Magdalena Bałdys

Garudasana – Pozycja Orła

Garuda – Orzeł, Asana – Pozycja

Garudasana, czyli pozycja orła według Indyjskiej mitologii Garuda był królem wszystkich ptaków. Oznacza także pożerać. Będąc starą reprezentacją mitycznego feniksa, mówią, że Garuda identyfikuje się z „wszechogarniającym ogniem promieni słonecznych”.
Drsti (punkt skupienia wzroku): nos lub trzecie oko
Typ: Pozycja stojąca

Co powinieneś wiedzieć zanim wykonasz pozycję Garudasana?

Pozycję Garudasana najlepiej jest wykonywać z samego rana, na czczo. Jeśli jednak czas Ci na to nie pozwala, możesz wykonać ją wieczorem, pamiętaj jednak aby zachować odstęp czasowy po ostatnim posiłku.

Poziom Początkujący:
Styl: Vinyasa Yoga
Czas: 15-30 sekund w pozycji
Powtarzanie: powtórzyć raz na każdą stronę
Rozciąganie: ramiona, uda, biodra, kostki, łydki, górna część pleców
Wzmacnianie: kostki, łydki

Jak wykonać pozycję pozycję Garudasana?

  1. Stań prosto. Delikatnie zegnij prawe kolano i owiń lewą nogę wokół prawej, tak aby kolana były ułożone jedna na drugiej. Twoja lewa stopa musi dotykać prawej goleni.
  2. Podnieś ramiona do wysokości klatki piersiowej i owiń prawą rękę wokół lewej. Upewnij się, że twoje łokcie są wygięte pod kątem 90 stopni.
  3. Opuść delikatnie biodra, utrzymując równowagę. Twoje kolana muszą poruszać się w kierunku linii środkowej zamiast przechylać się na jedną stronę.
  4. Wytrzymaj w pozycji 15-30 sekund. Oddychaj głęboko i powoli. Skoncentruj się na trzecim oku i wypuść swoje negatywne emocje.
  5. Wyjdź z pozycji, powtórz na drugą stronę.

Przeciwwskazania

Unikaj tej asany, jeśli:

  • Doznałeś niedawno urazu kostki, kolana lub łokcia.
  • Kobiety w ciąży muszą uzyskać zgodę lekarza, zanim zaczną ćwiczyć tę asanę.

Porada dla początkujących

Osoby początkujące mogą mieć problem z zaplątaniem ramion. Do pomocy mogą użyć paska. Trzymając ręce równolegle do podłogi, łapiemy końce paska i próbujemy zawinąć dłonie i ramiona.
Problemem może być również zawinięcie stopy o nogę, dlatego początkowo wystarczy, że oprzesz duży palec nogi podniesionej o drugą nogę.

Propozycja dla zaawansowanych

Aby pogłębić pozę, pochyl się do przodu i oprzyj przedramiona o udo. Przytrzymaj przez kilka sekund. Potem powróć do pierwotnej wersji asany i powtórz na drugą stronę.

Korzyści płynące z wykonywania pozycji Garudasana

Kilka najważniejszych zalet wykonywania Garudasany

  • Pomaga rozciągnąć uda, biodra, górny grzbiet i ramiona.
  • Pomaga skupić się, a także poprawia zdolność do równowagi.
  • Wzmacnia mięśnie łydek.
  • Pomaga także złagodzić ból związany z reumatyzmem i rwą kulszową.
  • Pomaga uelastycznić plecy, nogi i biodra.

Nauka o pozycji Garudasana

Początkowo będąc w tej asanie możesz czuć się ograniczony,  ale kiedy ją opanujesz to, Twoje ciało czuje się jakby „jechało na wietrze”, jak orzeł. Termin „jazda na wietrze” odnosi się do przepływu energii w każdej sytuacji. Ten przepływ, czyli energia, pomaga ci stać się stabilnym i przestronnym w trudnej sytuacji, bez żadnych barier.
Opieranie się sprawia, że jesteś zmęczony i chcesz się poddać. Jeśli zrezygnujesz lub będziesz się opierać, gdy będziesz w asanie, najprawdopodobniej stracisz równowagę. Ale jeśli wykonasz tę asanę z otwartym umysłem i wielką odwagą, pokonasz przeszkody i będziesz mieć stały przepływ pozytywnej energii przez swój umysł i ciało.

Pozycje rozwijające

  • Adho Mukha Svanasana – Pies z głową w dół
  • Vrksasana – Pozycja drzewa
  • Virasana – Siad w pozycji bohatera

Kontrpozycje

  • Sirsasana – Stanie na głowie

Teraz, kiedy już wiesz, jak poprawnie wykonać pozycję Garudasana, na co czekasz? Ta asana ma pochłonąć strach, ego i wątpliwości, abyś mógł zrobić miejsce dla pozytywnych intencji. Praktykowanie tej asany regularnie sprawia, że jesteś silny i skoncentrowany, tak jak orzeł.

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogis na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy I problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.W Internetowym Studiu PortalYogi prowadzi zajęcia w stylu yin&yang joga, vinyasa dla początkujących oraz uczy podstaw pranajamy.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Jeste autorką Jogapodcast w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Tworzy klimatyczne miesce w sieci specjalnie dla kobiet: Boginie Jogi – kobieca praktyka z gracją. Ruch i joga towarzyszą jej od najmłodszych lat.

Jest certyfikowanym nauczycielem hatha jogi, posiada dyplom TTC Yin Joga.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.