Powrót Na Matę – Tydzień #2 – Wykorzystaj moc rytuału

Za nami pierwszy tydzień wyzwania. Mam nadzieję, że podarowaliście sobie słuszną dawkę powitań słońca i te kilka minut na macie poruszyło w was dawno nieużywaną strunę. Pierwszy kamień milowy postawiony, zatem ruszamy dalej!

Rada na dziś: wykorzystaj moc rytuału

Jak przezwyciężyć usilny brak chęci, gdy posiadanie jasno określonego celu nie motywuje?

Czas poszukać motywacji zewnętrznej. Okazuje się, że jesteśmy największą przeszkodą dla samych siebie. Nasze myśli i przyzwyczajenia oddalają od upatrzonych celów. Ale o ile trudno jest zmienić myślenie, o tyle przyzwyczajenie odrobinę łatwiej i od tego możesz zacząć. Zmiana myślenia to proces powolny i zanim na dobre się do czegoś przekonasz, równolegle możesz już przemycać nowe nawyki.

Co w twoim otoczeniu może cię zmotywować do wprowadzenia na stałe jogi w repertuar zajęć?

Wieczorem rozłóż matę, żeby rano bez ceregieli po prostu zacząć praktykę. Przygotuj drobiazgi, które umilą ten czas i wprowadzą cię w dobry nastrój zanim zaczniesz. Może to być zapalenie świeczki, kadzidełka, włączenie muzyki relaksacyjnej.

Niech stanie się to dla ciebie rytuałem, który ułatwi rozpoczęcie. Tym sposobem, nawet gdy nie będziesz mieć ochoty na praktykę, samo wykonanie rytuału stanie się bodźcem inicjującym. A wtedy masz już z górki.

Pogratuluj sobie i przypomnij do jakiego wielkiego celu właśnie zbliżasz się o krok (dzięki temu świadomie pracujesz nad zmianą myślenia). Koniecznie zaobserwuj jak się czujesz i następnym razem przypomnij sobie to uczucie.


Asana na dziś: Virabhadrasana II (Wojownik II)

Virabhaddrasana 2 przodem

Efekty

  • ulelastycznia i wzmacnia mięśnie nóg
  • usuwa skurcze łydek i ud
  • uelastycznia mięśnie pleców
  • otwiera biodra
  • zwiększa poczucie równowagi
  • stymuluje narządy jamy brzusznej
  • rozciąga i wzmacnia ramiona
  • w sferze psychicznej ukierunkowuje

Sposób wykonania

WARIANT DLA ZABIEGANYCH:

  1. Rozpocznij od tadasany. Wdech- trikonasana: przenieś lewą nogę do tyłu i stań w dużym rozkroku z ciałem ułożonym równolegle do dłuższego boku maty. Obróc lewą stopę lekko do wewnątrz, prawa jest skierowana na zewnątrz pod kątem 90 stopni do linii bioder. Unieś ręce na wysokość barków, równolegle do podłogi. Biodra, barki, plecy i tyły nóg pozostają w jednej płaszczyźnie (wyobraź sobie, że dotykasz całym ciałem do ściany za tobą).
  2. Wydech- ugnij prawe kolano do momentu aż udo będzie równoległe do podłogi. Rozłóż ciężar ciała na obu nogach- mocniej dociskaj do podłoża stopę prostej nogi. Pamiętaj! – nie pozwól, by kolano ugiętej nogi wychylało się poza pion kostki. Spójrz w prawo.
  3. Pozostań w pozycji na 5 oddechów.
  4. Wdech- wyjdź z pozycji w odwróconej kolejności (wyprostuj kolano, opuść ręce).
  5. Wydech- stań w tadasanie).
  6. Powtórz wszystkie kroki na drugą nogę.

 

WARIANT DLA AMBITNYCH:

Przedłużenie praktyki z poprzedniego tygodnia, w której łączymy poszczególne asany w płynną sekwencję.

  1. Kontynuuj z virabhadrasana I. Wydech- opuść ręce, wyprostuj kolano prawej nogi i stań twarzą do lewego boku maty (trikonasana- opis ułożenia stóp w punkcie 1. powyżej).
  2. Wdech- unieś ręce na boki w jednej linii z barkami
  3. Wydech- wykonaj kroki opisane powyżej w punktach od 2 do 6.

Przeciwwskazania i (modyfikacje)

  • nadciśnienie (nie pozostawaj długo w pozycji)
  • problemy z odcinkiem szyjnym kręgosłupa (nie skręcaj głowy)
  • urazy barków (ręce ułóż na biodrach)

 

Pozdrawiam,

Magda



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora