Magdalena Bałdys

VRKSASANA – Pozycja Drzewa

Vriksha – Drzewo, Asana – Stwarzaj

Vrksasana oznacza dosłownie “pozycja drzewa”. Ciało powinno być proste i stabilne  tak jak drzewo. W tej pozycji, podczas praktyki należy mieć otwarte oczy, aby lepiej złapać równowagę.
Jest to bardzo dobra pozycja, która pomoże odnaleźć równowagę fizyczną i emocjonalną.
Drsti (punkt skupienia wzroku): w dal, do przodu
Typ: Pozycja stojąca

Co powinieneś wiedzieć zanim wykonasz pozycję Vrksasanę?

Ta asana musi być wykonywana na pusty żołądek. Powinieneś zatem zjeść co najmniej cztery godziny przed praktyką jogi. Najlepiej też wykonywać tą pozycję wcześnie rano. Jeśli jednak czas Ci na to nie pozwala, możesz wykonać ją wieczorem. Pamiętaj jednak, aby zachować odstęp czasowy po ostatnim posiłku.
Kolejnym plusem, wykonania pozycji rano jest to, że poprawią naszą koncentrację,, kiedy nasz umysł jest jeszcze pozbawiony zmartwień i stresów.
vrksasana - drzewo
 
Poziom Początkujący:
Styl: Hatha Yoga
Czas: 1 minuta na jedną nogę
Powtarzanie: powtórzyć 5 razy na obie strony
Rozciąganie: biodra, uda, kostki
Wzmacnianie: plecy, szyje, ramiona

Jak wykonać pozycję Vrksasana?

  1. Stań w pozycji Tadasana i opuść ręce wzdłuż tułowia.
  2. Lekko ugnij prawe kolano i połóż prawą stopę wysoko na lewym udzie. Postaraj się, aby stopa była jak najbliżej pachwiny.
  3. Lewa noga musi być wyprostowana. Złap równowagę i oddychaj.
  4. Unieś ręce nad głowę i ułóż je w “namaste”.
  5. Znajdź punkt w oddali i skup się na nim. Pomoże Ci to utrzymać równowagę.
  6. Trzymaj kręgosłup w jednej linii i postaraj się zrelaksować.
  7. Delikatnie opuść ręce i prawą nogę.
  8. Wróć do Tadasany i wykonaj pozycję na drugą stronę.

Vrksasana

Przeciwwskazania

Unikaj tej asany, jeśli masz następujące problemy:

  • Przepuklina kręgosłupa wykluczająca skłony boczne.
  • Osoby cierpiące na wysokie ciśnienie krwi, nie powinny trzymać rąk zbyt długo nad głową – lepiej trzymać je na klatce piersiowej w mudrze Anjali.
  • Częste migreny i bezsenność.

Porada dla początkujących

Osobom początkujących jest na początku trudno wykonać pozycję Vrksasany, ze względu na umieszczenie stopy na udzie. Jeżeli masz z tym problem, ułóż stopę pod kolanem. Pamiętaj jednak aby nie kłaść nogi na kolanie! Możesz również spróbować wykonać tą pozycję przy ścianie. Aby złapać równowagę znajdź sobie punkt w oddali
i przez cały czas trwania w pozycji skup się na nim.

Propozycja dla zaawansowanych

Aby zwiększyć swoją stabilność można wyciągnąć ramiona na boki.

Korzyści płynące z wykonywania VRKSASANA

Kilka najważniejszych zalet wykonywania Vrksasany.

  • Wzmacnia nogi.
  • Rozwija zmysł równowagi.
  • Rozciąga bok (od strony prostej nogi).
  • Rozciąga taśmy boczne tułowia i boczne m. kręgosłupa.
  • Wzmacnia mięśnie głębokie odpowiedzialne za równowagę.

Nauka o VRKSASANA

Głównymi zaletami płynącymi z wykonywania Vrksasana jest poprawa równowagi i układu nerwowego. Starając się złapać równowagę musisz skupić się na swoim umyśle. Ta asana również wzmacnia stawy, kości, rozszerza biodra i klatkę piersiową.

Pozycje rozwijające

  • Tadasana – Góra.

Kontrpozycje

  • Uttanasana – Skłon do przodu.
  • Trikonasana – Pozycja Trójkąta
  • Virabhadrasana II – Pozycja Wojownika II

Mudra do pozycji VRKSASANA

W tej asanie najlepiej jest przyjąć mudrę: Reverse Anjali Mudra (inaczej nazewnictwo tej mudry to Namaste).
Pamiętaj, że zdrowemu ciału musi towarzyszyć zdrowy umysł. Vrksasana nie tylko poprawia metabolizm, ale również pomaga ustabilizować umysł.

Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogis na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy I problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.W Internetowym Studiu PortalYogi prowadzi zajęcia w stylu yin&yang joga, vinyasa dla początkujących oraz uczy podstaw pranajamy.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Jeste autorką Jogapodcast w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Tworzy klimatyczne miesce w sieci specjalnie dla kobiet: Boginie Jogi – kobieca praktyka z gracją. Ruch i joga towarzyszą jej od najmłodszych lat.

Jest certyfikowanym nauczycielem hatha jogi, posiada dyplom TTC Yin Joga.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.