Magdalena Bałdys

Zapytaj nauczycielkę jogi… cz. 8: jak zakończyć sesje jogi

Hej drogie joginki i jogini, jak właściwie powinnam kończyć sesję pierwszej serii ashtangi? Oczywiście nie jestem w stanie zrobić całości, do tej pory kończyłam na navasanie, a czasami to dostępny czas determinuje moment, w którym przerywam praktykę. W jaki sposób mam zakończyć praktykę? Czy po prostu robię savasana? I w ogóle: co z asanami, które są poza moim zasięgiem, np. supta kurmasana, albo grabha pindasana? Czy mogę je po prostu opuścić i od kukkutasany iść już dalej do końca (bo te końcowe zrobię)? Pytam, bo spotkałam się z opiniami, że układ asan jest absolutnie nienaruszalny i robi się serię do momentu, aż napotykamy przeszkodę nie do pokonania, i na tym kończymy. Więc jak to jest?

Użytkowniczka www.portalyogi.pl

Sekwencja w idealnym porządku- czy to konieczne?

Znajdą się osoby święcie wierzące w porządek sekwencji, ale prawda jest taka, że są pewne fizyczne bariery ciała, których nie przełamiesz ŻADNĄ ilością czasu spędzonego na macie. Sekwencja jest skonstruowana w określony sposób, by dobrze przygotować ciało do dalszych pozycji. Wyczuwam, że garbha pindasana będzie w twoim zasięgu, gdy puszczą blokady w biodrach i lędźwiach, więc rób je na tyle na ile potrafisz– z uproszczeniami, od czasu do czasu sprawdzaj czy może uda ci się zrobić progres. Całkowicie z nich nie rezygnuj. Garbha pindasana rób na początek z nogami skrzyżowanymi, potem w półlotosie a na koniec próbuj pełną pozycję (i wcale nie musi ci ona wychodzić, na początku nie będzie, ale im więcej prób, tym bliżej celu).
Natomiast jeśli chodzi o supta kurmasana, to jest to bardzo trudna pozycja. Może się okazać w praktyce (czego byśmy nie chcieli), że bez naruszenia integralności, stabilności odcinka lędźwiowego i krzyżowego nie będziesz w stanie jej wykonać. Innymi słowy nogi rozciągają się tylko do pewnego momentu, a osoby z budową miednicy uniemożliwiającą dalsze przesuwanie kości udowej do tyłu będą po prostu rozciągać i destabilizować kręgosłup. Trudno powiedzieć, do której grupy należysz.
Ważne, żeby próbować ze szczególną ostrożnością i bez oczekiwań na opanowanie tej asany za wszelką cenę. Jeśli zauważysz progres (bez wciskania się na siłę w pozycję za każdym razem), to znaczy, że twoje ciało pozwoli na więcej. Jeśli ta pozycja powoduje ból- oczywiście wtedy jej nie praktykuj. Nic się nie stanie, jeśli ją wykluczysz, to raczej pozycja kulminacyjna, do niej prowadzą pozostałe asany.*

* zaznaczam, że jest to moje zdanie na ten temat, nie jestem też praktykiem stylu ashtanga, dla mnie ważniejsze wydają się kwestie bezpieczeństwa, wygody i subtelności w asanie, rzeczą drugorzędną jest uświęcona sekwencja.

Jak kończyć?

Jeśli coś ci przerwie, to bez dwóch zdań zakończ w śavasanie choćby kilka minut– relaks końcowy rozprowadzi po całym ciele i odpowiednio zrównoważy powstałą podczas praktyki energię. Jeśli masz jeszcze szansę wykonać całą sekwencję końcową to niezależnie od momentu, w którym skończyłaś- wykonaj serię zamykającą.
Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka proawadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj!
 

>> Załóż konto na Internetowym Studiu PortalYogi <<

dołącz-do-studia

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogis na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy I problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.W Internetowym Studiu PortalYogi prowadzi zajęcia w stylu yin&yang joga, vinyasa dla początkujących oraz uczy podstaw pranajamy.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Jeste autorką Jogapodcast w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Tworzy klimatyczne miesce w sieci specjalnie dla kobiet: Boginie Jogi – kobieca praktyka z gracją. Ruch i joga towarzyszą jej od najmłodszych lat.

Jest certyfikowanym nauczycielem hatha jogi, posiada dyplom TTC Yin Joga.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.