Portal Yogi

Chandra Namaskar, czyli Powitanie Księżyca

Powitanie Księżyca przynosi spokój i mentalne ukojenie, w przeciwieństwie do Powitania Słońca, które jest energetyzującą rozgrzewką do praktyki jogi.

Powitanie Księżyca przynosi spokój i mentalne ukojenie, w przeciwieństwie do Powitania Słońca, które jest energetyzującą rozgrzewką do praktyki jogi.

Jedną z najpopularniejszych sekwencji jogi na świecie jest Surya Namaskar, czyli Powitanie Słońca. Nie bez powodu stało się ono podstawą w praktyce jogi. Po jego opanowaniu dalszy rozwój idzie już „z górki”, dobrze znamy swoje możliwości i ograniczenia, a Ci, którzy wytrwają, doskonale zdają sobie sprawę z tego, dlaczego wybierają jogę.

banner mini blog Internetowe Studio PortalYogi

Podczas praktyki, kiedy podnosisz ramiona, robisz skłon i wydłużasz się do przodu, to jednoczysz się z energią słoneczną. Rozciągasz, ogrzewasz całe swoje ciało i przygotowujesz na cały dzień.

Są natomiast takie dni, kiedy jesteś wyczerpany, nadmiernie pobudzony lub bardzo zmęczony.

Na ratunek przychodzi sekwencja uspokajającą, która znana jest jako Chandra Namaskar, czyli Powitanie Księżyca. Tym razem robimy skłon w stronę księżyca i uspokajajamy nasze ciało i myśli.

powitanie księżyca

Powitanie Księżyca

Chandra Namaskar jest szczególnie zalecana osobom, które w życiu się stresują i potrzebują chwili wyciszenia. Podczas praktyki równoważą energię i pozbywają się negatywnych emocji z całego dnia.

W Shiva Samhita, tekście tantrycznym uważano Księżyc za źródło nieśmiertelności.

Osoby praktykujące Tantrę (jest to forma jogi, która poprzedzała hatha jogę) wierzyli, że połączenie praktyki Powitania Słońca i Powitania Księżyca, daje możliwość zachowania równowagi i pełnej praktyki.

Dzieje się tak, ponieważ Surya Namaskar wyzwala proces jogiczny, ogrzewa nasze ciało, pobudzając nas na cały dzień.

Chandra Namaskar natomiast ochładza i uzupełnia energię życiową. Od dawna wierzono, że ciało ma energię zarówno do ogrzewania, jak i chłodzenia, a joga i pranajama mogą pomóc w osiągnięciu zrównoważonej harmonii.

powitanie księżyca

Praktyka Chandra Namaskar

Każdą praktykę dobrze jest zacząć od krótkiej medytacji tak, aby przygotować ciało na praktykę.

Aby wzmocnić wewnętrzne skupienie, możesz powtórzyć tradycyjny śpiew księżycowy Om somaya namaha, gdy poruszasz się od pozy do pozy.

Pozycje w Chandra Namaskar nie różnią się bardzo od tych w Surya Namaskar, ale tempo i jakość ruchu jest zupełnie inne.

Istotne jest, aby poruszać się powoli.

Oznacza to, że nie trzeba synchronizować każdego ruchu z wdechem i wydechem tak, jak podczas praktyki Powitania Słońca.

Zwróć szczególną uwagę na jakość każdego ruchu, nie poruszaj się za szybko. Wykonuj powolne ruchy, tak jakbyś poruszał się w wodzie. Chandra Namaskar daje możliwość spokojnego wejścia w asanę. Jeżeli nie czujesz się pewnie wykonując np. Pozycję Kobry, to pokołysz się delikatnie na boki, wzmocnij ręce i dopiero wtedy wykonaj pozycję.

Asany wchodzące w skład Powitania Księżyca

  • Pranamasana
  • Hasta Uttanasana
  • Padahastasana
  • Ardha Chandrasana
  • Parvatasana
  • Astanga Namaskara
  • Bhujangasana
  • Balasana
  • Utkata Konosana
  • Trikonasana
  • Prasaritta Padottanasana
  • Parsvottanasana
  • Banarasana

Czas praktyki

Surya Namaskar jest tradycyjnie praktykowana podczas wschodu słońca, aby rozgrzać ciało na nadchodzący dzień.

powitanie księżyca

Chandra Namaskar przygotowuje nas zatem do spokojnego snu i wyciszenia. Połączenie tych dwóch praktyk to równowaga pomiędzy światłem i ciemnością oraz połączenie ciepłych i zimnych elementów naszego ciała.

Oprócz pory dnia, należy wziąć pod uwagę miesiąc, w którym ćwiczymy.

Dobrze jest wybrać kilka dni nowiu, pełni księżyca i słabnącego księżyca, ponieważ w tym czasie nasza energia jest niższa.

Dla kobiet w cyklu menstruacyjnych Chandra Namaskar może być balsamem na dni o niskiej energii.

Najlepiej praktykować patrząc na Księżyc lub będąc na powietrzu. Jeżeli jednak cenimy sobie praktykę w domu, to przygaśmy światła i zapalmy świece. Ważne jest, aby próbować i sprawdzić jakie otoczenie jest dla nas najlepsze.


Praktykuj asany w domu! Poznaj Internetowe Studio PortalYogi, gdzie czeka na Ciebie 120 sesji jogi w różnych stylach.

banner mini blog Internetowe Studio PortalYogi

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.