Virabhadrasana I – Pozycja Wojownika I

Vira- Bohater, Bhadra – Przyjaciel, Asana – Poza

Virabhadrasana dosłownie oznacza wojownika. Virabhadra jest mitologiczną postacią stworzoną przez Shivę, i stąd wywodzi się nazwa tej asany. Asana ta jest uważana za jedną z najbardziej zgrabnych pozycji w jodze.

Drsti (punkt skupienia wzroku): w górę, na kciuki

Typ: Pozycja stojąca

Co powinieneś wiedzieć zanim wykonasz pozycję Virabhadrasana I?

Ta asana musi być wykonywana na pusty żołądek. Powinieneś zatem zjeść co najmniej cztery godziny przed praktyką jogi. Najlepiej też wykonywać tą pozycję wcześnie rano. Jeśli jednak czas Ci na to nie pozwala, możesz wykonać ją wieczorem, pamiętaj jednak aby zachować odstęp czasowy po ostatnim posiłku.

Virabhadrasana

Poziom Początkujący:

Styl: Vinyasa
Czas: 20 sekund na jedną nogę
Powtarzanie: powtórzyć raz na każdą stronę
Rozciąganie: kostki, pępek, pachwiny, uda, ramiona, płuca, łydki, klatka piersiowa, szyja
Wzmacnianie: kostki, uda, ramiona, łydki, plecy

Jak wykonać pozycję Virabhadrasana?

  1. Stań prosto i rozstaw nogi na szerokość bioder. Ustaw stopy tak, aby prawa noga znajdowała się z przodu, a lewa delikatni z tyłu.
  2. Obróć prawą stopę o 90 stopni na zewnątrz, a lewą o 15 stopni. Upewnij się, że pięta prawej stopy jest wyrównana ze środkiem lewej stopy.
  3. Unieś swoje ręce do boku, tak aby znalazły się na wysokości ramion.
  4. Zegnij prawe kolano, tak aby tworzyło linie prostą z kostką. Upewnij się, że kolano jest nad stopą. Lewa noga prosta.
  5. Połącz dłonie w Namaste i unieś je do góry. Przenieś swój wzrok na ręce.
  6. Trzymaj pozycję w jednej linii. Oddychaj.
  7. Delikatnie opuść ręce i wyjdź z pozycji.
  8. Wróć do pozycji wyjściowej i wykonaj pozycję na drugą stronę.

Virabhadrasana

Przeciwwskazania

Unikaj tej asany, jeśli masz następujące problemy:

  • Choroby serca
  • Nadciśnienie
  • Urazy barków, ramion
  • Problemy z odcinkiem szyjnym kręgosłupa
  • Pogłębiona lordoza lędźwiowa

Porada dla początkujących

Osobom początkującym jest na początku trudno wykonać pozycję Virabhadrasana, ponieważ przechylają ciało i miednicę do przodu, wtedy należy stanąć w mniejszym rozkroku, mniej uginać kolano z przodu i unieść piętę delikatnie do góry. Ręce można położyć na biodrach. A Jeśli borykasz się z problemami z szyją lub masz nadczynność tarczycy – patrz prosto przed siebie i nie odchylaj głowy.

Korzyści płynące z wykonywania pozycji Virabhadrasana I

Kilka najważniejszych zalet wykonywania pozycji Virabhadrasana I

  • Wzmacnia nogi.
  • Wzmacnia kostki, kolana, uda
  • Uelastycznia kostki
  • Poprawia równowagę, stabilność
  • Otwiera klatkę piersiową
  • Uelastycznia szyję
  • Wysmukla uda
  • Wzmacnia ramiona i barki
  • Usuwa sztywność górnej części pleców
  • Rozciąga zginacze bioder (tylnej nogi) i mięśnie brzucha
  • Pomaga w terapii płaskostopia i rwy kulszowej
  • Dodaje odwagi

Nauka o pozycji Virabhadrasana I

Asana ta wymaga od nas dużego skupienia. Chociaż na początku może być dużym wyzwaniem, gdy ją opanujesz odczujesz spokój i satysfakcję. Wszystkie mięśnie nóg, rdzenia i ramion są wzmocnione i stonowane. Twoja klatka piersiowa jest rozszerzona, twoje płuca są otwarte, a ty czujesz wigor.

Pozycje rozwijające

  • Utkatasana – Pozycja krzesła
  • Virabhadrasana II – Wojownik II

Kontrpozycje

  • Tadasana – Pozycja góry
  • Uttanasana – Skłon do przodu


O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora