Natalia Zięba

Pawanmuktasana – co to za praktyka jogi?

Serię ćwiczeń o nazwie Pawanmuktasana opracował Swami Satyananda, który był uczniem Swamiego Sivanandy. Jest to seria pozycji łatwych dostępnych każdemu, praktyk uwalniających przepływ energii w ciele.

Serię ćwiczeń o nazwie Pawanmuktasana opracował Swami Satyananda, który był uczniem Swamiego Sivanandy. Jest to seria pozycji bardzo prostych, dostępnych każdemu, praktyk uwalniających przepływ energii w ciele, składająca się z trzech praktyk: przeciwreumatycznej, na trawienie i wzmocnienie mięśni brzucha oraz na pozbycie się blokad energetycznych w ciele.

Jest to północna szkoła jogi, która wywodzi się z Rishikeshu, w Indiach. Swami Satyananda,  otrzymał,  od swojego guru, w latach pięćdziesiątych XX-go wieku misję opracowania, na podstawie  starożytnych praktyk jogi, systemu jogi prostego i dostosowanego do współczesnych czasów, tak aby każdy człowiek,  niezależnie od jego pochodzenia, sprawności fizycznej,  wieku mógł z niego korzystać w życiu codziennym.

Satyananda Joga wykorzystuje praktyki  wszystkich gałęzi  jogi: Hatha, Raja, Karma, Jnana, Mantra, Bhakti tworząc z nich zintegrowany system praktyk, które w prosty sposób mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb.

Czym jest Pawanmuktasana?

W sanskrycie Pawan = prana, czyli energia (wiatr), mukta = „uwolnienie”,  asana = pozycja.

Ta seria praktyk bywa także nazywana: Sukshma vyayama, czyli Subtelna praktyka jogi.

Jest to zbiór najważniejszych asan, które mają ogromny wpływ na ciało oraz umysł. Pozwalają holistycznie zadbać o zdrowie i poprawiają samopoczucie, dzięki czemu będą nieocenioną pomocą także w wyjątkowo wymagającym lub stresującym czasie.

Dla kogo jest Pawanmuktasana?

Ta seria przeznaczona jest absolutnie dla każdego: osoby zaawansowanej lub dopiero rozpoczynającej przygodę z praktyką. Także wiek nie ma tutaj większego znaczenia. Pawanmuktasana będzie odpowiednia zarówno dla młodego jogina, jak i osoby starszej.

Co daje Pawanmuktasana?

Pawanmuktasana pomaga zrozumieć znaczenie asan przez rozwijanie świadomości ciała w ruchu. Dzięki temu będzie doskonałym przygotowaniem do bardziej zaawansowanych pozycji i pozwoli stworzyć solidny fundament pod dalszą praktykę.

Wśród problemów, z którymi Pawanmuktasana pomaga sobie poradzić są m.in.:

  • zła postawa ciała
  • nadmiernie spięte mięśnie
  • sztywność stawów
  • zaburzenia cyrkulacji krwi
  • zaburzone funkcje w ciele problemy psychologiczne czy emocjonalne
  • blokady przepływu energii w ciele.

Regularna praktyka Pawanmuktasany usuwa blokady energetyczne, zapobiega powstawaniu nowych i stabilizuje przepływ energii, dzięki czemu pomaga utrzymać całe ciało w zdrowiu. Pozwala także „otworzyć” stawy i zrelaksować mięśnie.

Przeczytaj też, Co nam daje joga? 10 naukowo udowodnionych korzyści.

Pawanmuktasana

Pawanmuktasana – III serie

Pawanmuktasana jest podzielona na trzy serie. Każda z nich zawiera zbiór asan, które działają na inny obszar:

  • Pierwsza seria pomaga zatroszczyć się o stawy i działa przeciwreumatycznie.
  • Druga seria pomaga w problemach z trawieniem i wzmacnia mięśnie brzucha.
  • Trzecia seria to Shakti Bandha, która pomaga usunąć blokady emocjonalne.

Wszystkie trzy serie uzupełniają się wzajemnie i pozwalają holistycznie zadbać o ciało i umysł.

Jak przygotować się do serii:

  • Jeśli to możliwe, to postaraj się oddychać zawsze przez nos.
  • Uważność jest bardzo ważna podczas wykonywania każdej z tych trzech serii. Dlatego skieruj ją na swoje ciało, ruch, swoją postawę, kontrolę oddechu oraz obserwuj swoje myśli podczas praktyki. Staraj się jednocześnie nie przywiązywać wagi do żadnej z nich.
  • Bądź świadomy wszystkich uczuć, które pojawią się podczas praktyki.
  • Jeżeli poczujesz zmęczenie, możesz odpocząć pomiędzy poszczególnymi ćwiczeniami w Savasanie.
  • Praktykę możesz wykonywać o każdej porze dnia. Pamiętaj jednak, by nie jeść przed nią przynajmniej przez 1,5 h.

Pawanmuktasana seria I – przeciwreumatyczna praktyka jogi

Ta praktyka pozwala odblokować stawy poprawia koordynację ruchową, świadomość ciała oraz dodaje pewności siebie.

Jest ona idealna dla osób, które są dotknięte reumatyzmem, artretyzmem, wysokim ciśnieniem krwi, problemami z sercem oraz innymi chorobami, gdzie duży wysiłek fizyczny nie jest rekomendowany.

 

Pawanmuktasana seria II – na trawienie i wzmocnienie mięśni brzucha

Ta grupa asan jest szczególnie nastawiona na wsparcie systemu trawienia. Pozwala także usunąć blokady energetyczne z dolnych partii ciała. Uważność jest tutaj skierowana na ruch, wzmocnienie mięśni brzucha, rozciągnięcie tych mięśni i oddech.

Ta seria jest dla osób, które cierpią na niestrawność, zatwardzenie, wzdęcia, brak apetytu, cukrzycę i problemy z ciśnieniem.

Nie jest wskazana dla osób z nadciśnieniem, poważnymi problemami z sercem oraz kręgosłupem (takimi jak wypadanie dysku), po operacji brzucha.

Pawanmuktasana seria III Shakti Bandha – seria na pozbycie się blokad energetycznych w ciele.

Ta grupa asan pomaga w przepływie energii w ciele oraz usuwa blokady nerwowo – mięśniowe, także te z kręgosłupa. Dodatkowo aktywizuje płuca oraz serce i poprawia funkcjonowanie systemu dokrewnego.

Jest dobra dla osób, które mają ograniczoną witalność i sztywne plecy. Jest polecana także podczas menstruacji oraz dla wzmocnienia mięśni dna miednicy. Może być praktykowana po ciąży.

Ta seria nie jest polecana osobom z wysokim ciśnieniem krwi, poważnymi problemami z sercem, wypadającym dyskiem lub po operacjach brzucha.

Asany wykonywane podczas serii Pawanmuktasana mogą wydawać się łatwe i delikatne, jednak kryją w sobie wielką moc. Dlatego nie powinny być ignorowane lub pomijane podczas praktyki jogi. Warto regularnie znaleźć dla nich czas na macie, by móc w pełni docenić ich leczniczy potencjał.

 

Serię Pawanmuktasanę poznałam ucząc się podczas kursu nauczycielskiego w Rishikesh, w Indiach. Jest to miejsce nazywane Międzynarodową Stolicą Jogi, położoną w północnych Indiach. Dołącz do mnie i do (tylko) trzydniowego Wyzwania: Joga Zawsze Młoda!

Zapraszam Cię serdecznie na matę, z Internetowym Studio PoratlYogi 🙂

Natalia

dołącz do Studio


Żródło: Saraswati, S., 1980,p.3,

Yoga Mudra Bandha Swami Satyananda

 

Natalia Zięba

Joga to dla niej, sztuka „bycia tu i teraz”.

Joga to dla niej, sztuka „bycia tu i teraz”. Pasjonuje się tematyką samorozwoju, eksploruje tematy z zakresu świadomości ciała, psychologii oraz wpływie ruchu na umysł i emocje. Na swoim przykładzie, odkryła, że joga i medytacja, są niezbędnymi narzędziami, które odpowiednio pokierowane mogą pozytywnie wpłynąć na jakość naszego życia.

Joga pojawiła się w jej życiu ponad 10 lat temu. Od tamtej pory wyznacza jej cel i wypełnia najważniejsze sfery życia. Połączyła swoją pasję z wykształceniem (marketing & media) z wiedzą, oraz doświadczeniem jogowym. Oprócz tego, że jest nauczycielem jogi, na co dzień zajmuję się zarządzaniem i produkcją contentu w PortalYogi.

Jest certyfikowanym przez Yoga Alliance nauczycielem Holistyczych Terapii Jogą. Wiedzę zdobyła u samego źródła, czyli w miejscu, które nazywane jest Stolicą Jogi – Rishikesh w Indiach. Jej styl jogi odzwierciedla połączenie tradycji ze współczesną wiedzą o ruchu. Praktykuje Ashtangę, hathe, Vinyase, Yin oraz Aerial, wykorzystując elementy tańca, animal movement czy ruchu intuicyjnego.

Przez ostatnie 10 lat mieszkała różnych krajach: w Anglii, USA i na Dominikanie. Każde z tych krajów wniosło coś bardzo wyjątkowego do różnych aspektów jej życia, przede wszystkim okazję, do tego, aby pogłębić swoją wiedzę, przez uczestniczenie w warsztatach jogi z doświadczonymi i znanymi nauczycielami (np z Sri Sharma Mittrą, Laurą Sykorą – Kasperzak, Gabriella Dondero czy Kino MacGregor. Uczyła w różnych miejscach na świecie i brała udział w ciekawych projektach. Na swoich zajęciach jogi, chce inspirować innych do tego, aby poznali; poczuli korzyści płynące z praktyki jogi i odnaleźli swoją własną drogę rozwoju… bo joga to Twoja własna podróż, w głąb siebie.

„Najważniejsza w moim życiu jest równowaga. Joga i medytacja jest moim Yin, a Yang wszystko, co ekstremalne. Kocham motory, kitesurfing, wakeboarding, snowboarding, czyli wszystko to, co podnosi adrenalinę. Lubię wyzwania, dzięki którym wychodzę ze swojej strefy komfortu i realizuję siebie. Żyję szybko. Jestem zawsze w biegu a joga, pozwala mi spokojnie odetchnąć, wyciszyć się i spojrzeć na swoje życie z dystansem.”

 

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.