Magdalena Bałdys

Utkatasana, czyli Pozycja Krzesła. Jak ją wykonać? (wideo)

Utkatasana, czyli Pozycja Krzesła wygląda na bardzo przyjemną pozycję, ponieważ siadamy na „wyimaginowanym” krześle. Jednak podczas wykonywania tej asany całe ciało mocno pracuje.

Utkatasana, czyli Pozycja Krzesła wygląda na bardzo przyjemną pozycję, ponieważ siadamy na „wyimaginowanym” krześle. Jednak podczas wykonywania tej asany całe ciało mocno pracuje.

Utkatasana ma zbudować w nas stan samoakceptacji i wewnętrznej siły. Aktywuje czakrę Svadhisthanę – czakrę sakralną, powiązaną z determinacją i kreatywnością.

Praktykując jogę powinniśmy zachować balans i równowagę. Często wykonujemy pozycje rozciągające, a nie skupiamy się na tych, które mogą wzmocnić nasze ciało. Elastyczność jest ważna, ale jeszcze ważniejsza jest siła.

Podczas wykonywania tej asany, mocno pracują nasze nogi, plecy oraz ręce.

Jeśli połączenie dłoni sprawia, że zginasz ręce w łokciach, to opuść ręce wzdłuż ciała.

Drishti (punkt skupienia wzroku): trzecie oko, lub w górę w nieskończoność
Typ: Pozycja stojąca

Utkat – Intensywny,
Asana – Poza

Co powinieneś wiedzieć zanim wykonasz pozycję Utkatasana?

utkatasana
Poziom: Początkujący
Czas: 30-60 sekund w pozycji
Rozciąganie: ramiona
Wzmacnianie: uda, kręgosłup, kostki, łydki

Nauka Asan Krok Po Kroku →

Oto pozycja dla osób średniozaawansowanych w praktyce jogi – Utkatasana, jest to także jedna z wielu asan, jakie poznasz, biorąc udział w wyzwaniu: 30 Dni z Jogą! Wstęp Do Praktyki Jogi ➡️ bit.ly/30dniJogaI👇 Zobacz, jak poprawnie wykonać asanę pełną mocy → czyli Pozycję Krzesła. A jeśli masz ochotę na więcej i chcesz zacząć regularną praktykę jogi, dołącz do wyzwania: „30 Dni z Jogą! Wstęp do Praktyki Jogi” 🔜 Zaczynamy 21 stycznia w Studio PortalYogi❗️👉 Poznaj szczegóły, a przede wszystkim korzyści tego wyzwania ➡️ bit.ly/30dniJogaI

Posted by PortalYogi on Friday, January 11, 2019

Jak wykonać pozycję Utkatasana?

  1. Stań w Tadasanie, stopy równolegle, palce i pięty razem.
  2. Ugnij lekko kolana, stopniowo schodząc do przysiadu. Zejdź w dół do pozycji, w której Twoje uda i golenie będą pod kątem 90 stopni. Pięty na podłodze.
  3. Opuść górne pośladki do podłogi, by nie zaciskać dolnego kręgosłupa.
  4. Wyciągnij ręce nad głową. Połącz dłonie nie zapadając się w mostku.
  5. Tułów wydłużony, zassij pępek do kręgosłupa.
  6. Głowa lekko wzniesiona, spoglądaj w kierunku uniesionych dłoni. Wykonaj w tej pozycji 5 oddechów. Jeśli chcesz wrócić do Tadasany – zrób to z wdechem.

Utkatasana

Przeciwwskazania

  • Bezsenność
  • Niskie ciśnienie krwi
  • Bóle głowy
  • Skręcona kostka
  • Bóle kolana
  • Uszkodzone więzadła

Porada dla początkujących

Osobom początkujących może być trudno utrzymać pozycję przez dłuższy czas.

Na samym początku można spróbować wykonując tę asanę przy ścianie.

Należy stanąć tak, aby tylko kość ogonowa była oparta.

Propozycja dla zaawansowanych

Osoby zaawansowane podczas wykonywania tej asany mogą podnieść pięty i jednocześnie upuszczać pośladki.

Korzyści płynące z wykonywania Utkatasana

  • Doskonała pozycja wzmacniająca mięśnie
  • Wzmacnia mięsień czworogłowy uda
  • Wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe
  • Otwiera klatkę piersiową
  • Uczy poprawnego zginania stawów biodrowych, kolanowych i skokowych

Nauka o Utkatasana

Gdy przysiadasz w tej pozycji i ostatecznie pogłębiasz przysiady, Twoje ciało będzie musiało pokonać opór grawitacji.

Taki wysiłek wymusza pracę mięśnia czworogłowego, który wraz z praktyką wzmacnia się.

Nawiasem mówiąc, mięsień czworogłowy jest jednym z największych mięśni w ciele.

Kiedy ten mięsień jest silny lub wzmocniony, problemy z kolanem są automatycznie zwalczane, ponieważ wspiera kolana.

Pozycje rozwijające

Kontrpozycje

  • Tadasana – Pozycja Góry
  • Uttanasana – Skłon do Przodu

 


Rozpocznij naukę podstawowych asan z Internetowym Studio PortalYogi – w Twoim domu, kiedy tylko masz czas! Dołączając do Studia, zyskujesz dostęp do wyzwań i ponad 180 sesji jogi w różnym stylu. To u nas znajdziesz swojego nauczyciela!

Ulla Wilczyńska-Kalak nauczy Cię jak poprawnie wykonać podstawowe pozycje w jodze. Zacznij od tej sesji: Nauka Asan, a każdy kolejny krok na macie będzie łatwiejszy.

nauka asan

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Tworzy klimatyczne miejsce w sieci: Boginie Jogi. Jest autorką Jogapodcast, w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Jest certyfikowaną nauczycielką hatha jogi, posiada dyplom Yin Joga TTC (YACEP).Prywatnie mama 2 uroczych chłopaków, fanka jazdy konnej, żeglarstwa, pasjonatka literatury tematycznej (o jodze oczywiście!) i tworzenia biżuterii. Uzależniona od tworzenia w każdej postaci.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.