Magdalena Bałdys

Pozycja Ryby, czyli Matsyasana: praktyczne wskazówki jak ją wykonać

Idealną wersją są nogi skrzyżowane w Lotosie, ale mogą być również wyprostowane.

Pozycja Ryby (Matsyasana) wykonywana po długim dniu spędzonym przed komputerem pozwala uwolnić napięcie nagromadzone w ramionach, barkach i kręgosłupie szyjnym. Idealną wersją są nogi skrzyżowane w Lotosie, ale mogą być również wyprostowane.

Według hinduskiej mitologii Matsya był inkarnacją Wisznu, obrońcy wszechświata. Według legendy, podczas wielkiej powodzi, Wisznu przywdział awatara ryby, zwanej Matsya, i przetransportował wszystkich mędrców w bezpieczne miejsce.

Matsyasana ma pomóc skupić się na swoich celach.

zmień swoje życie z jogą

Drsti (punkt skupienia wzroku): trzecie oko
Typ: wygięcia do tyłu

Matsya – Ryba,
Asana – Poza

Matsyasana – Pozycja Ryby 🐠

Matsyasana – Pozycja Ryby 🐠Powoli, krok po kroku, podążaj za Ullą. (Ulla Wilczynska-Kalak)Matsyasana – pomoże Ci pozostać skoncentrowanym i odpornym 💙 Uziemione nogi i mocno otwarta klatka piersiowa sprawią się zaczniesz oddychać pełną piersiową – głęboko i mocno! Przy okazji wzmocnisz plecy i brzuch.😍 Więcej jogi znajdziesz w Internetowym Studio PortalYogi 🙏http://bit.ly/JogaISPY

Posted by PortalYogi on Tuesday, September 17, 2019

Co powinieneś wiedzieć zanim wykonasz pozycję Matsyasana

Pozycja ryby
Poziom: Początkujący
Czas: 30-60 sekund w pozycji
Rozciąganie:  gardło, pępek, duże mięśnie Psoas – zginacze bioder, (jeśli wykonywana z nogami w Lotosie) przód szyi, mięśnie międzyżebrowe
Wzmacnianie: mięśnie górnej części pleców, tylna część szyi

Pozycja Ryby: jak ją wykonać?

  1. Połóż się na plecach. Upewnij się, że Twoje nogi są razem, a twoje dłonie są umieszczone obok ciała.
  2. Umieść dłonie pod biodrami tak, aby wewnętrzna część skierowana była
    w stronę ziemi. Teraz przysuń łokcie bliżej siebie, zbliżając je do talii.
  3. Unieś głowę i górną część tułowia. Unieś swoje ramiona i barki do góry, w taki sposób, aby klatka piersiowa miała kształt łuku. Patrz przed siebie i unieś podbródek do góry.
  4. Upewnij się, że ciężar Twojego ciała jest na łokciach, a nie na głowie.
  5. Wyprostuj i połącz nogi, uda muszą być przez cały czas napięte i aktywne. Jeżeli ta pozycja jest za trudna, możesz zgiąć kolana.
  6. Wytrzymaj w pozycji od 30-60 sekund.

Przeciwwskazania:

  • Nadczynność tarczycy
  • Migrena
  • Bezsenność
  • Duże nadciśnienie lub duże niedociśnienie
  • Poważne problemy szyjne i uszkodzenia dolnych pleców

Porada dla początkujących

Osoby początkujące mogą mieć problem z wykonaniem pełnej pozycji. Aby sobie to ułatwić można pod szyję podłożyć poduszkę. Oprzyj głowę na klocku; nie odchylaj głowy i skieruj twarz równolegle do sufitu.

Propozycja dla zaawansowanych

Ta asana może być również wykonana z nogami w pozycji Lotosu.

Korzyści płynące z wykonywania pozycji Matsyasana

  • Podnosi na duchu
  • Otwiera klatkę piersiową, wydłuża mięśnie górnych pleców i tyłu szyi
  • Przynosi ulgę w menstruacji
  • Poprawia samopoczucie
  • Rozciąga i stymuluje mięśnie brzucha oraz przedniej części szyi
  • Stymuluje działanie organów jamy brzusznej i gardła (tarczyca, przytarczyce)
  • Poprawia posturę

Nauka o pozycji Matsyasana

Ta asana sprawia, że stajesz się skoncentrowany i odporny, kiedy czujesz się niepewny i wstrząśnięty. W Pozycji Ryby twoje nogi są uziemione do tego stopnia, że czują się jak głęboko zakopane w ziemi. Asana podnosi twoją klatkę piersiową i pogłębia oddech.
Wzmacnia twoje plecy i brzuch, a wygięcie szyi działa na korzyść tarczycy. Podobnie jak wszystkie wygięcia do tyłu, ta asana działa na rzecz poprawienia Twojego nastroju.

Pozycje rozwijające

Kontrpozycje

Ta pozycja jest tak energetyzująca, że kiedy zaczniesz wykonywać Pozycję Ryby codziennie, przestaniesz mieć potrzebę picia kawy po przebudzeniu.


Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Zmień swoje życie z Jogą

To 7 tygodniowa podróż, która pozwoli Ci zadbać o Twoje ciało, umysł i ducha.

zmień swoje życie z jogą

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Tworzy klimatyczne miejsce w sieci: Boginie Jogi. Jest autorką Jogapodcast, w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Jest certyfikowaną nauczycielką hatha jogi, posiada dyplom Yin Joga TTC (YACEP).Prywatnie mama 2 uroczych chłopaków, fanka jazdy konnej, żeglarstwa, pasjonatka literatury tematycznej (o jodze oczywiście!) i tworzenia biżuterii. Uzależniona od tworzenia w każdej postaci.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.