Olga Kuriata

(Naj)trudniejsze asany cz. 7 – Vasisthasana B

Vashistasana B to pozycja wymagająca długich przygotowań. Dla wielu osób już sama boczna deska jest nie lada wyzwaniem, a co dopiero utrzymanie ciężaru ciała na jednej dłoni i jednej nodze

Vashistasana B to pozycja wymagająca długich przygotowań. Dla wielu osób już sama boczna deska jest nie lada wyzwaniem, a co dopiero utrzymanie ciężaru ciała na jednej dłoni i jednej nodze, równocześnie rozciągając drugą nogę do góry! Trzymając się zasady, że droga jest samym celem w sobie, wyrusz ze mną w tę podróż i przygotuj się do Vashistasany B.

Czego potrzebujesz?

Silnych ramion i nadgarstków, otwartych bioder, elastycznych tyłów i wewnętrznych stron nóg, silnych mięśni brzucha.

Od czego zacząć?

Rozpocznij od budowania siły z Surya Namaskar A i B. Przed każdą Chaturanga Dandasana zatrzymaj się w pozycji deski i wytrzymaj dwa oddechy.

Krok 1 – Prasarita Padottanasana D

Vashistasana B
Stań w rozkroku. Rozłóż ręce na boki. Wyobraź sobie, że od nadgarstka do ziemi opuszczasz sznurek.

Ustaw nogi na tę odległość z delikatnie ustawionymi piętami na zewnątrz.

Z wydechem wykonaj skłon do przodu, chwyć duże palce. Weź jeszcze jeden głęboki wdech, wydłuż plecy, wciągnij pępek.

Z wydechem przyciągnij klatkę do nóg a głową sięgaj do ziemi. Zaangażuj uda. Postaraj się przenieść ciężar ciała na przód stóp. Pozostań w tej pozycji na kilka oddechów.

Krok 2 – Utthita Hasta Padangusthasana B

Vashistasana B
Rozpocznij ze złączonymi nogami. Przenieś ciężar ciała na lewą nogę.

Prawą ręką chwyć duży palec prawej stopy a lewą dłoń połóż na biodro. Wdech, unieś nogę do góry. Z wydechem przenieś nogę na prawą stronę.

Wydłużaj kręgosłup. Jeżeli nie możesz wyprostować kolana, jest to sygnał, że potrzebujesz więcej asan rozciągających wewnętrzną stronę nóg. Pozostaw zgięte kolano lub wyprostuj je z pomocą paska.

Rotuj prawe udo na zewnątrz i ciągnij nogę wysoko do góry. Spójrz na ziemię w lewą stronę. Pozostań w tej pozycji na 5 oddechów i zmień stronę.

Krok 3 – Vashistasana

Vashistasana B
Zacznij w pozycji Psa z głową w dół.

Na wdechu przenieś ciężar ciała do przodu i ustaw ciało w jednej linii, równolegle do podłogi.

Teraz podnieś lewą rękę do góry i przesuń nieznacznie do przodu. Tak, żeby pierwsza była ułożona dłoń a w drugiej kolejności bark.

Na wdechu obróć się w prawo unosząc prawe ramię do góry.

Połącz stopy. Ułóż ręce w jednej linii i odepchnij się od podłoża. Rozłóż równomiernie ciężar ciała pomiędzy dłoń a stopy.

Pozostań w tej pozycji na 5 oddechów i zmień stronę. Odpocznij w Balasanie. Wróć do psa z głową w dół, a następnie do bocznej deski.

Vashistasana B
Tym razem spróbuj wcisnąć dolną nogę w podłogę a górną unieść do góry.

Odpychaj się dłonią i stopą od podłogi. Poczuj, jak reszta ciała unosi się do góry i twoje boki ciała uzyskują kształt łuku.

Pozostań na 5 oddechów i zrób na drugą stronę. Następnie odpocznij w pozycji dziecka.

Podejmij próbę – Vashistasana B

Vashistasana B
Na dzień dzisiejszy już bardziej nie będziesz gotowa!

Czas podjąć wyzwanie.

Wróć do bocznej deski, wciśnij dolną nogę w podłogę i unieś górną. Zegnij ją w kolanie. Chwyć palcami za duży paluch i zacznij prostować kolano. Jeśli nie możesz do końca wyprostować nogi, pozostań ze zgiętą. Jeżeli możesz, wyprostuj i ciągnij w stronę głowy.

Odpocznij i zrób na drugą stronę.

Dla mnie ta asana uczy współpracy z podłożem. Zakorzenienia ciała w ziemi przy równoczesnej lekkości unoszenia go w górę. Jeśli nauczysz się współpracować z podłożem, poczujesz lekkość wykonywania każdej pozycji. Pozwól ziemi dźwigać Twój ciężar ciała i poczuj wolność w Vashistasanie B. Namaste!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PortalYogi (@portalyogi_pl)

Pod poniższymi linkami znajdziesz filmy pokazujące jak wykonać te najtrudniejsze asany:

(Naj)trudniejsze asany cz. 1: Przygotowanie do szpagatu
(Naj)trudniejsze asany cz. 2: Przygotowanie do Titibasana
(Naj)trudniejsze asany cz. 3: Przygotowanie do Padmasana
(Naj)trudniejsze asany cz. 4: Przygotowanie do Svarga Dvijasana
(Naj)trudniejsze asany cz. 5: Przygotowanie do Parivrtta Surya Yantrasana
(Na)jtrudniejsze asany cz. 6 – Przygotowanie do Salamba Sirsasana
(Naj)trudniejsze asany cz. 7 – Vashistasana B

Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: „Balans i Siła w Jodze Iyengara”.

Zbuduj siłę ramion i przygotuj ciało do praktyki pozycji balansowych.
Wyzwanie poprowadzi Adam Ślęczek – dyplomowany nauczyciel jogi Iyengara. Jego obszerna wiedza i sposób, w jaki tłumaczy każdą asanę, każde ustawienie i przejście, pozwoli Ci na swobodną praktykę w domu.

balans i sila wyzwanie

Olga Kuriata

Właścicielka Olala Studio jogi i pilates w Szczecinie

Choć studia ukończyła jako magister ekonomii, to jednak jej życiowa pasja (taniec) stała się sposobem na życie. Kiedy skończyła 15 lat zaczęła sama prowadzić zajęcia u swojej mamy w studio tańca. Od tamtej pory zaczęła zarabiać na siebie ucząc ruchu innych. W 2001 roku buty taneczne zamieniła na sportowe i zdała kurs na instruktora rekreacji ruchowej. Pewnego dnia trafiła na jogę i postanowiłamzdjąć buty sportowe i ćwiczyć na boso:-)

Jest dyplomowanym nauczycielem jogi posiadającym międzynarodowy dyplom Yoga Alliance Ryt 500 oraz E-Ryt 200. Swoim doświadczeniem i wiedzą dzieli się z młodymi instruktorami na szkoleniach stacjonarnych w całej Polsce. Jest szkoleniowcem na kursach nauczycielskich Yoga Alliance Ryt 200,  gdzie uczy kursantów przedmiotu Vinyasa Yoga Sequencing. Stworzyła własne autorskie szkolenia instruktorskie Air Pilates i Air Joga oraz Vinyasa Yoga Sequencing. Więcej znajdziesz tutaj. 

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]