4 Rzeczy, Które Powinieneś Wiedzieć O Rozciąganiu!

Prawdopodobnie stretching kojarzy Ci się z końcówką treningu, kiedy zostaje Ci kilka minut na rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni. Prawdopodobnie nie lubisz tego momentu, bo rozciąganie nie należy do przyjemnych i może kojarzyć się z bólem. Jednak ta czynność jest niezwykle ważna i powinna być istotną częścią Twojej pracy z ciałem. Dlatego np. jeśli biegasz czy ćwiczysz na siłowni, możesz uzupełnić swój trening o ten istotny element rozciągania z jogą!
joga stretching
Stretching to zestaw ćwiczeń jogi służących rozciąganiu mięśni. Korzyści jakie płyną za stretchingu jest wiele, mi.n.: polepsza ukrwienie mięśni, wzmocnienia ścięgna. Wyrwanie go z kontekstu jogi powoduje, że ćwiczenie często staje się nie do końca zdrowe albo mało skuteczne. Pamiętaj, aby zawsze stretching uprawiać w ramach całego systemu jogi, a nie jako fitness!

Poniżej 4 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o rozciąganiu

1. Rozciągaj swoje ciało, tylko wtedy gdy jest ono rozgrzane

Przed przystąpieniem do stretchingu należy dobrze rozgrzać mięśnie i stawy. Rozgrzewką może być marsz, bieg, wymachy. W jodze istnieje wiele pozycji, które przygotują Cię do intensywnej pracy nad rozciąganiem mięśni. Z drugiej strony, joga to także zestaw asan, których właściwości nie kończą się tylko na wzmacnianiu, czy też wyłącznie na rozciąganiu. Często asana działa wieloaspektowo, na przykład  kiedy robisz skłon w Paścimottanasanie – rozciągane są boki tułowia oraz tyły nóg, ale dzięki pracy mięśni nóg są one jednocześnie wzmacniane.

2. Rozciąganie chroni Cię przed urazami i kontuzjami

Dzięki pracy nad zwiększaniem zakresów ruchu a także elastyczności stawów, mięśni i ścięgien zmniejszasz ryzyko wystąpienia kontuzji. Natomiast rozciąganie po wykonanym wysiłku, pomaga rozluźnić napięte mięśnie, co poprawia komfort i samopoczucie, a także niweluje ból mięśni następnego dnia.

3. Rozciąganie czyni Cię lepszym sportowcem

Kiedy jesteś w stanie pracować na większych zakresach ruchowych, Twoje ciało zaczyna być gotowe do uprawiania wszelakich sportów, a także pomaga osiągnąć lepsze wyniki sportowe.

4. Zachowaj symetrię!

Pamiętaj, żeby rozciągać równomiernie i z taką samą intensywnością obie strony ciała. Jeśli na przykład czujesz większy dyskomfort i mniejszy zakres ruchu przy skłonie do lewej nogi, staraj się nie uciekać od tego uczucia. Pogłębianie asymetrii poprzez rozciąganie tych stron ciała, które są bardziej elastyczne, może spowodować szereg komplikacji w późniejszym czasie. Aby zachować równomierne rozciąganie możesz pomóc sobie liczeniem oddechów, tak by na każda stronę w skłonie zrobić taką samą liczbę oddechów.


Mniej kontuzji w bieganiu dzięki jodze – Weź Rozbieg z Jogą. Dołącz do 12-dniowe wyzwanie dla joginów i biegaczy, rozgrzej się i rozciągnij. Zadbaj o mobilizację do biegania i elastyczność, która uchroni Ciebie przed kontuzjami!
Twoimi przewodnikami będą nauczycielka jogi i entuzjastka wspinaczki Justyna Jaworska Justyna Jaworska Yoga oraz mistrz Polski w biegach górskich Marcin Świerc. Poznaj ich metody i biegaj bezpiecznie. Przestań się zamęczać i osiągaj lepsze wyniki! Wyzwanie dostępne JUŻ 30.08.2018. w Internetowym Studio PortalYogi.
Dołącz dziś do nas i zyskaj dostęp do ponad 120 sesji jogi! Czekają na Ciebie jogowe wyzwania i porady od specjalistów!

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.