Justyna

Jak Ćwiczyć Jogę, Żeby Uniknąć Kontuzji?

Postrzeganie jogi jako systemu poprawiającego nasze zdrowie, zarówno fizyczne jak i psychiczne, jest jak najbardziej uzasadnione. Ba, udowodnione naukowo także. Naukowcy wskazują na korzyści płynące z praktyki jogi: zwiększenie siły mięśniowej, redukcja napięcia, złagodzenie skutków nadmiernego stresu. Joga poprawia wydolność oddechową, a także jest nieoceniona jako naturalny „środek przeciwbólowy”. To wszystko nie oznacza jednak, że joga jest wolna od urazów i uszkodzeń. Nieprawidłowo wykonywane asany mogą nieść za sobą poważne konsekwencje. Warto tutaj zaznaczyć, że urazy mogą się nam przydarzyć podczas każdego rodzaju wysiłku fizycznego, nie wykluczając nawet niewinnego spaceru.
joga
Urazy podczas praktyki są często powodowane nieuważnością i brakiem skupienia na zajęciach, ale jest też inna przyczyna uszkodzeń- według mnie dużo bardziej niebezpieczna. Utrwalanie złych nawyków podczas wykonywania asan prowadzi do „kumulowania” się napięcia w pewnych partiach ciała lub ich bezpośredniego uszkadzania. Skutki nieprawidłowej pracy w asanach mogą ujawnić się dopiero po pewnym czasie czy nawet po kilku latach, dlatego tak ważna jest uważna i świadoma praktyka. Z doświadczonym nauczycielem włącznie.

Co możesz zrobić, by Twoja praktyka była bezpieczna?

1. Wyproś ego ze swojej maty.
Joga polega na odnajdywaniu siebie i akceptowaniu etapu na jakim jesteśmy, a nie na próbach zmuszania naszego ciała do znalezienia się w punkcie, w którym na dany moment nie możemy się znaleźć.
2. Nie bój się rozmów z nauczycielem.
Informuj osobę prowadzącą zajęcia o wszelkich przeciwwskazaniach tj. przebytych urazach czy chorobach. Z uwagi na nie być może będzie wskazana modyfikacja w niektórych asanach. Dobry nauczyciel powinien wiedzieć jak ułatwić Ci wykonywanie pewnych asan, a jakich w ogóle unikać. Joga ma Ci przynosić korzyści, dlatego tak ważne jest abyś nie wstydził się mówić!
3. Wejście do pozycji powinno trwać tyle samo czasu ile wyjście z pozycji.
Świadome, (często niespieszne) wchodzenie do pozycji i wychodzenie z niej pomaga uniknąć niechcianego bólu związanego z niekontrolowanym ułożeniem ciała. Zadbaj o to, by asana którą wykonujesz nie zawładnęła Tobą- musisz mieć nad nią kontrolę.
4. Używanie pomocy podczas zajęć to nic złego.
To żaden wstyd przyznać się, że nasze ciało nie jest jeszcze gotowe. Modyfikacje asan i pomoce pomagają ciału okiełznać i zapamiętać prawidłowe wykonanie pozycji, dzięki czemu będziemy mogli stopniowo dochodzić do pełnej wersji.
5. Słuchaj swojego ciała.
To chyba najważniejsza zasada, która powinieneś się kierować. Bądź uważny na sygnały, które wysyła Ci ciało. Jeśli jeszcze jesteś zbyt mało doświadczony, żeby je interpretować, porozmawiaj o nich z nauczycielem. Ale nigdy nie oczekuj, że nauczyciel dostrzeże wszystko, co dzieje się w Tobie. Buduj tę najważniejszą i najcenniejszą relację ze swoim ciałem.

Justyna

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.