Olga Kuriata

7 (naj)trudniejszych asan

Wymienione powyżej asany są trudne, ale to nie znaczy, że niemożliwe do zrobienia.

Czy zastanawiałaś się dlaczego niektóre asany omijasz i nawet nie próbujesz ich wykonać? Istnieją takie pozycje w jodze, które onieśmielają ale to nie znaczy, że są nieosiągalne.  Zwłaszcza, że korzyści z wykonywania ich są ogromne. Systematyczność i właściwie poprowadzona sesja jogi mogą zdziałać cuda.

1. Salamba Sirsasana – Stanie na głowie z podparciem

Salamba Sirsasana najtrudniejsze asany
Królowa asan.

Wykonanie tej pozycji wymaga siły ciała i umysłu. Trudność tej asany polega na tym, że tak naprawdę stoimy na ramionach a nie na głowie. Dlatego tak ważne jest prawidłowe przygotowanie ciała do tej pozycji.

Korzyści z wykonywania Salamba Sirasasana:

  • Wzmacnia kręgosłup, szyję, ramiona i barki.
  • Pobudza gruczoły przysadki i szyszynki, które wspomagają wzrost i produkcję hormonów płciowych.
  • Łagodzi gromadzenie się wody w nogach.
  • Pobudza układ nerwowy i wspomaga czysty przepływ krwi do komórek mózgowych.
  • Łagodzi bóle głowy, objawy menopauzy, zapalenia zatok, depresji, cukrzycy i bezsenności.
  • Pobudza i wzmacnia płuca.
  • Pomaga przezwyciężyć choroby wątroby, jelit, nerek i żołądka.
  • Wspomaga trawienie.
  • Uspokaja i koi umysł.

2. Parivrtta Surya Yantrasana – Kompas

Parivrtta Surya Yantrasana najtrudniejsze asany
Słoneczny Kompas to pozycja, która wymaga przygotowania na kilku płaszczyznach.

Potrzebujesz rozciągnąć tyły nóg i boki ciała, otworzyć biodra i barki. Wysiłek wart zachodu, gdyż jest to jedna z piękniejszych pozycji.

Korzyści z wykonywania Parivrtta Surya Yantrasana

  • Rozciąga tyły ud, biodra, pachwiny, barki, boki ciała i kręgosłup.
  • Otwarcie bioder w tej pozycji odżywia dolną część pleców.
  • Działa detoksykacyjnie, łagodzi zaparcia i stymuluje trawienie.
  • Rozwija cierpliwość, stabilność i zmniejsza stres.

3. Hanumanasana – Szpagat

najtrudniejsze asany Hanumanasana
Marzenie każdej joginki. Choć dla większości z nas droga do tej pozycji jest długa i trudna, to pocieszający jest fakt, że systematyczna praca przynosi spektakularne efekty.

Korzyści z wykonywania Hanumanasana

  • Otwiera zginacz biodrowy, głęboko rozciąga tyły ud, ścięgna i pachwiny.
  • Rozwija wytrwałość.
  • Pobudza narządy jamy brzusznej.
  • Pogłębia świadomość ciała.

4. Svarga Dvijasana – Rajski ptak

Svarga Dvijasana
Największym wyzwaniem w tej pozycji jest idealne wejście i wyjście z niej oraz utrzymanie równowagi.

Mówi się, że brak równowagi na macie oznacza brak równowagi w życiu.

Systematyczna praktyka jogi pomaga przywrócić harmonię. Dlatego warto ćwiczyć pozycje równoważne gdyż uczą nas zachowania zimnej krwi, skupienia, bycia tu i teraz oraz pokory.

Korzyści z wykonywania Svarga Dvijasana

  • Rozciąga tyły ud i barki.
  • Otwiera biodra, pachwiny  i kręgosłup.
  • Wzmacnia centrum ciała.
  • Uczy cierpliwości i koncentracji.

5. Titibasana – Pozycja robaczka świętojańskiego

Titibasana
Moment kiedy zaczyna wychodzić ta pozycja jest jednym z piękniejszych w praktyce jogina. Pozycje równoważne w podporze dają siłę i satysfakcję.

Korzyści z wykonywania Titibasana

  • Wzmacnia ramiona, nadgarstki i mięśnie brzucha.
  • Poprawia równowagę.
  • Zwiększa elastyczność mięśni ud i bioder.
  • Uczy pokonywania lęków.

6. Vasisthasana B – Boczna deska

Vashistasana B
Z pewnością zanim opanujesz tę wersję bocznej deski musisz czuć się pewnie i stabilnie z obiema nogami na ziemi. Trudność tej asany polega na posiadaniu silnego ciała i dobrej równowagi a to dopiero początek.

Korzyści z wykonywania Vashistasana B

  • Wzmacnia ramiona, nogi i nadgarstki.
  • Buduje mięśnie brzucha.
  • Poprawia równowagę.
  • Zwiększa elastyczność tylnej i wewnętrznej strony ud.
  • Otwiera biodra.
  • Rozwija wytrwałość.

7. Padmasana – Lotos

najtrudniejsze asany Padmasana
Ta pozycja jest efektem Twojej praktyki. Nie uczymy się jej tylko czekamy aż ciało będzie na nią gotowe. Są jednak pewne asany, które przybliżą Cię do celu.

Korzyści z wykonywania Padmasany

  • Otwiera biodra.
  • Rozciąga kostki i kolana.
  • Utrzymuje kręgosłup prosto i uczy dobrej postawy.
  • Łagodzi dolegliwości menstruacyjne i rwy kulszowej.
  • Pomaga zachować elastyczność stawów i więzadeł.
  • Pobudza i wzmacnia kręgosłup, miednicę.
  • Pozytywnie wpływa na organy wewnętrzne.
  • Dodaje energii.
  • Uspokaja mózg, zwiększa świadomość i uważność.

Wymienione powyżej asany są trudne, ale to nie znaczy, że niemożliwe do zrobienia.

Pod poniższymi linkami znajdziesz filmy pokazujące jak wykonać te najtrudniejsze asany:

(Naj)trudniejsze asany cz. 1: Przygotowanie do szpagatu

(Naj)trudniejsze asany cz. 2: Przygotowanie do Titibasana

(Naj)trudniejsze asany cz. 3: Przygotowanie do Padmasana

(Naj)trudniejsze asany cz. 4: Przygotowanie do Svarga Dvijasana

(Naj)trudniejsze asany cz. 5: Przygotowanie do Parivrtta Surya Yantrasana

(Na)jtrudniejsze asany cz. 6 – Przygotowanie do Salamba Sirsasana

(Naj)trudniejsze asany cz. 7 – Vashistasana B


Marzysz o wykonaniu szpagatu? Dołącz do Internetowego Studia i rozpocznij 11-dniowe wyzwanie.

Adam poprowadzi Cię przez pięć kroków niezbędnych by przygotować Twoje ciało do tej wymagającej pozycji.

jak zrobić szpagat

Olga Kuriata

Właścicielka Olala Studio jogi i pilates w Szczecinie

Choć studia ukończyła jako magister ekonomii, to jednak jej życiowa pasja (taniec) stała się sposobem na życie. Kiedy skończyła 15 lat zaczęła sama prowadzić zajęcia u swojej mamy w studio tańca. Od tamtej pory zaczęła zarabiać na siebie ucząc ruchu innych. W 2001 roku buty taneczne zamieniła na sportowe i zdała kurs na instruktora rekreacji ruchowej. Pewnego dnia trafiła na jogę i postanowiłamzdjąć buty sportowe i ćwiczyć na boso:-)

Jest dyplomowanym nauczycielem jogi posiadającym międzynarodowy dyplom Yoga Alliance Ryt 500 oraz E-Ryt 200. Swoim doświadczeniem i wiedzą dzieli się z młodymi instruktorami na szkoleniach stacjonarnych w całej Polsce. Jest szkoleniowcem na kursach nauczycielskich Yoga Alliance Ryt 200,  gdzie uczy kursantów przedmiotu Vinyasa Yoga Sequencing. Stworzyła własne autorskie szkolenia instruktorskie Air Pilates i Air Joga oraz Vinyasa Yoga Sequencing. Więcej znajdziesz tutaj. 

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]