Olga Kuriata

(Naj)trudniejsze asany cz. 7 – Vashistasana B

Vashistasana B to pozycja wymagająca długich przygotowań. Dla wielu osób już sama boczna deska jest nie lada wyzwaniem, a co dopiero utrzymanie ciężaru ciała na jednej dłoni i jednej nodze, równocześnie rozciągając drugą nogę do góry! Trzymając się zasady, że droga jest samym celem w sobie, wyrusz ze mną w tę podróż i przygotuj się do Vashistasany B.


Czego potrzebujesz?
Silnych ramion i nadgarstków, otwartych bioder, elastycznych tyłów i wewnętrznych stron nóg, silnych mięśni brzucha.
Od czego zacząć?
Rozpocznij od budowania siły z Surya Namaskar A i B. Przed każdą Chaturanga Dandasana zatrzymaj się w pozycji deski i wytrzymaj dwa oddechy.

Krok 1 – Prasarita Padottanasana D

Vashistasana B
Stań w rozkroku. Rozłóż ręce na boki. Wyobraź sobie, że od nadgarstka do ziemi opuszczasz sznurek. Ustaw nogi na tę odległość z delikatnie ustawionymi piętami na zewnątrz. Z wydechem wykonaj skłon do przodu, chwyć duże palce. Weź jeszcze jeden głęboki wdech, wydłuż plecy, wciągnij pępek. Z wydechem przyciągnij klatkę do nóg a głową sięgaj do ziemi. Zaangażuj uda. Postaraj się przenieść ciężar ciała na przód stóp. Pozostań w tej pozycji na kilka oddechów.

Krok 2 – Utthita Hasta Padangusthasana B

Vashistasana B
Rozpocznij ze złączonymi nogami. Przenieś ciężar ciała na lewą nogę. Prawą ręką chwyć duży palec prawej stopy a lewą dłoń połóż na biodro. Wdech, unieś nogę do góry. Z wydechem przenieś nogę na prawą stronę. Wydłużaj kręgosłup. Jeżeli nie możesz wyprostować kolana, jest to sygnał, że potrzebujesz więcej asan rozciągających wewnętrzną stronę nóg. Pozostaw zgięte kolano lub wyprostuj je z pomocą paska. Rotuj prawe udo na zewnątrz i ciągnij nogę wysoko do góry. Spójrz na ziemię w lewą stronę. Pozostań w tej pozycji na 5 oddechów i zmień stronę.

Krok 3 – Vashistasana

Vashistasana B
Zacznij w pozycji psa z głową w dół. Na wdechu przenieś ciężar ciała do przodu i ustaw ciało w jednej linii, równolegle do podłogi. Teraz podnieś lewą rękę do góry i przesuń nieznacznie do przodu. Tak żeby pierwsza była ułożona dłoń a w drugiej kolejności bark. Na wdechu obróć się w prawo unosząc prawe ramię do góry. Połącz stopy. Ułóż ręce w jednej linii i odepchnij się od podłoża. Rozłóż równomiernie ciężar ciała pomiędzy dłoń a stopy. Pozostań w tej pozycji na 5 oddechów i zmień stronę. Odpocznij w Balasanie. Wróć do psa z głową w dół a następnie do bocznej deski.
Vashistasana B
Tym razem spróbuj wcisnąć dolną nogę w podłogę a górną unieść do góry. Odpychaj się dłonią i stopą od podłogi. Poczuj, jak reszta ciała unosi się do góry i twoje boki ciała uzyskują kształt łuku. Pozostań na 5 oddechów i zrób na drugą stronę. Następnie odpocznij w pozycji dziecka.

Podejmij próbę – Vashistasana B

Vashistasana B
Na dzień dzisiejszy już bardziej nie będziesz gotowa! Czas podjąć wyzwanie. Wróć do bocznej deski, wciśnij dolną nogę w podłogę i unieś górną. Zegnij ją w kolanie. Chwyć palcami za duży paluch i zacznij prostować kolano. Jeśli nie możesz do końca wyprostować nogi, pozostań ze zgiętą. Jeżeli możesz, wyprostuj i ciągnij w stronę głowy. Odpocznij i zrób na drugą stronę.
Dla mnie ta asana uczy współpracy z podłożem. Zakorzenienia ciała w ziemi przy równoczesnej lekkości unoszenia go w górę. Jeśli nauczysz się współpracować z podłożem, poczujesz lekkość wykonywania każdej pozycji. Pozwól ziemi dźwigać Twój ciężar ciała i poczuj wolność w Vashistasanie B. Namaste!

Olga Kuriata

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.