Magdalena Bałdys

Zapytaj nauczycielkę jogi… cz. 6: Uddiyana bandha – co dzieje się z wydechem ?

Mam pytanie dość oczywiste, ale już się pogubiłam w drodze wszystkich zdobytych informacji. Sprawa dotyczy Udjana Bandhy: co dzieje się z wydechem? Wdech i ciśnienie w klatce piersiowej i brzuchu powiedzmy, że opanowałam, ale co się dzieje z wydechem ? Wstrzymujemy czy zasada jest ta sama, co przy wdechu ?

Maja

Uddiyana bandha w hatha joga

Uddiyana bandha w rozumieniu hatha jogi (m. in. opis tej techniki jaki znajdziemy w „Hatha joga pradipika”) jest oddzielną praktyką lub w połączeniu z innymi mudrami. Polega na „zasysaniu” brzucha do środka i w górę na bezdechu. Bezdech osiąga się przez markowanie wdechu – żebra rozchylają się tak, jak do zaczerpnięcia powietrza, ale uniemożliwiamy jego przepływ. Dzięki powiększeniu się objętości klatki piersiowej powstaje ubytek ciśnienia i w rezultacie brzuch ulega zassaniu.

Uddiyana bandha w ashtanga vinyasa joga

Natomiast w ashtanga vinyasa jodze jest nieodłącznym elementem całej praktyki asan. Uddiyana bandha w tym stylu jogi jest osiągane przez napięcie mięśnia poprzecznego oraz dołu m. prostego brzucha (pod pępkiem) i napięcie to utrzymuje się w trakcie całej praktyki, zarówno na wdechu jak i wydechu, wykorzystując je do ochrony dolnego odcinka kręgosłupa przy przejściach i ułatwia utrzymanie spokojnego oddechu ujjayi podczas wysiłku. Jednak napięcie nie jest stałe i niezmienne – w zależności od wykonywanej asany mięśnie mniej lub bardziej napinają się.

W trakcie wydechu „pogłębia się”, brzuch robi się bardziej wklęsły, co min. ułatwia pogłębianie skłonów. W bardziej wysiłkowych asanach (np. utthita hastha padangushta, navasana, itd.) uddijana bandha wiąże się z większym napięciem. Wykonując uddijana bandhę można kierować uwagę w stronę kręgosłupa bądź w dół wspomagając w ten sposób ułożenie miednicy.

 cyt. Patrycja Gawlińska, joginka.pl

John Scott natomiast o zastosowaniu bandhy w ashtanga jodze pisze tak:

Najłatwiej wyczuwa się ją (uddiyaja bandhę- przyp.) przy końcu wydechu – „na pusto”. Tej pustki można doznać najlepiej w Adho mukha śvanasana (pozycja psa z głową w dół). […] Podczas wydechu przepona się rozluźnia, unosi ku płucom i bierze udział w wypychaniu powietrza. Wewnętrzne mięśnie międzyżebrowe pociągają klatkę piersiową w dół (w stronę podłogi- przyp.) i tak kończą wydech. Wynikiem tego jest wciąganie ściany brzucha (obszar od pępka do spojenia łonowego). Jeżeli ściana dolnej części brzucha jest dobrze napięta, można utrzymać tę pozycję minimalnym wysiłkiem w ciągu całego cyklu „wdech-wydech”.

cytat z „Joga ashtanga-podstawy dynamicznej jogi”, John Scott

 
Tak więc z wdechem klatka piersiowa się rozszerza i lekko wciągasz dolny brzuch a na wydechu żebra opadają, ale brzuch pozostaje wklęsły i napięty, tym samym dodatkowo wzmacniasz bandhę
Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka proawadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj!

>> Załóż konto na Internetowym Studiu PortalYogi <<

dolacz-do-studia
 

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogis na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy I problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.W Internetowym Studiu PortalYogi prowadzi zajęcia w stylu yin&yang joga, vinyasa dla początkujących oraz uczy podstaw pranajamy.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Jeste autorką Jogapodcast w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Tworzy klimatyczne miesce w sieci specjalnie dla kobiet: Boginie Jogi – kobieca praktyka z gracją. Ruch i joga towarzyszą jej od najmłodszych lat.

Jest certyfikowanym nauczycielem hatha jogi, posiada dyplom TTC Yin Joga.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.