Eka Pada Rajakapotasana – Jednonożny Król Gołębi

Raja – Król, Kapot – Gołąb, Asana – Poza

Eka Pada Rajakapotasana, czyli Król Gołębi to piękna, inspirująca asana, która otwiera ramiona i klatkę piersiową, rozciąga kręgosłup, stymuluje narządy podbrzusza i dodaje energii. Nasze ciało może więcej niż nam się wydaje i czasem po prostu wystarczy spróbować. Podejmij wyzwanie i za miesiąc bądź gotów do lekkiego wejścia w tę super asanę. Nawet najdłuższa podróż, choćby miała liczyć sobie tysiąc mil, zaczyna się od jednego kroku.

Typ: Wygięcia

Dristi (punkt skupienia wzroku): palce stóp, góra

Co powinieneś wiedzieć zanim wykonasz pozycję Eka Pada Rajakapotasana?

Ta asana musi być wykonywana na pusty żołądek. Powinieneś zatem zjeść co najmniej cztery godziny przed praktyką jogi. Najlepiej też wykonywać tą pozycję wcześnie rano. Jeśli jednak czas Ci na to nie pozwala, możesz wykonać ją wieczorem, pamiętaj jednak aby zachować odstęp czasowy po ostatnim posiłku.

 Eka Pada Rajakapotasana

Poziom Zaawansowany:

Styl: Vinyasa
Czas: od 30-60 sekund w pozycji
Powtarzanie: Raz z prawą nogą do przodu i raz z lewą nogą do przodu
Rozciąganie: Uda, pachwina
Wzmacnianie:  plecy, pachwina

Jak wykonać pozycję Eka Pada Rajakapotasana?

  1. Usiądź wygodnie w siadzie skrzyżnym, wyprostuj plecy. Prawą goleń ułóż na lewym, tak by były równoległe do miednicy i przylegały do podłogi. Wykonaj pięć oddechów i zmień ułożenie nóg: lewy goleń ułóż na prawym. Wytrwaj pięć oddechów.
  2. Delikatnie przesuń prawe kolano do przodu, tak aby znajdował się tuż za twoim prawym nadgarstkiem. Kiedy to robisz, połóż prawą stopę pod tułowiem i postaw prawą stopę przed lewym kolanem. Zewnętrzne strony prawej goleni muszą spoczywać na podłodze.
  3. Powoli przesuń lewą nogę do tyłu. Wyprostuj kolano i upuść przód Twojego uda na podłogę. Ułóż prawy pośladek na podłodze. Połóż prawą piętę przed lewym biodrem.
  4. Ułóż biodra w jednej linii, pięta prawej nogi dotyka lewej pachwiny. Wyciągnij do góry kręgosłup, odpychając się dłońmi od bioder. Wypnij klatkę piersiową, odchylając głowę. Zegnij lewą nogę i złap stopę lewą ręką, przyciągając ją w kierunku głowy
  5. Z wydechem chwyć drugą ręką za stopę. Umieść dłonie na kostce lewej nogi i przyciągnij ją jeszcze bardziej w stronę tułowia. Z wdechem rozszerz i bardzo mocno wypchnij klatkę piersiową.
  6. Z wdechem rozszerz i bardzo mocno wypchnij klatkę piersiową. Dotknij czubkiem głowy podeszwy stopy. Oddychaj spokojnie. Pamiętaj nic na siłę, nie spiesz się, możesz na początek pomóc sobie zaczepiając pasek za stopę i chwytając go rękoma przyciągnąć nogę do siebie. Powtórz na drugą nogę.

 Eka Pada Rajakapotasana

Przeciwwskazania

Unikaj tej asany, jeśli masz następujące problemy:

  • Uszkodzenia kostek
  • Uszkodzenia kolan
  • Wąskie biodra

Porada dla początkujących

  1. Nie zginaj tylnej nogi.
  2. Usiądź (pośladkiem przedniej nogi) na złożonym kocu lub poduszce zamiast na podłodze.
  3. Pochyl się nieco do przodu i podeprzyj rękami, by zmniejszyć wygięcie dolnym pleców.

Korzyści płynące z wykonywania pozycji Eka Pada Rajakapotasana

  • Łagodzi zaburzenia układu moczowego
  • Reguluje pracę hormonów
  • Dodaje energii
  • Rozciąga kręgosłup, uda, pachwiny, mięśnie biodrowo-lędźwiowe, podbrzusze
  • Otwiera i rozciąga ramiona, klatkę piersiową, szyję

Pozycje rozwijające

    • Setu bandha sarvangasana – pozycja podpartego mostu
  • Viparita karani – łatwa pozycja odwrócona

Kontrpozycje

  • Matsyasana – Ryba
  • Janu sirsasana – Glowa do kolana

Król Instagramowych inspiracji

Obecnie ta pozycja króluje na Instagramie.

View this post on Instagram

@elena_miss_yoga Welcome to day 1️⃣ #BornToBeQueens #yogachallenge Queens and Kings assignment: #backbend . 🦋 Wearing @yoga_democracy #yoga_democracy . Good morning beautiful omies 🌞 🎂 🎈 🎁 TODAY I AM TURNING 4️⃣0️⃣🎂🎁 And, I am so happy I will be celebrating with all of you such a milestone 💜 #happybirthdaytome 🎂 . BTW finally I can use the hashtag #yogaafterforty . Please be sure to visit my gorgeous Queens cohosts Laura and Jem ❤️ . Your Queens Hosts: . 👑@elena_miss_yoga Bendy Variations 👑@omniyogagirl Funky Variations 👑@jeminajakin Hippy Pretzely Funky Variations . Our gracious Sponsors: 💎@yoga_democracy 💎@modernmalas 💎@blissmalajewels . Poses . Day 1 Backbend👑 Day 2 Hip opener Pose Day 3 Balance Pose Day 4 On Tippy Toes Pose Day 5 Inversion Day 6 Hamstring stretch Day 7 Standing Pose Day 8 Pose on the floor Day 9 Seated Pose Day 10 Be a Queen (Yogi's choice) . . . . . . . . . . . . . . . . #yogaphotography #ekapadarajakapotasana #kingpigeonpose #ashtangalove #yogalife #yogaphoto #itsmybirthday #ashtangayoga #yogagirl #yogapractice #yogaeverydamnday #yogainspiration #igyoga #yogajourney #yogacommunity #yogalondon #yogateacher #bestyoga #yoga_feature #worldofyoga_feature

A post shared by 🦄 Yoga Teacher🌈 (@elena_miss_yoga) on

To kolejna ważna asana, która wymaga od Ciebie cierpliwości i częstej praktyki. Musisz wzmacniać swoje plecy i otwierać klatkę piersiową.


Jeżeli zainteresowała Cię ta pozycja, to zajrzyj do Internetowego Studia PortalYogi, gdzie czeka na Ciebie Istrukcja i prezentacja tej Asany (Plus całe wyzwanie na otwarcie bioder i inne sesje jogi)

Jak znaleźć tą Asanę? 

  • Na stronie Studia wejdź w Kategorie Wyzwania 
  • Wyzwanie Joga Na Otwarcie Bioder.



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora