VRKSASANA – Pozycja Drzewa

Vriksha – Drzewo, Asana – Stwarzaj

Vrksasana oznacza dosłownie “pozycja drzewa”. Ciało powinno być proste i stabilne  tak jak drzewo. W tej pozycji, podczas praktyki należy mieć otwarte oczy, aby lepiej złapać równowagę.

Jest to bardzo dobra pozycja, która pomoże odnaleźć równowagę fizyczną i emocjonalną.

Drsti (punkt skupienia wzroku): w dal, do przodu

Typ: Pozycja stojąca

Co powinieneś wiedzieć zanim wykonasz pozycję Vrksasanę?

Ta asana musi być wykonywana na pusty żołądek. Powinieneś zatem zjeść co najmniej cztery godziny przed praktyką jogi. Najlepiej też wykonywać tą pozycję wcześnie rano. Jeśli jednak czas Ci na to nie pozwala, możesz wykonać ją wieczorem. Pamiętaj jednak, aby zachować odstęp czasowy po ostatnim posiłku.

Kolejnym plusem, wykonania pozycji rano jest to, że poprawią naszą koncentrację,, kiedy nasz umysł jest jeszcze pozbawiony zmartwień i stresów.

vrksasana - drzewo

 

Poziom Początkujący:

Styl: Hatha Yoga
Czas: 1 minuta na jedną nogę
Powtarzanie: powtórzyć 5 razy na obie strony
Rozciąganie: biodra, uda, kostki
Wzmacnianie: plecy, szyje, ramiona

Jak wykonać pozycję Vrksasana?

  1. Stań w pozycji Tadasana i opuść ręce wzdłuż tułowia.
  2. Lekko ugnij prawe kolano i połóż prawą stopę wysoko na lewym udzie. Postaraj się, aby stopa była jak najbliżej pachwiny.
  3. Lewa noga musi być wyprostowana. Złap równowagę i oddychaj.
  4. Unieś ręce nad głowę i ułóż je w “namaste”.
  5. Znajdź punkt w oddali i skup się na nim. Pomoże Ci to utrzymać równowagę.
  6. Trzymaj kręgosłup w jednej linii i postaraj się zrelaksować.
  7. Delikatnie opuść ręce i prawą nogę.
  8. Wróć do Tadasany i wykonaj pozycję na drugą stronę.

Vrksasana

Przeciwwskazania

Unikaj tej asany, jeśli masz następujące problemy:

  • Przepuklina kręgosłupa wykluczająca skłony boczne.
  • Osoby cierpiące na wysokie ciśnienie krwi, nie powinny trzymać rąk zbyt długo nad głową – lepiej trzymać je na klatce piersiowej w mudrze Anjali.
  • Częste migreny i bezsenność.

Porada dla początkujących

Osobom początkujących jest na początku trudno wykonać pozycję Vrksasany, ze względu na umieszczenie stopy na udzie. Jeżeli masz z tym problem, ułóż stopę pod kolanem. Pamiętaj jednak aby nie kłaść nogi na kolanie! Możesz również spróbować wykonać tą pozycję przy ścianie. Aby złapać równowagę znajdź sobie punkt w oddali
i przez cały czas trwania w pozycji skup się na nim.

Propozycja dla zaawansowanych

Aby zwiększyć swoją stabilność można wyciągnąć ramiona na boki.

Korzyści płynące z wykonywania VRKSASANA

Kilka najważniejszych zalet wykonywania Vrksasany.

  • Wzmacnia nogi.
  • Rozwija zmysł równowagi.
  • Rozciąga bok (od strony prostej nogi).
  • Rozciąga taśmy boczne tułowia i boczne m. kręgosłupa.
  • Wzmacnia mięśnie głębokie odpowiedzialne za równowagę.

Nauka o VRKSASANA

Głównymi zaletami płynącymi z wykonywania Vrksasana jest poprawa równowagi i układu nerwowego. Starając się złapać równowagę musisz skupić się na swoim umyśle. Ta asana również wzmacnia stawy, kości, rozszerza biodra i klatkę piersiową.

Pozycje rozwijające

  • Tadasana – Góra.

Kontrpozycje

  • Uttanasana – Skłon do przodu.
  • Trikonasana – Pozycja Trójkąta
  • Virabhadrasana II – Pozycja Wojownika II

Mudra do pozycji VRKSASANA

W tej asanie najlepiej jest przyjąć mudrę: Reverse Anjali Mudra (inaczej nazewnictwo tej mudry to Namaste).

Pamiętaj, że zdrowemu ciału musi towarzyszyć zdrowy umysł. Vrksasana nie tylko poprawia metabolizm, ale również pomaga ustabilizować umysł.

Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora