4 Rzeczy, Które Powinieneś Wiedzieć O Rozciąganiu!

Prawdopodobnie stretching kojarzy Ci się z końcówką treningu, kiedy zostaje Ci kilka minut na rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni. Prawdopodobnie nie lubisz tego momentu, bo rozciąganie nie należy do przyjemnych i może kojarzyć się z bólem. Jednak ta czynność jest niezwykle ważna i powinna być istotną częścią Twojej pracy z ciałem. Dlatego np. jeśli biegasz czy ćwiczysz na siłowni, możesz uzupełnić swój trening o ten istotny element rozciągania z jogą!

joga stretching

Stretching to zestaw ćwiczeń jogi służących rozciąganiu mięśni. Korzyści jakie płyną za stretchingu jest wiele, mi.n.: polepsza ukrwienie mięśni, wzmocnienia ścięgna. Wyrwanie go z kontekstu jogi powoduje, że ćwiczenie często staje się nie do końca zdrowe albo mało skuteczne. Pamiętaj, aby zawsze stretching uprawiać w ramach całego systemu jogi, a nie jako fitness!

Poniżej 4 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o rozciąganiu

1. Rozciągaj swoje ciało, tylko wtedy gdy jest ono rozgrzane

Przed przystąpieniem do stretchingu należy dobrze rozgrzać mięśnie i stawy. Rozgrzewką może być marsz, bieg, wymachy. W jodze istnieje wiele pozycji, które przygotują Cię do intensywnej pracy nad rozciąganiem mięśni. Z drugiej strony, joga to także zestaw asan, których właściwości nie kończą się tylko na wzmacnianiu, czy też wyłącznie na rozciąganiu. Często asana działa wieloaspektowo, na przykład  kiedy robisz skłon w Paścimottanasanie – rozciągane są boki tułowia oraz tyły nóg, ale dzięki pracy mięśni nóg są one jednocześnie wzmacniane.

2. Rozciąganie chroni Cię przed urazami i kontuzjami

Dzięki pracy nad zwiększaniem zakresów ruchu a także elastyczności stawów, mięśni i ścięgien zmniejszasz ryzyko wystąpienia kontuzji. Natomiast rozciąganie po wykonanym wysiłku, pomaga rozluźnić napięte mięśnie, co poprawia komfort i samopoczucie, a także niweluje ból mięśni następnego dnia.

3. Rozciąganie czyni Cię lepszym sportowcem

Kiedy jesteś w stanie pracować na większych zakresach ruchowych, Twoje ciało zaczyna być gotowe do uprawiania wszelakich sportów, a także pomaga osiągnąć lepsze wyniki sportowe.

4. Zachowaj symetrię!

Pamiętaj, żeby rozciągać równomiernie i z taką samą intensywnością obie strony ciała. Jeśli na przykład czujesz większy dyskomfort i mniejszy zakres ruchu przy skłonie do lewej nogi, staraj się nie uciekać od tego uczucia. Pogłębianie asymetrii poprzez rozciąganie tych stron ciała, które są bardziej elastyczne, może spowodować szereg komplikacji w późniejszym czasie. Aby zachować równomierne rozciąganie możesz pomóc sobie liczeniem oddechów, tak by na każda stronę w skłonie zrobić taką samą liczbę oddechów.


Mniej kontuzji w bieganiu dzięki jodze – Weź Rozbieg z Jogą. Dołącz do 12-dniowe wyzwanie dla joginów i biegaczy, rozgrzej się i rozciągnij. Zadbaj o mobilizację do biegania i elastyczność, która uchroni Ciebie przed kontuzjami!

Twoimi przewodnikami będą nauczycielka jogi i entuzjastka wspinaczki Justyna Jaworska Justyna Jaworska Yoga oraz mistrz Polski w biegach górskich Marcin Świerc. Poznaj ich metody i biegaj bezpiecznie. Przestań się zamęczać i osiągaj lepsze wyniki! Wyzwanie dostępne JUŻ 30.08.2018. w Internetowym Studio PortalYogi.

Dołącz dziś do nas i zyskaj dostęp do ponad 120 sesji jogi! Czekają na Ciebie jogowe wyzwania i porady od specjalistów!



O autorze

PortalYogi
PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Inne artykuły tego autora