Portal Yogi

Jak zmotywować się do ćwiczeń w domu i zacząć przygodę z jogą?

Ile to razy zaczynaliśmy jakąś aktywność z wielkim zapałem, by po jakimś czasie porzucić ją i nigdy do niej nie wrócić?

Jak zmotywować się do ćwiczeń, kiedy tak naprawdę utrzymanie stałej motywacji do działania bywa problematyczne. Trudność ta dotyczy różnych dziedzin naszego życia. Ile to razy zaczynaliśmy jakąś aktywność z wielkim zapałem, by po jakimś czasie porzucić ją i nigdy do niej nie wrócić? 

Brak motywacji lub chwilowy jej spadek może odnosić się również do praktyki jogi. Od czasu do czasu przydarza się zarówno początkującym, jak i doświadczonym joginom.

Osoby samodzielne praktykujące w zaciszu domowym mogą mieć jeszcze większe problemy z motywacją, niż praktykujący na zajęciach grupowych pod okiem nauczyciela.

W studio nie trzeba myśleć o ułożeniu sekwencji, instruktor prowadzi dla nas zajęcia, nie zastanawiamy się nad porą praktyki – po prostu wychodzimy z domu i idziemy do klubu.

Z tej perspektywy samodzielna praktyka jogi w domu wymaga trochę więcej wysiłku. Ale są na to sposoby.

jak zmotywować się do ćwiczeń

Jak zmotywować się do ćwiczeń i regularnej praktyki jogi w domu?

Plan to podstawa

Można powiedzieć, że wszystko sprowadza się do ułożenia grafiku i dobrej organizacji czasu. Poświęć chwilę uwagi na planowanie.

Nie powinno się praktykować jogi z pełnym żołądkiem

Jeśli nie przemyślisz godzin jedzenia, tak prozaiczna rzecz jak posiłek jest w stanie skutecznie przeszkodzić w praktyce. Najlepiej ustal sobie stałą porę ćwiczeń, co pozwoli Ci uniknąć niespodzianek. Jeśli wykonujesz asany rano, sprawa jest nieco prostsza: najpierw praktyka, potem śniadanie.

Musisz wiedzieć, ile czasu możesz przeznaczyć na praktykę

Wstań odpowiednio wcześnie, żebyś nie musiał spieszyć się do pracy lub rezygnować z części sesji. Jeśli planujesz wieczorne wyjście, również odpowiednio wpisz jogę w swój grafik.

W PortalYogi czas trwania sesji jest wskazany przy nagraniu, tak że od razu wiesz, ile czasu musisz wygospodarować. Możesz również filtrować zajęcia pod kątem długości trwania sesji – to fajne i przydatne narzędzie.

Zaplanuj praktykę wieczorem dnia poprzedniego

Niech to nie będzie spontaniczna aktywność, a metodyczne działanie. Ułóż sekwencję asan zawczasu lub wybierz lekcję video. Jeśli postanowiłeś, że następnego poranka będziesz uprawiać jogę, zrób to. Ogranicz przypadkowość.

Dobra rutyna

Rutyna nie znaczy nuda. Spróbuj wykształcić nawyk regularnej praktyki przez powtarzalność pewnych czynności. Niech to będzie rytuał, codzienna chwila dla Ciebie.

Stałe miejsce do praktyki

Przydatne może być wyznaczenie stałego miejsca, w którym będziesz rozkładać matę. Znajdź przestrzeń, która będzie Ci się kojarzyła z praktyką jogi. Może zaaranżować ją tak, abyś czuł się w niej komfortowo i przyjemnie.

jak zmotywować się do ćwiczeń

Ulubiony nauczyciel

Być może masz swojego ulubionego nauczyciela. Odpowiada Ci sposób, w jaki prowadzi zajęcia, jak tłumaczy asany, może jego głos wpływa na Ciebie kojąco. Nieważne, z jakiego powodu, ale jeśli lubisz swojego instruktora, łatwiej Ci będzie zmotywować się do wirtualnego spotkania na macie.

Lubisz słuchać muzyki, palić kadzidełka czy świeczki podczas praktyki?

Wszystko, co sprawia Ci przyjemność, a tym samym powoduje, że joga jest dla Ciebie przyjemna, jest dodatkowym motywatorem.

Ciekawość

Nie pozwól, aby do praktyki wkradła się nuda.

Czytaj, zgłębiaj wiedzę, inspiruj się

W książkach na temat filozofii i praktyki jogi możesz odnaleźć elementy, które Cię zaciekawią i wpłyną na chęć dalszego rozwoju.

Dobrze jest postawić przed sobą jakiś cel

To ważne, żebyś chciał go osiągnąć, cieszył się z postępów i chciał codziennie się sprawdzać. Dobrym sposobem są wyzwania, które trwają określoną ilość dni i są nastawione na konkretny cel, na przykład nauczenie się jakiejś wymagającej asany.

Ostatecznym i najważniejszym motywatorem do praktyki jogi niech będą jednak efekty, które Ci przynosi: dobry nastrój i poczucie szczęścia.

Dlaczego lepiej praktykować jogę rano?

Gosia Kobus-Kwiatkowska, która prowadzi zajęcia jogi dla kręgosłupa w Internetowym Studio PortalYogi, opowiada o tym, jak zmotywować się do ćwiczeń:

Przedstawia sposoby na motywację dedykowane osobom, które w swojej okolicy nie mogą znaleźć żadnej szkoły ani nauczyciela jogi albo z różnych innych względów zdecydowały się na ćwiczenie w domu.

Wyjaśnia, dlaczego warto rozpocząć dzień od asan i nie odkładać ich na popołudnie oraz dlaczego ważne jest stworzenie w domu własnej przestrzeni do praktykowania jogi. Doradza również, jak odnaleźć najlepszy czas dla siebie, co robić, aby zaraz po przebudzeniu wskoczyć na matę, a także czy słuchać muzyki podczas sesji, czy może praktykować w ciszy.

Zbudowanie rytmu, to jedno z najważniejszych wyzwań nie tylko dla domowych joginów!


Pierwszym krokom na macie często towarzyszy sporo wątpliwości dotyczących praktyki i powracające pytanie: „czy wszystko robię dobrze?”.

Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Fundamenty Jogi – Miesięczny kurs jogi dla każdego

dołącz do Kursu Fundamenty Jogi z Gerardem Szymańskim

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.