Joga Na Wzmocnienie Odporności

Cześć! Od wielu lat praktykuję jogę i czuję się bardzo dobrze. Chciałem się jednak zapytać, czy są jakieś techniki i asany, które wzmocnią mój układ odpornościowy?

Użytkownik Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

Odporność człowieka w dzisiejszych czasach została mocno zachwiana i wystawiona na próbę. Zanieczyszczone powietrze i woda, nieodpowiedni styl życia oraz stres – to tylko kilka czynników, które mogą wpłynąć negatywnie na nasze samopoczucie. Funkcjonowanie w takim otoczeniu sprawia, że codziennie powinniśmy zrobić coś dla siebie, aby czuć się dobrze i przywrócić równowagę fizjologiczną. Działania takie obejmują opracowanie świadomej diety, znalezienie czasu na relaks i oczyszczenie. W takiej chwili na ratunek przychodzi JOGA.

Głęboki wdech… i wydech.

Proponujemy poznać dwa sposoby oddychania, o których codziennie warto pamiętać.

  • Kapalabhati – ognisty oddech

Ognisty oddech jest bardzo aktywny, pobudzający i oczyszczający, wspomaga odchudzanie, a wszystko to dzięki zastosowaniu silnych ruchów brzucha. Charakteryzuje się połączeniem aktywnej fazy wymuszonego wydechu z bierną fazą wdechu. Każdy wydech to mocny skurcz mięśni brzucha, „wypychający” powietrze z płuc. Przypomina nieco próbę zdmuchnięcia świeczki na torcie, ale powietrze kierowane jest na zewnątrz przez nos.

Oddech ten, to pranajama, którą można wykonać przed serią asan w celu oczyszczenia dróg oddechowych.

  • Nadi Śodhana Pranajama – oddech naprzemienny

Nadi Śodhana jest niezastąpiona w okiełznaniu gonitwy myśli. Uspokaja nerwy, zwłaszcza wieczorem, gdy pobudzeni przez wydarzenia z dnia, mamy kłopoty z zaśnięciem. Pomoże też w pracy przy sytuacjach stresowych, kiedy denerwujesz się projektem lub prezentacją, niepokoisz o przyszłą rozmowę, albo po prostu wtedy, kiedy jesteś zestresowany. Nadi Śodhana Pranajama jest szybkim sposobem na powrót do równowagi i koncentracji, ale też do włączenia trybu „luz”.

Więcej o oddechu znajdziesz TUTAJ: 

Asany wpływające na odporność

Wszystkie asany w pewnym stopniu wpływają pozytywnie na poprawę odporności. Praktyka pozycji odwróconych daje możliwość poprawy działania naszego krwiobiegu.

Salamba Sirsasana – Stanie Na Głowie

joga na odporność

Adho Mukha Svanasana – Pies Z Głową W Dół

joga na odporność

Salamba Sarvangasana – Świeca

joga na odporność

Uttanasana – Skłon Do Nóg

joga na odporność

Znajdź czas na medytację

Nasz układ limfatyczny jest zmuszony do walki z wirusami, na które narażeni jesteśmy bardziej, gdy nasz organizm jest w stanie napięcia psychicznego i fizycznego. 10-15 minut medytacji dziennie może pomóc we wzmocnieniu odporności. Ćwicząc swój umysł, skupisz się na sobie, odnajdziesz spokój i pozytywną energię.

Przede wszystkim dbaj o swoje zdrowie. Oddaj się oddychaniu, oddaj się w dobre ręce mądrości jogi.

Medytację bazującą na oddechu znajdziesz w Internetowym Studio PortalYogi (na stronie głównej Studia wejdź w kategorii: Medytacja).


pozycje do medytacji



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora