Portal Yogi

Nie musisz wybierać pomiędzy praktyką jogi w domu a praktyką w studio. Oto jak je połączyć

Nie zawsze mamy czas (a także możliwości) uczestniczyć w grupowych zajęciach. Czy wtedy wybór samodzielnej praktyki jest odpowiedni?

Praktyka jogi w domu a w studio to niewielka różnica. Co więcej, mogą się one uzupełniać! 

Nie zawsze mamy czas (a także możliwości) uczestniczyć w grupowych zajęciach. Czy wtedy wybór samodzielnej praktyki jest odpowiedni?

Już kilka minut codziennej praktyki – a na taką dużo łatwiej znaleźć czas w domu – to najszybsza droga do doświadczenia pozytywnych efektów jogi, takich jak:

  • lepsze samopoczucie,
  • głębszy sen,
  • złagodzone bóle pleców czy stawów,
  • mniejsza podatność na stres,
  • czy większa energia do działania.

Zarówno joga w domu jak i w studio na zajęciach grupowych pozwoli Ci doświadczyć tych dobrodziejstw. Jednak najlepsze efekty osiągniesz, łącząc obie formy praktyki i czerpiąc to, co najlepsze z każdej z nich.

Co da Ci praktyka jogi w domu a w studio?

praktyka jogi w domu

1. Efekty praktyki pojawią się stosunkowo szybko

Najlepiej, jeśli znajdziesz czas na ćwiczenia codziennie – wystarczy nawet po kilkanaście minut.

Regularna praktyka to klucz do osiągnięcia pełnych korzyści dla ciała, duszy i umysłu, jakie daje joga.

Znacznie skuteczniejsze są krótkie, ale codzienne, sesje jogi niż sporadyczne, nawet kilkugodzinne.

Praktyka jogi w domu z pewnością sprzyja systematyczności: daje możliwość wygospodarowania choćby kwadransa każdego dnia. Trudniejsze i dużo mniej prawdopodobne jest codzienne uczęszczanie na grupowe zajęcia. Nie wspominając już o tym, że wchodząc na wyższe szczeble zaawansowania, praktyka jogi w domu staje się obowiązkowa.

praktyka jogi w domu a w studio

2. Poznasz siebie lepiej

Jeśli interesuje Cię głębsze przeżywanie praktyki jogi i wykorzystanie jej do samopoznania i odkrywania swojej prawdziwej natury, praktyka w domu stwarza ku temu idealne wręcz warunki.

Łatwiej będzie Ci obserwować i odczuwać, kiedy będziesz z jogą „sam na sam”. Domowe zacisze na pewno sprzyja sesjom medytacji.

3. Możesz dobrać styl jogi i tempo do swoich możliwości

Podczas zajęć w studio często zapominamy o tym, by wykonywać pozycje według swoich aktualnych umiejętności i samopoczucia.

Dokładnie tak się dzieje zwłaszcza wtedy, gdy na siłę chcemy udowodnić, że potrafimy wykonać daną pozycję „tak samo jak inni”.

Czasem wstydzimy się, nie chcemy odstawać od grupy lub jej spowalniać, nawet jeśli sprawia nam to ogromny dyskomfort. W domu możesz sam zdecydować, jak długo chcesz pozostać w danej pozycji, jaką asanę wykonasz i ile czasu chcesz jej poświęcić.

W domu możesz naprawdę wsłuchać się w swoje potrzeby, dobrać rodzaj rozgrzewki i ułożyć swoją własną praktykę, oddać się wybranej medytacji.

Jeśli pracujesz z nagraniami, możesz je w każdej chwili zastopować, cofnąć i powtórzyć wybrany fragment.

4. Daje niezależność czasową

Zaletą nie do przecenienia praktyki domowej jest elastyczność czasowa. Praktyka jogi w domu a w studio: 1:0. Nie musisz dostosowywać swojego grafiku do rozkładu zajęć, który nie zawsze Ci pasuje, tylko dopasowujesz sesję jogi do swojego planu dnia.

Nie tracisz czasu na sam dojazd, który łącznie z zajęciami, może zabrać Ci kilka godzin. W domu ćwiczysz w dowolnym momencie, kiedykolwiek masz na to czas lub ochotę.

Chcesz zrobić Powitanie Słońca o 5 rano, nic nie stoi na przeszkodzie. To Ty decydujesz, ile trwa sesja, dłużej czy krócej. No i nigdy nie spóźnisz się na zajęcia.

praktyka jogi w domu a w studio

5. Jest tańsza

Patrząc z absolutnie pragmatycznej perspektywy, nie da się ukryć, że domowa praktyka nie wymaga od Ciebie żadnych nakładów finansowych – podróży na drugi koniec miasta, karnetów do studia jogi.

dołącz do Studio

Zajęcia online oferowane przez szkoły jogi, nawet jeśli nie darmowe, są dużo tańsze niż wstęp na stacjonarne zajęcia w studio.

6. Nawyk dobrej praktyki

Jak ze wszystkim – najtrudniej jest wyrobić w sobie nowy nawyk praktykowania w domu.

Kiedy jednak nabierzesz już rutyny, przekonasz się, że utrzymanie regularnej praktyki jogi we własnych czterech ścianach jest naprawdę bardzo przyjemne i wcale nie takie trudne.

Zwłaszcza że wirtualne szkoły jogi z lekcjami wideo, wspierają swoich uczniów na każdym etapie praktyki.

Grupy dyskusyjne zorganizowane w Internecie, dają możliwość dialogu z nauczycielami i innymi praktykującymi, a także pomogą Ci utrzymać motywację (tak działa np. Zamknięta Grupa na Facebooku dla użytkowników Internetowego Studia PortalYogi, którą prowadzi nauczycielka Magdalena Bałdys).

Zalety praktykowania jogi w studio:

1. Bezpośredni kontakt z nauczycielem

Kontakt z mentorem, to nie tylko możliwość poprawy pozycji i uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania. Dobry nauczyciel jogi inspiruje, zaraża pasją oraz pomaga studentowi wejść na głębszą, bardziej świadomą ścieżkę praktyki.

Pod okiem instruktora zawsze nauczysz się czegoś nowego.

2. Kolektywna energia grupy

Praktyka z innymi to subtelny sposób przeżywania. Trudno to opisać, ale naprawdę odczucia, jakie towarzyszą praktyce w studio są zupełnie inne, niż te towarzyszące jodze w domu.

Spotkania na sesji jogi dają szansę na to, abyś podzielił się swoją praktyką z innymi i odczuł przepływ wspólnej energii. Możesz poznać nowych interesujących znajomych.

3. Dostęp do akcesoriów

Mimo że nie potrzebujesz wielu przedmiotów, żeby ćwiczyć jogę – tak naprawdę wystarczy mata i wygodny strój – to niektóre akcesoria mogą być pomocne i sprawić, że dana pozycja okaże się możliwa do wykonania. Na większości zajęć jogi dostępne są pomoce takie jak klocki, koce, wałki czy paski, z których można korzystać.

Oczywiście możesz samodzielnie zakupić sprzęty, ale to wiąże się z dodatkowym wydatkiem.

4. Motywacja

Cóż, na pewno w grupie łatwiej jest wytrwać w praktyce.

Zwłaszcza na początku, kiedy joga nie wpisała się jeszcze jako stały element w nasz plan dnia, łatwo jest stracić motywację i po prostu odpuścić.

praktyka jogi w domu a w studio

W przeciągu kilku minut zmienić zajęcia z jogi na inne lub w ogóle nie stanąć na macie. Raczej takie sytuacje nie zdarzają się w klubie jogi – skoro już jesteśmy na zajęciach, chcemy wytrwać do końca, a obecność innych studentów dodatkowo nas motywuje.

Atmosfera w studio sprzyja skupieniu, łatwiej się wyłączyć, odciąć od spraw zewnętrznych, ponieważ nic nas tu nie rozprasza, o co w domu nie trudno.

praktyka jogi w domu

Podsumowując: jak widzisz, zarówno indywidualna praktyka jogi w domu, jak i uczęszczanie na zajęcia grupowe mają swoje zalety (oraz minusy). Warto traktować obie formy wymiennie i komplementarnie. Joga w domu może być uzupełnieniem zajęć w studio – w domowym zaciszu masz szansę doskonalić to, czego nauczyłeś się pod okiem instruktora. Jeśli ćwiczysz sam w domu, pomocne może być skonsultowanie od czasu do czasu swoich umiejętności i techniki bezpośrednio u profesjonalnego nauczyciela.


Odkryj spokój, radość oraz moc płynące z samoakceptacji i pełnego miłości kontaktu z własnym ciałem. Nasze wyzwanie to wyzwalająca podróż w głąb siebie, podczas której otworzysz się na zmiany, nauczysz pracy z intencją i odzyskasz wewnętrzną równowagę.

>>> Weź udział w wyzwaniu: Obudź ciało i umysł

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.