Co Różni Vinyasa Jogę Od Ashtangi, Jogi Iyengara I Hatha Jogi?

Vinyasa Joga to dynamiczna sekwencja asan, zsynchronizowanych z oddechem i połączonych między sobą płynnymi przejściami. Stąd też często używa się w stosunku do niej angielskiego terminu Flow – bo powinieneś “płynąć” przez sekwencję. Choć z Hatha Jogą, Ashtangą czy Jogą wg Iyengara ma wiele wspólnego, istnieje jednak parę różnic, o których warto wiedzieć, zanim wybierze się odpowiednią praktykę dla siebie.

  • Vinyasa a Ashtanga:

Oba style opierają się na płynnych przejściach między pozycjami i synchronizacji ruchu z oddechem.

Ashtanga to jednak kilka serii niezmiennych asan, które zawsze wykonuje się w tej samej kolejności i zawsze poprzedza się je serią Powitań Słońca. Podczas sesji Ashtangi powinno się wykonywać tradycyjny oddech ujjayi – oddech przez nos z charakterystycznym dźwiękiem.

Sesje Vinyasy są zawsze inne, w zależności od pomysłu nauczyciela. Nie jest także wymagane oddychanie techniką ujjayi. Zwykle Vinyasa Joga jest łatwiejsza od Ashtangi i bardziej przystępna dla początkujących joginów.

Uttkhita Khasta Padangushtkhasana
  • Vinyasa a Hatha:

Oba style są oparte o autorską sekwencję ruchów wymyśloną przez instruktora, która za każdym razem może być inna.

W jodze Hatha nie ma jednak płynnych przejść między pozycjami oraz krótkich zatrzymań w danych pozycjach.

Vinyasa daje uczucie gładkości — zupełnie tak jakby przechodząc przez asany, płynęło się przez praktykę. Co więcej, jest to idealna metoda do praktyki przy muzyce — w zależności od wybranego podkładu muzycznego, może nabrać zupełnie innego charakteru i rytmu.

Bhujangasana
  • Vinyasa a Joga Iyengara:

Iyengar Joga to przede wszystkim system nauczania poszczególnych asan, w sposób jak najbardziej spersonalizowany oraz dostosowany do ucznia. Dlatego podczas praktyki używa się dużo akcesoriów, dzięki którym uczeń może dostosować każdą z pozycji do swoich możliwości.

Vinyasa także daje możliwości korzystania z pomocy (klocki, paski), jednak nie skupia się tak mocno na poszczególnych pozycjach, ale bardziej na ruchu, płynności, lekkości i synchronizacji praktyki z oddechem.

 


Chcesz przekonać się jak na Ciebie wpłynie wymieniona w artykule Joga Iyengara – weź udział w wyzwaniu: „Balans i Siła w Jodze Iyengara”. Startujemy już 10 grudnia w Internetowym Studio PortalYogi. Poniższy film pokaże Ci, co zyskasz, praktykując razem z nami 🙂

Jeżeli chcesz spróbować swoich sił, wejdź na → STRONĘ WYZWANIA, dołącz do Internetowego Studio PortalYogi i rozpocznij z nami niezapomnianą przygodę!



O autorze

Ewa Wysocka
Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Inne artykuły tego autora