Zapytaj nauczycielkę jogi… cz. 17: Joga podczas menstruacji

Cześć! Mam pytanie odnośnie praktyki jogi podczas mestruacji. Czy muszę przez ten czas zrezygnować z ćwiczeń? Czy są może jakieś asany, które złagodzą ból?

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

 

Na pytanie czy można praktykować jogę podczas menstruacji, każda z nas powinna odpowiedzieć sobie sama, biorąc pod uwagę własne samopoczucie i indywidualne uwarunkowania fizyczne. Najważniejsze, wsłuchaj się w swoje ciało.

Przez pierwszy (ten najgorszy) dzień najlepiej sobie odpuścić ciężką pracę, i praktykować tyko oddychanie, ewentualnie bardzo powoli Powitanie Słońca odpuszczając asany z napinaniem brzucha (np. deska czy chaturanga dandasana).

Należy pamiętać, że joga pomaga nam w walce z naszymi dolegliwościami, bólami czy stresem. Oznacza to, że również podczas menstruacji możemy ją powoli praktykować, pamiętając o tym jakich asan unikać. Najlepiej jest upraszczać pozycję i nastawić się na regenerację i wspomaganie ciała w oczyszczaniu. 

Jakich asan nie należy wykonywać podczas menstruacji

  • Skręty należy wykonywać w mniejszym zakresie, czyli zostawiać maksymalnie dużo miejsca dla brzucha. Napięte mięśnie brzucha mogą naciskać na jajowody, czego konsekwencją jest intensywny ból.
  • Nie należy praktykować pozycji odwróconych, w których głowa jest poniżej bioder. Przy menstruacji chodzi głównie o położenie miednicy tak, żeby nie umożliwiać odwrotnego przepływu krwi menstruacyjnej.

Karnapidasana

Joga podczas menstruacji

Halasana

Joga podczas menstruacji

Sarvangasana

Joga podczas menstruacji

  • Pozostałe poycje, w których odczuwasz wzmożone napięcie ciała albo czujesz się po nich gorzej – zawsze możesz wykonać przy ścianie albo nie robić ich wcale.
  • Nie wykonuj sesji dynamicznych. Podczas menstruacji temperatura ciała jest  podwyższona, przez co organizm pracuje na wyższych obrotach.

Asany na bóle menstruacyjne

Najlepszą praktyką podczas menstruacji jest medytacja i praca z oddechem. Należy wtedy zwolnić, uwolnić się od niepotrzebnych zadań i po prostu odpocząć.

Śavasana

joga podczas menstruacji

Supta Badha Konasana

joga podczas menstruacji

 

Pamiętaj, że w czasie menstruacji organizm wydziela dużo hormonów. Dlatego pojawia się zmienny nastrój, zdenerwowanie lub nagły przypływ energii. Istotne jest, aby słuchać swojego organizmu, nie przemęczać się i tą energię wykorzystać po menstruacji, aby ta energia pozostała na tym samym poziomie.


Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka proawadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj!

Załóż konto na Internetowym Studiu PortalYogi <<



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora