Joga Pomocna W Bólach Kręgosłupa

Rozmowy o bólach pleców i kręgosłupa stają się tak powszechne, jak rozmowa o pogodzie. I najbardziej zaskakujący (a może już nie?) jest fakt, że coraz więcej młodych ludzi zaczyna narzekać na tego typu dolegliwości. Z doświadczenia wiem, pracując z ludźmi w przedziale 20-30 lat, ile z nich zaczyna dzień z „rwaniem” w plecach! Następnie tkwią w tym stanie przez całe 8 godzin pracy przed komputerem, a nie mają pomysłu na rehabilitację. O ćwiczeniach oczywiście nie ma mowy! 

Tłumaczą ten ból jako uwarunkowania genetyczne i zrzucają wszystko na brak czasu. Powodów, by nie ćwiczyć jest tysiące. Niestety mało osób wie, że w większości przypadków, to nie sam kręgosłup jest sprawcą bólu. Przyczyną są słabe mięśnie przykręgosłupowe, które trzymają kręgi na zasadzie „mięśniowego” gorsetu.

Wzmacnianie mięśni jest ważne, ale joga uczy szerszego spoglądania na człowieka. Ciało to jedno, a umysł to drugie. Dlatego genezą schorzeń związanych z kręgosłupem jest stan umysłu i tego, jaki wpływ ma umysł na stan naszego organizmu. Emocje, które trwają w nas przez długi czas (nawet nieuświadomione), odbijają się na naszym ciele i sylwetce.

Jak widzimy, przyczyny bólów pleców leżą w naszym umyśle, który bezpośrednio kształtuje sylwetkę. I w słabym gorsecie mięśniowym, który nie jest w stanie trzymać naszego kręgosłupa prawidłowo. Oczywiście warto wziąć pod uwagę naturalne asymetrie na poziomie nóg i miednicy, które mają wpływ na kręgosłup, a także – o pierwotnej skoliozie.

Joga może pomóc ukoić bóle pleców, jednak najważniejsza jest tutaj diagnoza. Jeśli wiemy, co nam dolega, joga proponuje szeroki wachlarz ćwiczeń (wraz z pomocami jogicznymi). Na szczęście w ogromnej ilości przypadków bóle pleców spowodowane są zaniedbaniami i siedzącym trybem życia.

Problem leży wtedy w osłabionych mięśniach i więzadłach, które, kiedy nie radzą sobie z utrzymaniem naszej naturalnej krzywizny kręgosłupa, powodując jego odkształcenia. I wtedy właśnie pojawia się ból. Dlatego przede wszystkim: ZAPOBIEGAJ!

Bądź świadomy tego, że branie leków przeciwbólowych, nie rozwiązuje problemu, jedynie przykrywamy problem warstwą zapomnienia. A ból i tak będzie wracać. Dlatego cały czas powinniśmy rozwijać zakres ruchu kręgosłupa, żeby z czasem nie zaczął sztywnieć i słabnąć. Ćwiczeniami, które absolutnie powinniśmy wykonywać, to skłony do przodu (żeby rozluźnić i rozciągnąć okolice krzyża), skręty tułowia (żeby zwiększyć ruchomość w stawów międzykręgowych) oraz wygięcia do tyłu (żeby wzmocnić plecy).

Podstawowy zestaw ćwiczeń (jeden z wielu) dla kręgosłupa:

1. Adho Mukha Virasana (Skłon do Przodu): świetne na zrobienie „przestrzeni” w kręgosłupie i na rozluźnienie krzyża

joga na ból kręgosłupa

2. Adho Mukha Svanasana (Pies z Głową w Dół): działa wzmacniająco i wydłużająco na kręgosłup

joga na ból kręgosłupa

3. Śalabhasana (Cykl Świerszcza): wzmacnia mięśnie grzbietu, uśmierza bóle dolnych pleców

joga na ból kręgosłupa


Bóle pleców, ból szyi… Pracujesz w biurze? Spędzasz długie godziny na krześle? Większość z nas siedzi zbyt długo przed komputerem lub patrzy w swoje telefony przez cały dzień. Spróbuj praktyki jogi, która pomoże pożegnać się z dyskomfortem pleców i wzmocni tę część ciała. Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i zacznij wyzwanie dla kręgosłupa. Na stornie głównej studia, szukaj w kategorii WYZWANIA.

 

 



O autorze

PortalYogi
PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Inne artykuły tego autora