Iza Raczkowska

Ajurweda na bezsenność: 7 sposobów na zrównoważenie energii vata

Ajurweda zaleca osobom cierpiącym na bezsenność dietę łagodzącą vata.

Według ajurwedy bezsenność jest wynikiem zaburzenia energii vata dotyczącym układu nerwowego oraz naszego umysłu. Najczęściej też cierpią na nią osoby konstytucji vata lub osoby zaburzone przez tą doshę.

Stres, kłopoty, przemęczenie, nadmiar obowiązków i napięte grafiki tylko pogłębiają problem. Nieleczona bezsenność z czasem się nasila.

Ajurweda zaleca osobom cierpiącym na bezsenność dietę
łagodzącą vata.

View this post on Instagram

Wolisz poranną czy wieczorną praktykę jogi? 🧘‍♀️Napisz w komentarzu, która pora dnia jest dla Ciebie najlepsza? .🙏 Jeśli lubisz wieczorne spotkania z jogą, to może tym razem spróbujesz… jogi w łóżku! 😁 Zainspiruj się piżamową praktyką Eli Wierkowskiej (nauczycielki w Studio PortalYogi). Rozluźnisz ciało po całym dniu – – > odpoczną nogi, kręgosłup, odpocznie głowa – od natłoku myśli… A Ty przygotujesz się na dobry, regenerujący sen.🤗❣️ Całą i zupełnie NOWĄ sesję jogi w łóżku z @eli_wierkowska_yoga znajdziesz u nas w Studio (link w BIO) #yogaflow #yogaforeveryone #portalyogi #yogalife #yogaaddict #yogainspiration #igyoga #yogapoland #inspiration #motivation #practiceyoga

A post shared by PortalYogi (@portalyogi) on

Możesz tez wypróbować te praktyczne sposoby:

1. Ciepłe mleko

Dla osób o konstytucji vata nadaje się mleko krowie, ale powinno ono pochodzić od szczęśliwej krówki. Takie jest raczej trudne do zdobycia…

Dla dosha pitta i kapha lepsze będzie mleko roślinne.

Ja osobiście polecam ciepłe mleko roślinne dla każdej dosha: migdałowe, owsiane lub sojowe.

Do mleka dodajemy 3 szczypty kardamonu, 3 szczypty cynamonu, 1/2 łyżeczki świeżo startej gałki muszkatołowej i pół łyżeczki ghee (klarowanego masła). Pijemy ciepłe mleko, małymi łykami.

ajurweda na bezsenność

2. Zioła

Polecam herbatkę rumiankową lub rumianek w równych proporcjach zmieszany z korzeniem kozłka lekarskiego (waleriany). Pijemy ciepły napar, małymi łykami.

3. Oddech

Uspokajająco działa oddech, w którym wydech jest stanowczo dłuższy niż wdech.

Dobrym sposobem na uspokojenie i wyciszenie organizmu jest pozwolić sobie na oddech tylko jedna dziurką nosa – koniecznie lewą.

Takie oddychanie wycisza system nerwowy, ochładza emocje, łagodzi lęki i stres – zatrzymuje nas zarówno na poziomie mentalnym jak i fizycznym.

Można zatkać sobie opuszkiem palca dziurkę prawą lub ułożyć tak głowę na poduszce aby dziurka ta samoistnie się zatkała.

4. Ciepła kąpiel i masaż ciepłym olejkiem

Według ajurwedy te zabiegi mocno łagodzą energię vata.

Do kąpieli można dodać wyciszających ziół: rumianku, melisy, mięty i lawendy.

Ja zazwyczaj właśnie w kąpieli popijam herbatkę rumiankową. Dla uspokojenia i zrównoważenia vata polecam szczególnie olej sezamowy lub olej z awokado.

Mogą być one wzbogacone olejkiem z zarodków pszennych lub olejem rycynowym.

Można do buteleczki z olejem dodać esencji lub olejków zapachowych także równoważących vata czyli: szałwię muszkatołową, rumianek, cynamon, róża, cyprys, kadzidłowiec lub drzewo sandałowe.

ajurweda olej

Zarówno w kąpieli jak i w czasie masażu pośpiech jest niewskazany. Pozwólmy sobie na bycie tu i teraz.

Czerp radość z ciepła wody, z zapachu olejków z piany i z masażu.

Zaangażuj się w te czynności i skup na nich swoją uwagę. Niech staną się ważne.

5. Medytacja

Medytacja pozwala osunąć lęki i niepokoje. Niweluje pobudzenie. Powoduje, że przerywamy ciąg kompulsywnych myśli.

ajurweda na bezsenność

Zaczynamy być tu i teraz. Przed snem można ją praktykować w pozycji siedzącej lub leżącej. Polecam powolne i wydłużone wdechy i wydechy z jednoczesnym skupieniem na przepływie powietrza przez otwory nosowe.

#donthatemeditate Zalety medytacji:✨ Poprawia pamięć i koncentrację✨ Zmienia korzystnie strukturę mózgu✨ Zwiększa…

Posted by PortalYogi on Sunday, November 10, 2019

Po kilku minutach modyfikujemy swój oddech. Staramy się oddychać coraz delikatniej – na tyle wolno i subtelnie aby nie słyszeć zarówno naszego wdechu jak i wydechu. Nawet nie wiesz kiedy zaśniesz

ajurweda na bezsenność

6. Ajurweda na bezsenność, czyli adaptogeny

Ziła takie jak brahmi i ashwagandha są pomocne na zmęczenie psychiczne. Ashwagandha pozwala utrzymywać stały poziom witalności w ciągu dnia, jednocześnie wspierając głęboki, kojący sen w nocy.

7. Shirodhara na bezsenność

Masaż ten polega na  na polewaniu punktu między brwiami (punkt trzeciego oka) i czoła strumieniem oleju.  Shirodhara wpływa wyciszająco na umysł, a to redukuje stres i negatywne emocje.

8. Flow jogi idealny na spokojny sen

A więcej praktyki wyciszającej, łagodzącej napięcie i rozluźniającej znajdziesz w Internetowym Studio PortalYogi! Praktykuj jogę w domowym zaciszu.

banner mini blog Internetowe Studio PortalYogi

Iza Raczkowska

Iza Raczkowska – joginka, nauczycielka, twórczyni Studia Jogi Izabeli Raczkowskiej w Gliwicach. Iza ukończyła kursy fizykoterapii i czerpała nauki z różnych nurtów jogi (między innymi Ashtanga Vinyasa Joga i Vinyasa Krama), aby swoją własną praktykę osadzić gdzieś „pomiędzy” nimi. Od lat jest wegetarianką i pasjonatką zdrowej kuchni. Szczerze pasjonuje się zdrowym odżywianiem, ziołolecznictwem i medycyną naturalną co zaowocowało blogiem izaraczkowska.pl.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.