Magdalena Bałdys

Zapytaj nauczycielkę jogi… cz. 17: Joga podczas menstruacji

Cześć! Mam pytanie odnośnie praktyki jogi podczas mestruacji. Czy muszę przez ten czas zrezygnować z ćwiczeń? Czy są może jakieś asany, które złagodzą ból?

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

Na pytanie czy można praktykować jogę podczas menstruacji, każda z nas powinna odpowiedzieć sobie sama, biorąc pod uwagę własne samopoczucie i indywidualne uwarunkowania fizyczne. Najważniejsze, wsłuchaj się w swoje ciało.
Przez pierwszy (ten najgorszy) dzień najlepiej sobie odpuścić ciężką pracę, i praktykować tyko oddychanie, ewentualnie bardzo powoli Powitanie Słońca odpuszczając asany z napinaniem brzucha (np. deska czy chaturanga dandasana).
Należy pamiętać, że joga pomaga nam w walce z naszymi dolegliwościami, bólami czy stresem. Oznacza to, że również podczas menstruacji możemy ją powoli praktykować, pamiętając o tym jakich asan unikać. Najlepiej jest upraszczać pozycję i nastawić się na regenerację i wspomaganie ciała w oczyszczaniu. 

Jakich asan nie należy wykonywać podczas menstruacji

  • Skręty należy wykonywać w mniejszym zakresie, czyli zostawiać maksymalnie dużo miejsca dla brzucha. Napięte mięśnie brzucha mogą naciskać na jajowody, czego konsekwencją jest intensywny ból.
  • Nie należy praktykować pozycji odwróconych, w których głowa jest poniżej bioder. Przy menstruacji chodzi głównie o położenie miednicy tak, żeby nie umożliwiać odwrotnego przepływu krwi menstruacyjnej.

Karnapidasana
Joga podczas menstruacji
Halasana
Joga podczas menstruacji
Sarvangasana
Joga podczas menstruacji

  • Pozostałe poycje, w których odczuwasz wzmożone napięcie ciała albo czujesz się po nich gorzej – zawsze możesz wykonać przy ścianie albo nie robić ich wcale.
  • Nie wykonuj sesji dynamicznych. Podczas menstruacji temperatura ciała jest  podwyższona, przez co organizm pracuje na wyższych obrotach.

Asany na bóle menstruacyjne

Najlepszą praktyką podczas menstruacji jest medytacja i praca z oddechem. Należy wtedy zwolnić, uwolnić się od niepotrzebnych zadań i po prostu odpocząć.
Śavasana
joga podczas menstruacji
Supta Badha Konasana
joga podczas menstruacji

Pamiętaj, że w czasie menstruacji organizm wydziela dużo hormonów. Dlatego pojawia się zmienny nastrój, zdenerwowanie lub nagły przypływ energii. Istotne jest, aby słuchać swojego organizmu, nie przemęczać się i tą energię wykorzystać po menstruacji, aby ta energia pozostała na tym samym poziomie.


Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka proawadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj!

Załóż konto na Internetowym Studiu PortalYogi <<

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogis na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy I problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.W Internetowym Studiu PortalYogi prowadzi zajęcia w stylu yin&yang joga, vinyasa dla początkujących oraz uczy podstaw pranajamy.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Jeste autorką Jogapodcast w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Tworzy klimatyczne miesce w sieci specjalnie dla kobiet: Boginie Jogi – kobieca praktyka z gracją. Ruch i joga towarzyszą jej od najmłodszych lat.

Jest certyfikowanym nauczycielem hatha jogi, posiada dyplom TTC Yin Joga.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.