Magdalena Bałdys

Vrksasana (Pozycja Drzewa): jak ją wykonać?

Vrksasana oznacza dosłownie “Pozycja drzewa”. Uczy nas stabilności i daje kontakt z ziemią.

Vrksasana oznacza dosłownie “Pozycja drzewa”. Uczy nas stabilności i daje kontakt z ziemią. W tej pozycji, podczas praktyki należy mieć otwarte oczy, aby lepiej złapać równowagę.

Jest to bardzo dobra pozycja, która pomoże odnaleźć równowagę fizyczną i emocjonalną.

Drsti (punkt skupienia wzroku): w dal, do przodu
Typ: Pozycja stojąca

Vriksha – Drzewo, Asana – Stwarzaj

nauka asan

Co powinieneś wiedzieć zanim wykonasz pozycję Vrksasanę?

pozycja drzewa

Poziom: Początkujący
Czas: 1 minuta na jedną nogę
Powtarzanie: powtórzyć 5 razy na obie strony
Rozciąganie: biodra, uda, kostki
Wzmacnianie: plecy, szyje, ramiona

Jak wykonać pozycję Vrksasana?

  1. Stań w pozycji Tadasana i opuść ręce wzdłuż tułowia.
  2. Lekko ugnij prawe kolano i połóż prawą stopę wysoko na lewym udzie. Postaraj się, aby stopa była jak najbliżej pachwiny.
  3. Lewa noga musi być wyprostowana. Złap równowagę i oddychaj.
  4. Unieś ręce nad głowę i ułóż je w “namaste”.
  5. Znajdź punkt w oddali i skup się na nim. Pomoże Ci to utrzymać równowagę.
  6. Trzymaj kręgosłup w jednej linii i postaraj się zrelaksować.
  7. Delikatnie opuść ręce i prawą nogę.
  8. Wróć do Tadasany i wykonaj pozycję na drugą stronę.

Vrksasana

Przeciwwskazania

Unikaj tej asany, jeśli masz następujące problemy:

  • Przepuklina kręgosłupa wykluczająca skłony boczne
  • Osoby cierpiące na wysokie ciśnienie krwi, nie powinny trzymać rąk zbyt długo nad głową – lepiej trzymać je na klatce piersiowej w mudrze Anjalai
  • Częste migreny i bezsenność

Vrksasana

Porada dla początkujących

Osobom początkujących jest na początku trudno wykonać pozycję Vrksasany, ze względu na umieszczenie stopy na udzie.

Jeżeli masz z tym problem, ułóż stopę pod kolanem. Pamiętaj jednak aby nie kłaść nogi na kolanie!

Możesz również spróbować wykonać tą pozycję przy ścianie. Aby złapać równowagę znajdź sobie punkt w oddali i przez cały czas trwania w pozycji skup się na nim.

Propozycja dla zaawansowanych

Aby zwiększyć swoją stabilność można wyciągnąć ramiona na boki.

Korzyści płynące z wykonywania VRKSASANA

Kilka najważniejszych zalet wykonywania Vrksasany.

  • Wzmacnia nogi
  • Rozwija zmysł równowagi
  • Rozciąga bok (od strony prostej nogi)
  • Rozciąga taśmy boczne tułowia i boczne m. kręgosłupa
  • Wzmacnia mięśnie głębokie odpowiedzialne za równowagę

Nauka o VRKSASANA

Głównymi zaletami płynącymi z wykonywania Vrksasana jest poprawa równowagi i układu nerwowego. Starając się złapać równowagę musisz skupić się na swoim umyśle. Ta asana również wzmacnia stawy, kości, rozszerza biodra i klatkę piersiową.

Pozycje rozwijające

  • Tadasana – Góra.

Kontrpozycje

nauka asan

Magdalena Bałdys

Nauczycielka Hatha Jogi (RYS200), Yin Jogi (YACEP)

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących. Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.