Joga na stres – 10 asan rozluźniających i rozciągających

Zastanawiałeś się kiedyś, co stres robi z Twoim ciałem? Może odczuwasz go jako chroniczne bóle głowy i przyspieszony i nerwowy oddech. Być może masz problemy żołądkowe, pocą i trzęsą Ci się ręce, a głos się łamie.

To tylko podstawowa i najbardziej widoczna warstwa. Chroniczny stres utrudnia codzienne funkcjonowanie, ale też jest jedną z głównych przyczyn chorób serca, wrzodów, cukrzycy, problemów żołądkowych i trawiennych oraz kłopotów z cerą.

Co się dzieje z Twoim organizmem, gdy się długotrwale stresujesz?

Gdy się długotrwale stresujesz, Twój organizm wytwarza nadmiar adrenaliny i kortyzolu. To tak zwane hormony stresu, które w toku ewolucji pomagały człowiekowi w sytuacjach zagrażających życiu. Wzrasta Twoje ciśnienie oraz poziom glukozy, krew odpływa z kończyn i koncentruje się wokół serca oraz mózgu, a procesy trawienne ustają. Długo tak nie potrafi i po pewnym czasie zaczyna szwankować.

Nie jesteś w tym sam. Każdy z nas boryka się ze stresem, lękiem czy nerwami. Na szczęście, możesz łatwo i skutecznie przejąć kontrolę nad ciałem i umysłem. Tak, żebyś Ty panował nad stresem, a nie stres nad Tobą.

Chcesz przejąć kontrolę nad stresem i zacząć żyć pełnią życia?

To prostsze niż myślisz. Kluczem jest połączenie właściwego oddechu, medytacji oraz asan rozluźniająco-rozciągających.

Joga na stres

Poznaj jogę na stres –  w tym wypadku 10 asan rozluźniających i rozciągających, które zaangażują napięte mięśnie i wprawią je w ruch. Dzięki temu krew swobodnie rozprowadzi się po ciele, a Ty poczujesz jak wszelkie napięcia znikają.

1. Ustrasana

joga na stres

Ustrasana

Ustrasana (Pozycja Wielbłąda) działa stymulująco na układ: krążenia, oddechowy, limfatyczny, szkieletowy, hormonalny i trawienny. Mocne otwarcie przodu ciała, sprawia, że możesz swobodniej i głębiej oddychać, a dodatkowe pobudzenie do pracy układu krążenia, powoduje, że organizm jest bardziej dotleniony, odżywiony, wyciszony i zrelaksowany.

2. Setu Bandhasana

joga na stres

Setu Bandhasana

Podobnie jak w przypadku Ustrasany, Setu Bandhasana (Pozycja Budowania Mostu) poprawia krążenie, dotlenia mózg i cały organizm. Pogłębiony oddech, sprawia, że Twoje płuca są lepiej wentylowane – praktyka tej pozycji sprawia, że pozbywasz się napięcia, rozluźniasz się i nabierasz dystansu. Wszelkie wygięcia mają dodatkową zaletę – dodają pozytywnej energii!

3. Baddha Konasana

joga na stres

Baddha Konasana

Baddha Konasana (Pozycja Szewca), podstawowa pozycja w jodze, która rozciąga wnętrza ud i pachwiny. W tej asanie utrzymujesz kręgosłup prosto, a pracujesz na zmniejszenie napięć w biodrach. Dodatkowo Baddha Konasana otwiera klatkę piersiową i harmonizuje oddech – działając uspokajająco.

4. Paschimottanasana

joga na stres

Paschimottanasana

Paschimottasana (Pozycja Rozciągania do Przodu w Siadzie) masuje serce i narządy jamy brzusznej. Spokojny oddech uspokaja umysł, a ciało na całej długości rozluźnia się i odpoczywa. Paschimottanasana regeneruje system nerwowy – dzięki głębokiemu rozluźnieniu barków, karku i szyi uwalniasz niepokój i stres.

5. Dandasana

joga na stres

Dandasana

Dzięki Dandasanie  (Siad Prosty) nauczysz się utrzymywać prawidłową postawę ciała. Angażuje ona do pracy rdzeń Twojego ciała – będąc w tej pozycji napinasz mięśnie położone wzdłuż kręgosłupa i uspokajasz oddech, a kiedy z niej wychodzisz, rozluźniasz okolice kręgosłupa i uwalniasz stres.

6. Utthita Trikonasana

joga na stres

Utthita Trikonasana

Utthita Trikonasana (Pozycja Trójkąta) jest szczególnie skuteczna i zalecana, gdy w momentach zwiększonego stresu, poddenerwowania, gdy układ nerwowy jest osłabiony. Kontrola oddechu, otwarcie klatki piersiowej, a także skręcenie i rozciągnięcie kręgosłupa, pomaga uwolnić napięcie i lęk.

7. Marjariasana

Marjariasana

Marjariasana (Pozycja Kota) rozluźnia i uwalnia napięcia w kręgosłupie, a w ślad za tym relaksuje umysł. Wpływa na pracę układu krwionośnego – dotlenia ciało i redukuje stres.

8. Balasana

joga na stres

Balasana

Balasana (Pozycja Dziecka) to regenerująca, uspokajająca pozycja, która także odmładza ciało. Rozciąga i rozluźnia kręgosłup, dlatego łagodzi bóle pleców, szyi i ramion. Ta asana pobudza do pracy ścięgna, mięśnie i stawy kolanowe. Charakterystyczne ułożenie przypomina pozycję płodową – układając ciało w Balasanie, wracasz do momentu, kiedy miałeś zapewniony fizyczny, umysłowy i emocjonalny komfort bycia.

9. Dhanurasana


Dhanurasana (Pozycja Łuku) rozszerza i otwiera klatkę piersiową i ramiona, dzięki czemu pogłębisz oddech i rozluźnisz obszar ciała, który jest spięty w wyniku stresu. Dhanurasana działa tonizująco na narządy wewnętrzne i wzmacniająco na organizm, zwłaszcza na mięśnie brzucha oraz kręgosłup. Praktyka tej pozycji usuwa zmęczenie, dodaje siły i pobudza do pozytywnego myślenia.

10. Savasana

joga na stres

Savasana

Na zakończenie czeka Cię jedna z przyjemniejszych pozycji w jodze – Savasana (Pozycja Trupa), jednak wcale nie jest taka prosta do wykonania. Cała sztuka tej praktyki polega na unieruchomieniu zarówno ciała, jak i umysłu i pozostaniu w świadomym bezruchu na 5 –10 minut. W tym czasie rozluźniają się wszystkie pracujące wcześniej mięśnie, następuje relaksacja i regeneracja.

Savasana usuwa zmęczenie i przynosi spokój umysłu. W tej pozycji wyrażasz wewnętrzną zgodę na to, aby Twoje ciało i umysł w końcu odpoczęły. Bez walki, bez analizowania. W tej pozycji wszystko odpuszczasz i akceptujesz takie, jakie jest…


Chcesz przejąć kontrolę nad stresem i zacząć żyć pełnią życia? Kluczem jest połączenie właściwego oddechu, medytacji i sekwencji asan rozluźniająco-rozciągających. Dołącz do 5-dniowego kursu: Joga Na Stres i od razu zobaczysz różnicę, poczujesz się lepiej i pewniej.

Kurs dostępny jest w Internetowym Studio PortalYogi w kategorii: wyzwania

joga na stres portalyogi

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.