości bioder równolegle do siebie, pięty pod kolanami.
  3. Rozluźnij się w pozycji starając się poczuć, jak z każdym wydechem pępek opada niżej do kręgosłupa. Rozluźnij też mięśnie twarzy, szczęki, szyję. Poczuj, jak ustępuje napięcie. Pozostań na co najmniej 10 oddechów. Jeśli czujesz się komfortowo, zostań w pozycji kilka minut.

Możesz spróbować wykonać pełną pozycję – wariant z uniesieniem bioder do góry.

Na początku, póki Twoje mięśnie pleców nie są jeszcze dostatecznie silne, użyj do pomocy klocka, na którym możesz oprzeć odcinek krzyżowy kręgosłupa. Po jakimś czasie Twoje plecy wzmocnią się na tyle, żeby wsparcie nie było Ci potrzebne.

Jednak jeśli dokuczają Ci silne bóle kręgosłupa lub nie jest on na tyle elastyczny, pozostań w wersji łatwiejszej i pozwól tylko odpocząć lędźwiom.

Ten wariant jest wystarczający i również przyniesie Ci ulgę, uwolni od napięcia i uśmierzy ból.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PortalYogi (@portalyogi_pl)

Zalety wykonywania Setu Bandhasana na bolsterze

Setu Bandhasana odciąża przykurczone mięśnie przykręgosłupowe, wzmacnia mięśnie pleców, jednocześnie rozciąga szyję i kręgosłup, rozluźniając je. Podczas trwania w asanie pracują uda i pośladki, a także stabilizują się i wzmacniają biodra.

Problemy z miednicą często wiążą się z bólami kręgosłupa, dlatego też warto zadbać o jej prawidłowe ułożenie.

Poprzez otwarcie klatki piersiowej i lepsze ukrwienie tego obszaru, pozycja działa relaksująco, regenerująco i wyciszająco na umysł. Uspokaja nerwy, zmniejsza lęk i usuwa uczucie zmęczenia.

Możesz ją wykonywać z rana, aby dodać sobie pewności i energii na cały dzień lub po zakończeniu pracy, profilaktycznie, aby rozluźnić kręgosłup po wielogodzinnym przebywaniu w pozycji siedzącej.


Praktyka jogi to pierwsza pomoc w przeciwdziałaniu bólom kręgosłupa.
Jeśli szukasz odpowiednich sesji jogi na kręgosłup i mobilizacji do praktyki, spróbuj wyzwania: „MOC ZDROWEGO KRĘGOSŁUPA – 14 dni dla Ciebie” z Gosią Kobus–Kwiatkowską w Internetowym Studio PortalYogi. (KLIK)

moc zdrowego kręgosłupa

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.

    [blog]
    [blog]
    [popup]
    [popup]
    [Joga_Zawsze_Mloda_popup]
    [Joga_Zawsze_Mloda_popup]