Magdalena Bałdys

Joga podczas menstruacji. Czy mogę praktykować?

Dowiedz się jakich asan unikać, a które przyniosą ulgę podczas miesiączki + 10-minutowa sekwencja łagodząca ból menstruacyjny

Cześć! Mam pytanie odnośnie praktyki jogi podczas menstruacji. Czy muszę przez ten czas zrezygnować z ćwiczeń? Czy są może jakieś asany, które złagodzą ból miesiączkowy?
Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi

Na pytanie czy można praktykować jogę podczas menstruacji, każda z nas powinna odpowiedzieć sobie sama, biorąc pod uwagę własne samopoczucie i indywidualne uwarunkowania fizyczne.

Najważniejsze: wsłuchaj się w swoje ciało.

joga podczas menstruacji, asany na ból miesiączkowy

Przez pierwszy (ten najgorszy) dzień najlepiej sobie odpuścić ciężką pracę, i praktykować tyko oddychanie, ewentualnie bardzo powoli Powitanie Słońca odpuszczając asany z napinaniem brzucha (np. Pozycja Deski czy Chaturanga Dandasana).

Należy pamiętać, że joga pomaga nam w walce z naszymi dolegliwościami, bólami czy stresem.

Oznacza to, że również podczas menstruacji możemy ją powoli praktykować, pamiętając o tym jakich asan unikać.

Najlepiej jest upraszczać pozycję i nastawić się na regenerację i wspomaganie ciała w oczyszczaniu.

Joga podczas menstruacji: jakich asan nie należy wykonywać?

  • Skręty należy wykonywać w mniejszym zakresie, czyli zostawiać maksymalnie dużo miejsca dla brzucha. Napięte mięśnie brzucha mogą naciskać na jajowody, czego konsekwencją jest intensywny ból.
  • Nie należy praktykować pozycji odwróconych, w których głowa jest poniżej bioder: świeca, pług, stanie na głowie, stanie na rękach. Przy menstruacji chodzi głównie o położenie miednicy tak, żeby nie umożliwiać odwrotnego przepływu krwi menstruacyjnej.

Tych asan nie praktykuj:

Karnapidasana – pozycja ze ściśniętymi uszami

Joga podczas menstruacji
Halasana – pług
Supta Badha Konasana
Sarvangasana – świeca

Supta Badha Konasana

  • Pozostałe pozycje, w których odczuwasz wzmożone napięcie ciała albo czujesz się po nich gorzej – zawsze możesz wykonać przy ścianie albo nie robić ich wcale.
  • Nie wykonuj sesji dynamicznych. Podczas menstruacji temperatura ciała jest  podwyższona, przez co organizm pracuje na wyższych obrotach.

Asany na bóle menstruacyjne

Najlepszą praktyką podczas menstruacji jest medytacja i praca z oddechem. Należy wtedy zwolnić, uwolnić się od niepotrzebnych zadań i po prostu odpocząć. W pierwszych dniach , gdy ból miesiączkowy bywa najbardziej dokuczliwy, najlepsza dla rozluźnienia miednicy jest pozycja szewca na leżąco.

Supta Badha Konasana – pozycja szewca na leżąco

Supta Badha Konasana łagodzi ból miesiączkowy

Pamiętaj, że w czasie menstruacji organizm wydziela dużo hormonów.

Dlatego pojawia się zmienny nastrój, zdenerwowanie lub nagły przypływ energii.

Istotne jest, aby słuchać swojego organizmu, nie przemęczać się i tą energię wykorzystać po menstruacji, aby ta energia pozostała na tym samym poziomie.


Ten wpis jest częścią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka prowadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj.

>> Załóż konto w Internetowym Studiu PortalYogi <<

banner mini blog Internetowe Studio PortalYogi

Magdalena Bałdys

Nauczycielka Hatha Jogi (RYS200), Yin Jogi (YACEP)

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących. Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.