Ashtanga Joga

Co to jest ashtanga joga?

Intensywna praktyka fizyczna nastawiona na płynne przejścia pomiędzy pozycjami w niezmiennej sekwencji. Skupia się na synchronizacji ruchu z oddechem, a nie na uzyskaniu idealnego ułożenia ciała.

Ashtanga Joga to system, którego cechą charakterystyczną jest vinyasa – płynne przejścia pomiędzy poszczególnymi asanami (pozycjami) w rytm oddechu. Czas trwania w pozycji jest krótki: 3-5 oddechów. Praktykujący uczy się stałej sekwencji asan (jednej z 6 o różnym, rosnącym stopniu trudności), którą wykonuje codziennie. Ważne jest w tej praktyce połączenie każdego ruchu z oddechem. Ashtanga joga często określana jest medytacją w ruchu.

Dla kogo?

TAK: dla osób zdrowych, poszukujących fizycznej, aktywnej stymulacji, które szybko się nudzą i nie są w stanie wytrzymać w statycznych pozycjach utrzymywanych przez dłuższy czas. To praktyka idealna dla młodych i osób, które wycisza intensywniejszy wysiłek fizyczny.

NIE: dla osób chorych, borykających się z kontuzjami. Nie jest to też pierwszy wybór dla osób zupełnie początkujących, szczególnie, gdy zaczynają w późniejszym wieku.

Podstawowe zasady ashtanga jogi

elementy ashtanga jogi

Drishti – Dla każdej pozycji w serii jest odpowiedni punkt drishti – czyli miejsce, w którym skupiamy wzrok (nos, punkt między brwiami, pępek, kciuk, ręce, palce stóp, w prawo lub w lewo, w górę).

Oddech ujjayi – „oddech oceanu”, słyszalny, głośniejszy sposób oddychania gardłowego. Podczas całej praktyki odgłos oddechu jest dobrze słyszalny, dzięki czemu praktykujący nie rozprasza się, utrzymuje skupioną uwagę . Ujjayi wyznacza rytm i tempo praktyki.

Bandhy – Praktykę należy wykonywać z bandhami (pieczęciami) angażowanymi w celu zapewnienia prawidłowego oddechu i przepływu energii. Dzięki nim praktyka mimo, swojej intensywności nie wyczerpuje i przynosi odświeżający efekt.

Powyższe zasady łączą się w koncepcji tristhana – 3 punktów skupienia uwagi i działania, które są zawsze obecne w praktyce ashtanga jogi i służą oczyszczeniu ciała, systemu nerwowego oraz umysłu.

Jak praktykować?

Każdy uczeń zapamiętuje sekwencję i wykonuje ją samodzielnie, w rytmie swojego oddechu. W ten sposób każdy ustala własne tempo, zgodne ze swoimi umiejętnościami. Standardowo zalecana jest sześciodniowa praktyka w ciągu tygodnia, a sobota to dzień odpoczynku. Dni pełni i nowiu, tak samo jak czas menstruacji, powinny być również traktowane jako dni odpoczynku.

Pochodzenie Ashtanga Jogi

Ashtanga Joga to system praktyki jogi, przekazany współczesnemu światu przez Sri K. Pattabhi Joisa (ucznia T. Krishnamacharyi). Szkoła Ashtanga Jogi powstała w południowych Indiach, w mieście Mysore i istnieje tam do dziś. Obecnie prowadzona jest już przez wnuka Pattabhi Joisa – Sharata Joisa, jako KPJAYI – K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute. Dzięki temu, że Pattabhi Jois zdecydował się na a nauczanie również ludzi z Zachodu, to Ashtanga Joga stała się dostępna dla zachodniej cywilizacji i obecnie jest jednym z najpopularniejszych systemów praktyki jogi na świecie.

Oddech, zaufanie, koncentracja

Przenieść uwagę do wewnątrz, skoncentrować się na sobie i zaufać – taki jest jest ostateczny cel praktyki w systemie Ashtanga Jogi. Energia podąża za uwagą, jeśli przeniesiesz uwagę do wnętrza, to ciało samo Cię pokieruje. Stąd też powiedzenie:

cytat Pattabhi Jois

 

Ashtanga Joga w Internetowym Studio PortalYogi

Sprawdź jak wyglądają sesje Ashtanga Joga w Internetowym Studio PortalYogi

Ashtanga – Pierwsza Seria Prowadzona z Justyną Jaworską
Vinyasa Joga /
Ashtanga – Wprowadzenie do Ashtanga Joga
Vinyasa Joga /
Ashtanga – Pierwsza Seria Prowadzona z Basią Lipską Larsen
Vinyasa Joga /

Nauczyciele Ashtanga Joga

w Internetowym Studio PortalYogi

Justyna Jaworska

Ashtanga Joga

Basia Lipska-Larsen

Ashtanga Joga

Gosia Kobus-Kwiatkowska

Ashtanga Joga
Dołączam do Studia

od 34 zł/ miesiąc
30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.

    [LP]
    [LP]
    [pop-up]
    [pop-up]
    [_odkrycia_2021]
    [_odkrycia_2021]