Magdalena Bałdys

Jak umiejętność stania na rękach pomoże Ci zbudować zaufanie do samego Siebie?

Umiejętność stania na rękach to mocne ciało, a zwłaszcza ręce. Można by się nawet pokusić o stwierdzenie, że jeśli wystarczająco wzmocnimy całe ciało – ramiona, obręcz barkową, mięśnie kręgosłupa i brzucha, a także nogi, praktycznie każdy jest w stanie wykonać tę pozycję. Ale … tu pojawia się głowa.

Umiejętność stania na rękach to mocne ciało, a zwłaszcza ręce. Można by się nawet pokusić o stwierdzenie, że jeśli wystarczająco wzmocnimy całe ciało – ramiona, obręcz barkową, mięśnie kręgosłupa i brzucha, a także nogi, praktycznie każdy jest w stanie wykonać tę pozycję. 

Ale … tu pojawia się głowa. Bo stanie na rękach to w głównej mierze zaufanie do siebie. To oprócz silnego ciała kwestia otwartej głowy, odwagi, wyzbycia się lęku przed upadkiem. Sukces w staniu na rękach opiera się tak samo na naszej wytrzymałości i równowadze, co na pozytywnym myśleniu.

joga wzmacniająca stanie na rękach

Adho Mukha Vrksasana – Zaakceptuj możliwość utrzymania ciała na rękach

Często sami siebie ograniczamy, hamujemy w działaniu.

Umysł kontroluje nas i podpowiada, że nie damy rady.

Strach przed znalezieniem się w odwróconej pozycji, z głową w dół bez stabilnego podparcia nóg, strach przed przewróceniem się bywa przemożny.

Często poddajemy się po kilku niepowodzeniach, kiedy bezradnie walczymy z grawitacją, nie mogąc odnaleźć ani siły, ani lekkości, ani wdzięku pozycji. Czasem rezygnujemy, nawet nie próbując. Najważniejszy, największy opór przed staniem na rękach tkwi w nas samych, w naszych wyobrażeniach o ograniczeniach, wynika z niewiary we własny potencjał.

Zbudowanie pewności siebie zaczyna się od „zaakceptowania możliwości” utrzymania ciężaru ciała na rękach.

Od dopuszczenia do siebie tej myśli, otwarcia się na taką ewentualność i jej powodzenie. Wiary, że nasze dłonie są w stanie utrzymać nas w pionie. Musimy zaufać swoim kończynom, że dadzą nam godne podparcie.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PortalYogi (@portalyogi_pl)

Nie wypierać tej możliwości przez powtarzanie sobie, że ręce są za słabe. Jeśli zaakceptujemy fakt, że jest to pozycja wykonalna, wtedy umysł przestaje być przeszkodą i otwiera się przestrzeń do pracy z ciałem i jego faktycznymi możliwościami w danym momencie.

Zamiast traktować Adho Mukha Vrksasanę jako trudność, pomyśl o niej jako o wyzwaniu. Taka drobna zmiana myślenia wyzwoli energię do działania, a nie będzie jej blokować. Wymaga to nieco odwagi i wyjścia ze strefy komfortu. Ale w ten sposób uczymy się ufać sobie i swoim wyborom, stajemy się pewni swego.

stanie na rękach

Umiejętność stania na rękach to energetyczne oderwanie się od problemów

Pozycja Adho Mukha Vrksasana oznacza „drzewo z głową w dół” i jest odwróceniem klasycznego drzewa – Vrksasany.

Jest równie stabilna, wymaga mocnego ugruntowania, skupienia i utrzymywania balansu. Wymaga jednak innego podejścia, zmiany perspektywy i punktu widzenia.

Magia przemiany wydarza się już w momencie kładzenia rąk na ziemi i odrywania nóg w górę. Energia płynie przez ciało i przekazywana jest z rąk. Odwrócenie ciała i zakorzenienie przez ręce ugruntowuje sprawne mentalne poruszanie się w świecie idei i planów.

Symbolicznie odrywamy się od ziemskich, materialnych spraw.

Uczymy się jak czuć się stabilnie na niepewnym gruncie przyszłości, jak odnaleźć się w oceanie niezliczonych możliwych wydarzeń.

Odnajdujemy przy tym solidne połączenie z teraźniejszością, ponieważ ręce – organ działania w tym świecie – dają podparcie i niezbędną podstawę.

Niepokój związany z przyszłością zmniejsza się, a my czujemy się bardziej obecni i sprawczy w chwili obecnej.

stanie na rekach

Budujemy pewność siebie, zaufanie do własnych możliwości, również w nieznanych, nieoczekiwanych, nagłych i niewygodnych sytuacjach.

Balansowanie w staniu na rękach wymaga ciągłych mikrokorekt i dużego skupienia, by nie wypaść z pozycji, dlatego też bardzo skutecznie utrzymuje uwagę w ciele.

Pozwala na pełną integrację umysłu z ciałem (pracują tu prawie wszystkie mięśnie).

Adho Mukha Vrksasana związana jest także z pracą z energią na poziomie czakry korony (sahasrara), która odpowiada za jasność umysłu i świadomość, a także reprezentuje wyższe prawdy i oświecenie, mądrość, pokorę oraz odwagę.

Dlaczego praktykować Adho Mukha Vrksasanę?

Podsumowując, Stanie na rękach (Adho Mukha Vrksasana) obok korzyści fizycznych i fizjologicznych, takich jak wzmocnienie górnej części ciała, poprawa krążenia, rozwinięcie zmysłu równowagi, lepsze dotlenienie organizmu, zwiększenie odporności, przynosi też szereg walorów mentalnych i psychologicznych.

Oto dlaczego powinieneś włączyć tę pozycję do Twojej codziennej praktyki:

  • zbudujesz zaufanie do siebie
  • wzmocnisz pewność siebie
  • zwiększysz zdolność koncentracji
  • uwolnisz stres
  • zmienisz wewnętrzną perspektywę
  • uspokoisz umysł
  • rozwiniesz odwagę i otwartość
  • zyskasz poczucie stabilności i równowagi emocjonalnej
  • nauczysz się odpuszczać

Opanowanie stania na głowie nie jest łatwe.

Wymaga czasu i pracy nie tylko nad kondycją fizyczną czy aspektami technicznymi, ale przede wszystkim nad własną głową – nad lękami, zaufaniem, wiarą w siebie. Jest to pozycja, która na najgłębszym poziomie pozwala zintegrować ciało i umysł, sfery mentalna i fizyczna są w niej ściśle powiązane.

Każe przełamywać bariery, słuchać wewnętrznego głosu, rozwija świadomość własnego ciała. Jej piękno i subtelność polegają na tym, że z jednej strony przynosi lekkość i wyciszenie, z drugiej daje siłę i moc płynące z zaakceptowania faktu, że nie zawsze w życiu mamy nad sobą i nad zdarzeniami kontrolę.

Adho Mukha Vrksasana ofiarowuje radość i poczucie wolności.

Owocnej praktyki.


stanie na rękach wyzwanie

Zacznij budować zaufanie do siebie już TERAZ! Dołącz do nowgo wyzwania: Stanie na Rękach i rozpocznij podróż w kierunku większej pewności względem siebie i życia.

Postaw swój świat dosłownie do góry nogami, a zmienisz perspektywę odbioru rzeczywistości. Dołącz do 14-dniowego wyzwania: Stanie na Rękach w Internetowym Studio PortalYogi!

Magdalena Bałdys

Nauczycielka Hatha Jogi (RYS200), Yin Jogi (YACEP)

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących. Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.