Magdalena Bałdys

Chaturanga Dandasana – Kij podparty w 4 punktach

Chatur – Cztery, Anga – Kończyny, Danda – Kostur, Asana – Poza

Chaturanga Dandasana wykonywana prawidłowo ma przypominać linię prostą. Przez cały czas wykonywania tej asany, należy mieć mocno spięty brzuch.
Typ: Balans
Dristi (punkt skupienia wzroku): koniuszek nosa

Co powinieneś wiedzieć zanim wykonasz pozycję Chaturanga Dandasana?

Ta asana musi być wykonywana na pusty żołądek. Powinieneś zatem zjeść co najmniej cztery godziny przed praktyką jogi. Najlepiej też wykonywać tą pozycję wcześnie rano. Jeśli jednak czas Ci na to nie pozwala, możesz wykonać ją wieczorem, pamiętaj jednak aby zachować odstęp czasowy po ostatnim posiłku.
chaturanga dandasana
Poziom Początkujący:
Styl: Vinyasa/Ashtanga Yoga
Czas: 30-60 sekund w pozycji
Rozciąganie: pępek
Wzmacnianie: ramiona, nadgarstki

Jak wykonać pozycję Chaturanga Dandasana?

  1. Przejdź do pozycji deski, upewniając się, że zewnętrzna krawędź twoich ramion znajduje się w tej samej linii, co środkowe palce na podłodze.
  2. Rozłóż szerzej swoje palce i rąk i przyciśnij dłonie mocno do maty.
  3. Mocno oddychaj.
  4. Wydech. Delikatnie opuść ciało, tak aby ramiona znajdowały się równolegle do podłogi. Podczas opuszczania, czubki łokci muszą lekko dotykać boków żeber, aby utrzymać kąt 90 stopni.
  5. Poczuj, jak ciało rozciąga jest od kostek do pleców.

chaturanga dandasana

Przeciwwskazania

Unikaj tej asany, jeśli masz następujące problemy:

  • Ciąża
  • Menstruacja
  • Urazy nadgarstka
  • Urazy kręgosłupa

Porada dla początkujących

  • W ostatnim stadium nie przesuwaj się za bardzo do przodu.
  • Ugnij kolana i pozwól im podpierać ciało.
  • Połóż się na podłodze i dociskaj/odpychaj się rękami do podłogi.

Korzyści płynące z wykonywania Chaturanga Dandasany

Kilka najważniejszych zalet wykonywania Chaturanga Dandasany

  • Wzmacnia ramiona, nadgarstki, barki.
  • Masuje i tonizuje brzuch, poprawia działanie narządów wewnętrznych.
  • Dodaje energii.
  • Rozgrzewa ciało.
  • Wzmacnia siłę woli.
  • Przygotowuje ciało do pozycji z wyprostem oraz do innych trudniejszych pozycji.
  • Tonizuje i wzmacnia mięśnie pleców

Nauka o Chaturanga Dandasanie

Ta asana wzmacnia ramiona, nadgarstki, dolną część pleców i mięśnie brzucha. W ten sposób przygotowuje twoje ciało do trudniejszych pozycji. Dodatkowo wzmacnia mięśnie wokół kręgosłupa i poprawia postawę.

Pozycje rozwijające

  • Kumbhakasana – Deska

Kontrpozycje

  • Urdhva mukha śvanasana – Pies z głową do gówy

Potrzeba zarówno cierpliwości, jak i dyscypliny, aby poprawnie wykonać tą asanę.
 

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogis na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy I problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.W Internetowym Studiu PortalYogi prowadzi zajęcia w stylu yin&yang joga, vinyasa dla początkujących oraz uczy podstaw pranajamy.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Jeste autorką Jogapodcast w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Tworzy klimatyczne miesce w sieci specjalnie dla kobiet: Boginie Jogi – kobieca praktyka z gracją. Ruch i joga towarzyszą jej od najmłodszych lat.

Jest certyfikowanym nauczycielem hatha jogi, posiada dyplom TTC Yin Joga.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.