Portal Yogi

Co różni joga vinyasa od innych stylów jogi?

Vinyasa jest rodzajem jogi, łączącym w sobie ruch i oddech, w celu osiągnięcia równowagi w umyśle i ciele.

Joga vinyasa jest bardzo chętnie wybieranym stylem jogi.

Dziś zaprezentujemy Ci różnice, jakie występują między jogą vinyasa a innymi, popularnymi stylami: ashtangą, hathą (czy w ogóle coś je różni?) i jogą Iyengara.

Skąd wzięła się joga vinyasa, joga ashtanga i joga Iyengara?

Joga Vinyasa – podobnie, jak joga ashtanga oraz joga Iyengara – wywodzą się z hatha jogi. Tirumalai Krishnamacharya, ojciec współczesnej jogi otworzył w latach 20. XX wieku, w Mysore swoją szkołę hathy, w której nauczał.

Niegdyś – żeby osiągnąć stan oświecenia duchowego – skupiano się tylko na duszy. Tantra powstała naprzeciw tej idei, stawiając ciało na pierwszym miejscu, a przynajmniej nie odrzucając ciała, nie negując go.

To właśnie od Tantry wywodzi się joga, która również skupia się na ciele i na ćwiczeniach fizycznych.

Na przełomie XIX i XX w., mistrzowie jogi zaczęli podróżować na Zachód.

Przedstawiali jogę, całkowicie odrywając ją od ideologii i religii Wschodu, i skupiając się przede wszystkim na ciele. Dzięki temu ludzie na Zachodzie zaczęli interesować się tą tematyką. Wszystko miało swój początek w 1893 roku, kiedy to w Parlamencie Religii w Chicago, Swami Vivekananda zachwycił uczestników wykładami na temat jogi i uniwersalności religii świata.

W latach 20. i 30. hatha joga była silnie promowana w Indiach – dzięki pracy Krishnamacharyi, Swamiego Sivanandy i innych joginów, którzy ją praktykowali.

View this post on Instagram

Brahmin geleneğinden gelen bir aileye doğan T. Krishnamacharya (1888-1989) modern yoga konseptinin babası olarak bilinmektedir. Çocukluğundan itibaren Vedalar üzerine çalışan, Tibet ve Himalaya dağlarına sayısız yaptığı yolculuklarla Ayurveda, Hint Felsefesi, Astroloji ve Yoga bilgisini derinleştiren usta Vinyasa Yoga'yı dünyaya yayan kişidir. . Krishnamacharya Vinyasa Yoga'yı kısaca "adım adım" ya da "bir şeyi gerektiği yere yerleştirdikten sonra bir sonrakini yerleştirmek" olarak anlatmaktadır. Pranayama ve Asana'nın mükemmel bir uyumla birleşmesi ve her şeyin geçiciliğini hareket ile keşfetme dansıdır. Krishnamacharya ustamıza bize bu geleneği hediye ettiği için saygılarımızı sunuyoruz. Her Perşembe 19.30-20.45 Vinyasa dersinde buluşmak üzere. . #yoga #hathayoga #vinyasa #ashtangayoga #yinyoga #restorativeyoga #restoratifyoga #kidsyoga #pregnancyyoga #hamileyogasi #kidsyoga #cocukyogasi #pranayama #breathingexercises #nefes #mindfulness #mindfulnessmeditation #compassion #meditation #tkrishnamacharya #krishnamacharya #shivayogaistanbul #fenerbahçe #feneryolu

A post shared by Shiva Yoga (@shiva_yoga) on

W 1924 r. w Mysore Krishnamacharya otworzył pierwszą szkołę hatha jogi, natomiast w 1936 r. Sivananda założył Towarzystwo Boskiego Życia, nad brzegiem świętej rzeki Ganges.

Spośród uczniów Krishnamacharya najbardziej znanych jest czterech, którzy spopularyzowali jogę:

  • B.K.S. Iyengar – który wypracował swój styl nazywany jogą Iyengara,
  • T.K.V. Desikachar – który nauczał jogi vini jogi,
  • Pattabhi Jois  – który nauczał ashtanga jogi.
  • Srivatsa Ramaswami – nauczał vinyasa krama jogi

Import jogi na Zachód zaczął się od momentu, gdy Indra Devi – uczennica Krishnamacharya nazywana “pierwszą damą jogi” – otworzyła swoje studio jogi w Hollywood, w 1947 r.

Od tego czasu wielu innych nauczycieli z Zachodu i z Indii zostało pionierami popularyzującymi hatha jogę zdobywającymi miliony wyznawców.

Do dziś dnia hatha joga ma teraz wiele różnych szkół i stylów. Każdy z nich podkreśla wiele różnych aspektów praktyki. Wśród nich najpopularniejsze są: vinyasa, ashtangajoga Iyengara.

Hatha – co to oznacza?

Hatha joga to tradycja jogi najbardziej znana kulturze zachodniej. Termin ten pochodzi od sanskrytu “ha”, który oznacza „słońce” oraz “tha”, który oznacza „księżyc”.

Jej zadaniem jest wzmacnianie równowagi, elastyczności i siły.

Czym charakteryzuje się joga hatha?

W porównaniu z jogą klasyczną joga hatha przykłada dużą wagę do praktyki fizycznej.

Jednak nie jest ona całkowicie oderwana od jogi klasycznej, z której przejęła przede wszystkim zalecenia odnoszące się do praktykowania nakazów (jama) i zakazów (nijama) moralnych, a także dążenie do samadhi (głębokiej, niezakłóconej zewnętrznymi bodźcami koncentracji).

Praktyka hatha jogi polega na wyrównywaniu i kontrolowaniu oddechu, która ma prowadzić do powstania równowagi w ciele.

Dzięki takiej harmonii możliwe jest osiągniecie siły fizycznej, zdrowia fizjologicznego i dobrego samopoczucia emocjonalnego.

Podstawowymi elementami zachodniej praktyki są asany – pozycje jogi – a także kontrola oddechu (pranajama). Pomimo nacisku głównie na te aspekty praktyki, hatha joga zawiera w sobie wszystkie zasadnicze elementy ośmiostopniowej ścieżki Patańdźalego (ashtanga jogi):

  • Yama – etyczne zachowanie,
  • Niyama – praktyka duchowa,
  • Asana – pozycje fizyczne,
  • Pranayama – kontrola oddechu,
  • Pratyahara – odwracanie zmysłów od wpływów zewnętrznych,
  • Dharana – koncentracja,
  • Dhyana – medytacja
  • Samadhi – najwyższy stan świadomości i cel hatha jogi.

Vinyasa – co to oznacza?

Słowo “vinyasa” wywodzi się z sanskrytu i oznacza tyle, co “umieścić w szczególny sposób”. Jest połączeniem słów “vi” – “w szczególny, oryginalny sposób” oraz “nyasa” – “umieszczać, stawiać, kłaść”.

W praktyce chodzi o świadomy przepływ łączącego się z ruchem oddechu i kontrolowanie tych elementów.

Vinyasa jest często uważana nie tylko za rodzaj jogi, ale również za element praktyki, występujący w różnych stylach, który pozwala odnosić korzyści zdrowotne.

vinyasa joga

Ponieważ praktyka vinyasy kładzie duży nacisk na Powitanie słońca, większość zajęć z vinyasy skupia się mocno na tej sekwencji.

Ciągły ruch vinyasy odzwierciedla nietrwałość wszystkich form i konieczność akceptacji zmian w celu osiągnięcia równowagi i kompletności.

Czym charakteryzuje się joga vinyasa?

Vinyasa jest rodzajem jogi, łączącym w sobie ruch i oddech, w celu osiągnięcia równowagi w umyśle i ciele. Podczas ćwiczeń wyrównujesz zamierzoną sekwencję pozycji z oddechem, by osiągnąć płynność.

Wdech w tym stylu jogi zwykle wiąże się z otwartymi ruchami w górę. Z kolei wydech jest często związany z ruchami w dół lub ruchami skrętnymi.

Joga vinyasa vs joga hatha

Hatha joga to tak naprawdę każda joga oparta na asanach albo na asanach i pranajamie. To oznacza, że hathą będzie zarówno vinyasa, ashtanga, joga Iyengara, jak i każda inna praktyka.

Joga vinyasa będzie zatem rozbudowaną czy zmodyfikowaną wersją hatha jogi.

Ashtanga – co to oznacza?

Joga ashtanga, nazywana również ashtangą vinyasa jogą to styl jogi, ale tak również nazwa się ośmiostopnioa ścieżki Patańdźalego (ashtanga w sanskrycie oznacza „osiem kończyn” lub “osiem gałęzi”).

Czym charakteryzuje się joga ashtanga?

Joga Ashtanga to dynamiczny, płynny styl, który łączy ruch ciała z oddechem. Metoda podkreśla znaczenie codziennej praktyki określonej serii asan. Istnieje sześć serii sekwencji jogi Ashtanga, które uczeń rozwija w swoim własnym tempie.

Joga Ashtanga jest uważana za energiczną, uporządkowaną praktykę. Dedykowana jest przede wszystkim osobom, które pragną dynamicznej i rygorystycznej praktyki jogi.

U podstaw praktyki jogi ashtanga leży kilka kluczowych zasad:

  • Oddech – zaleca się utrzymywanie pozycji przez pięć do ośmiu oddechów lub więcej, jeśli jest to możliwe;
  • Drishti – dla każdej pozycji w serii istnieje zestaw drishti lub punktów patrzenia;
  • Vinyasa – jest to układ oddechowy, który łączy każdy ruch w serii z oddechem;
  • Bandhy – ćwiczenie należy przeprowadzać z włączonymi bandhami lub „body locks”, aby upewnić się, że oddech również jest prawidłowy;
  • Codzienna praktyka – zalecana jest 6-dniowa praktyka tygodniowo a sobota to dzień odpoczynku. Dni pełni i nowiu powinny być również traktowane, jako dni odpoczynku. Kobiety mogą także powstrzymywać się od ćwiczeń podczas miesiączki.

Zajęcia jogi ashtangi są często prowadzone w „stylu Mysore”, w którym zachęca się praktykujących do zapamiętywania sekwencji, nad którą pracują, a następnie indywidualnej pracy nad sekwencją podczas zajęć.

Nauczyciel nie ma tutaj za zadanie kierowania praktyką każdej osoby, ale dostosowanie się do niej i wspieranie jej w treningu. W ten sposób uczniowie ustalają własne tempo, zgodne ze swoimi umiejętnościami, ale ćwiczą w towarzystwie innych uczniów i kontroli nauczyciela. Zanim dana osoba przejdzie do następnej pozycji w sekwencji, powinna opanować pozycję poprzednią.

Joga vinyasa vs joga ashtanga

Różnica między ashtangą a jogą vinyasa polega na tym, że ashtanga jest o wiele bardziej wymagająca fizycznie od vinyasy.

Poza tym, sekwencje w ashtandze są zawsze jednakowe, podczas gdy w vinyasie każda sesja jest inna.

Czym charakteryzuje się joga Iyengara?

Joga Iyengara jest rodzajem jogi hatha. Podkreśla precyzyjne fizyczne ułożenie ciała w określonych pozycjach.

Została opracowana przez B.K.S. Iyengara, który pierwotnie nazywał ten styl jogą Patańdźalego. Dopiero jego uczniowie nazywali ją jogą Iyengar.

Iyengar zaczął ćwiczyć jogę, próbując poprawić swoje zdrowie. Studiował u Krishnamacharyi w Mysore w Indiach, a następnie uczył i rozwijał własną metodę. Dzisiaj jogi Iyengara naucza się na całym świecie. Zajęcia charakteryzują się precyzją w wykonywaniu asan, a nauczyciele udzielają wielu instrukcji werbalnych i aktywnie korygują błędy lub niedopasowania.

Joga Iyengara to zdyscyplinowany system, ze starannie zaplanowanymi i osadzonymi w czasie sekwencjami. Podczas zajęć często używa się pomocy, takich, jak m.in. klocki i pasy. Ma to na celu zapewnienie uczniom bezpieczeństwa podczas treningu oraz możliwości ćwiczenia pozycji z prawidłowym wyrównaniem.

vinyasa joga

Joga Iyengara obejmuje ponad 200 asan i 14 rodzajów pranajamy. Ta usystematyzowana praktyka jest dokładnie podzielona, aby umożliwić uczniom jogi przejście od podstawowych do bardziej zaawansowanych pozycji.

Joga Iyengara buduje siłę, elastyczność i świadomość ciała, poprzez dłuższe trzymanie asan, zawsze koncentrując się na wyrównaniu. Jest uważany za styl bardziej dostępny – niż mocno dynamiczne formy jogi – dla początkujących, którzy nie są przyzwyczajeni do tak dużego wysiłku fizycznego.

Joga Iyengara uczy, że wszyscy uczniowie, którzy zdecydują się na konsekwentną praktykę, będą mogli w końcu doskonale wykonywać asany. Ten styl rozwija bowiem równowagę w ciele, dzięki czemu umożliwia również osiągnięcie równowagi w umyśle. Uważa się, że praktyka jogi Iyengara promuje dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne i duchowe.

Joga vinyasa vs joga Iyengara

Do praktykowania vinyasy wystarczy mata, podczas gdy w jodze Iyengara używa się dodatkowych akcesoriów (m.in. klocki, pasy, koce, bloczki).

W jodze Iyengara każdą z asan trzyma się dłużej i przywiązuje się dużą wagę do dbałości o szczegóły, które nie są tak istotne w vinyasie, w której liczy się płynność i synchronizacja ruchu z oddechem.

Teraz już wiesz, jakie różnice występują między jogą vinyasa a ashtangą i jogą Iyengara oraz że każdy styl jogi jest hatha jogą.

Jeśli nasze porównania zachęciły Cię do praktyki jogi vinysa, weź udział w wyzwaniu Siła Vinyasy, czyli pięciu 15-minutowych sesjach, które specjalnie dla Ciebie poprowadzi Ulla Wilczyńska-Kalak.

wyzwanie siła vinyasy

Razem z nią zbudujesz swoją siłę fizyczną (m.in. wzmocnisz swój brzuch i kręgosłup, poprawisz równowagę w asanach, zgubisz zbędne kilogramy) i siłę duchową (m.in. odstresujesz się, odzyskasz życiową równowagę, energię i motywację), a także wzbogacisz swoje życie intymne z partnerem. Jesteś ciekaw, dlaczego jeszcze warto praktykować jogę vinyasa? Zajrzyj do tego artykułu.

Nie wahaj się dłużej, tylko dołącz do naszego wyzwania Siła Vinyasy!

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.