Magdalena Bałdys

Joga podczas menstruacji. Czy mogę praktykować?

Na pytanie, czy joga podczas menstruacji jest wskazana, musi sobie odpowiedzieć każda kobieta indywidualnie, wszystko zależy od jej samopoczucia.

Cześć! Mam pytanie odnośnie praktyki jogi podczas menstruacji. Czy muszę przez ten czas zrezygnować z ćwiczeń? Czy są może jakieś asany, które złagodzą ból?
Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi

Na pytanie czy można praktykować jogę podczas menstruacji, każda z nas powinna odpowiedzieć sobie sama, biorąc pod uwagę własne samopoczucie i indywidualne uwarunkowania fizyczne.

Najważniejsze, wsłuchaj się w swoje ciało.

joga podczas menstruacji

Przez pierwszy (ten najgorszy) dzień najlepiej sobie odpuścić ciężką pracę, i praktykować tyko oddychanie, ewentualnie bardzo powoli Powitanie Słońca odpuszczając asany z napinaniem brzucha (np. Pozycja Deski czy Chaturanga Dandasana).

Należy pamiętać, że joga pomaga nam w walce z naszymi dolegliwościami, bólami czy stresem.

Oznacza to, że również podczas menstruacji możemy ją powoli praktykować, pamiętając o tym jakich asan unikać.

Najlepiej jest upraszczać pozycję i nastawić się na regenerację i wspomaganie ciała w oczyszczaniu.

Joga podczas menstruacji: jakich asan nie należy wykonywać?

  • Skręty należy wykonywać w mniejszym zakresie, czyli zostawiać maksymalnie dużo miejsca dla brzucha. Napięte mięśnie brzucha mogą naciskać na jajowody, czego konsekwencją jest intensywny ból.
  • Nie należy praktykować pozycji odwróconych, w których głowa jest poniżej bioder. Przy menstruacji chodzi głównie o położenie miednicy tak, żeby nie umożliwiać odwrotnego przepływu krwi menstruacyjnej.

    Tych asan nie praktykuj:

Karnapidasana
Joga podczas menstruacji
Halasana
Supta Badha Konasana
Sarvangasana
Supta Badha Konasana

  • Pozostałe pozycje, w których odczuwasz wzmożone napięcie ciała albo czujesz się po nich gorzej – zawsze możesz wykonać przy ścianie albo nie robić ich wcale.
  • Nie wykonuj sesji dynamicznych. Podczas menstruacji temperatura ciała jest  podwyższona, przez co organizm pracuje na wyższych obrotach.

Asany na bóle menstruacyjne

Najlepszą praktyką podczas menstruacji jest medytacja i praca z oddechem. Należy wtedy zwolnić, uwolnić się od niepotrzebnych zadań i po prostu odpocząć.

Supta Badha Konasana – asana na bóle menstruacyjne
Supta Badha Konasana

Pamiętaj, że w czasie menstruacji organizm wydziela dużo hormonów.

Dlatego pojawia się zmienny nastrój, zdenerwowanie lub nagły przypływ energii.

Istotne jest, aby słuchać swojego organizmu, nie przemęczać się i tą energię wykorzystać po menstruacji, aby ta energia pozostała na tym samym poziomie.


Ten wpis jest częścią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka prowadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj.

>> Załóż konto w Internetowym Studiu PortalYogi <<

banner mini blog Internetowe Studio PortalYogi

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Tworzy klimatyczne miejsce w sieci: Boginie Jogi. Jest autorką Jogapodcast, w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Jest certyfikowaną nauczycielką hatha jogi, posiada dyplom Yin Joga TTC (YACEP).Prywatnie mama 2 uroczych chłopaków, fanka jazdy konnej, żeglarstwa, pasjonatka literatury tematycznej (o jodze oczywiście!) i tworzenia biżuterii. Uzależniona od tworzenia w każdej postaci.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.