Portal Yogi

Joga na trawienie: 13 najlepszych asan

Joga na trawienie, czyli jak usprawnić trawienie i pomóc naszemu układowi trawiennemu, który jest jednym z najbardziej zapracowanych układów. 

Joga na trawienie, czyli jak usprawnić trawienie i pomóc naszemu układowi trawiennemu, który jest jednym z najbardziej zapracowanych układów. 

Nieustannie go forsujemy, zmuszając do ciągłej pracy, a w konsekwencji do przeciążenia. Zła dieta, zdecydowanie zbyt tłusta, późne godziny jedzenia, zbyt obfite posiłki, a także pośpiech, w jakim spożywamy pokarmy, to główne przyczyny rozregulowujące prawidłowe funkcjonowanie całego układu: od języka poprzez przełyk, żołądek, wątrobę aż po jelita.

pobierz e-book dieta jogina wegetariańskie przepisy

Mogą wystąpić problemy gastryczne, takie jak niestrawność, zgaga, wzdęcia, ból, zaparcia lub biegunki. Często czujemy się ociężali, ospali, wyzuci z energii. Zdrowy układ trawienny wpływa na zdrowie całego organizmu. Jeśli jest przeciążony i nie działa poprawnie, wpływa to na nasze codzienne funkcjonowanie, jakość i komfort życia. Jelita są ściśle powiązane z głową. Problemy z jelitami mogą przekładać się na obniżenie nastroju, a nawet prowadzić do depresji.

Jak usprawnić trawienie

Regularna praktyka jogi i właściwy dobór asan może wspomóc prawidłową pracę układu pokarmowego i zapobiegać wielu zaburzeniom trawiennym. Pomocne są tu zwłaszcza wszelkiego rodzaju skłony, inwersje oraz skręty, a także wygięcia do przodu i tyłu. Dwa rodzaje pozycji są szczególnie korzystne:

  • Stymulujące pracę mięśni i narządów przewodu pokarmowego
  • Relaksujące i rozluźniające

Jak działają asany na układ trawienny?

Skręty

Skręty i ściśnięcia w asanach na trawienie bezpośrednio oddziałują na narządy wewnętrzne jamy brzusznej, pobudzając przepływ płynów.

Sprawiają, że zanieczyszczona krew odpływa, robiąc miejsce na świeżą, bogatą w składniki odżywcze. Podczas odkręcania nowe substancje odżywcze są transportowane do oczyszczonych tkanek. W ten sposób toksyny są szybciej usuwane z organizmu. Wygięcia pobudzają krążenie i powodują, że krew płynie szybciej i lepiej odżywia komórki, np. komórki nabłonka jelit, które są odpowiedzialne za ich właściwe funkcjonowanie.

Zwiększają się ruchy jelit, czyli perystaltyka, dzięki czemu niestrawiony pokarm jest szybciej usuwany.

Asany regeneracyjne i relaksujące

Drugą ważną grupą asan są pozycje relaksujące, pomagające zmniejszyć odpowiedź organizmu na stres.

Długotrwały stres wpływa niekorzystnie na pracę układu pokarmowego, powodując między innymi skurcze jelit, zaparcia, wzdęcia lub biegunki.

Asany odwrócone działają na układ nerwowy, głównie przez to, że poprawiają krążenie (ułożenie głowy poniżej serca przyspiesza przepływ krwi), regulują rytm serca oraz ciśnienie krwi, zmniejszają poziom kortyzolu, relaksują. Odprężenie i wyciszenie umysłu możliwe dzięki tym pozycjom pozwala rozluźnić ciało, zredukować napięcie w jelitach, odblokować przeponę, która – ściśnięta – tylko wzmaga problemy jelitowe.

Głęboki oddech w tych asanach stymuluje pracę mięśni, działa jak masaż na organy trawienne. Transportuje tlen w głąb komórek, odżywiając je i pomagając usunąć produkty przemiany materii.

Joga na trawienie. 13 najlepszych asan

Przedstawiamy 13 asan, które pomogą w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego. Zestawienie ich w krótkie sekwencje może być bardzo skuteczne w zmniejszaniu dolegliwości trawiennych, przywróceniu lekkości i energii. Zdrowe trawienie pomaga w utrzymaniu równowagi całego organizmu. Joga na trawienie pomaga!

1. Apanasana – inaczej Kolana do klatki piersiowej (lub pozycja uwalniająca energię)

    • Uciska dolną część brzucha, wspomaga krążenie w tej części ciała
    • Masuje narządy jamy brzusznej, również jelita
    • Pobudza procesy trawienia
    • Niweluje wzdęcia, pomaga pozbyć się gazów
    • Ułatwia prawidłowe wypróżnianie się
    • Eliminuje i zapobiega zaparciom
    • Pomaga pozbyć się nadkwasoty i problemów gastrycznych, takich jak zgaga

2. Utkatasana  – inaczej Pozycja potężnego (nazywana Pozycją krzesła)

  • Przyspiesza krążenie
  • Tonizuje narządy wewnętrzne, ściskając mięśnie żołądka
  • Poprawia procesy trawienne
  • Przyspiesza metabolizm

Utkatasana

3. Paścimottanasana  – inaczej Skłon w siadzie

  • Pochylenie do przodu powoduje nacisk na organy wewnętrzne
  • Masuje i tonizuje nerki oraz wątrobę, usprawnia ich pracę
  • Rozluźnia i usuwa napięcie z narządów wewnętrznych
  • Wspomaga prawidłowe trawienie
  • Uspokaja umysł
  • Spowalnia rytm serca
  • Działa relaksująco

asany paschimottanasana

4. Marichyasana I (lub A) – inaczej Pozycja mędrca

  • Poprawia trawienie i funkcjonowanie narządów układu pokarmowego
  • Zalecana przy wzdęciach, a także zaparciach
  • Wskazana przy otyłości
  • Ściskanie i skręcanie stymuluje pracę jelit, co reguluje wypróżnianie

marichyasana

5. Parivrtta janu śirsasana – inaczej Głowa do kolana ze skrętem

  • Ten rodzaj ucisku stymuluje różne organy wewnętrzne
  • Usprawnia pracę wątroby, nerek, żołądka, śledziony i trzustki
  • Ręka uciska stopę, co działa jak akupresura i stymuluje odpowiednie narządy
  • Rozciąga mięśnie międzyżebrowe
  • Uspokaja umysł i ciało
  • Pomaga pozbyć się lęków i niepokoju

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Joaquin Gomez (@joayoga)

6. Adho mukha śvanasana – inaczej Pies z głową w dół 

  • Wpływa korzystnie na funkcjonowanie jelit i procesy trawienne
  • Poprawia krążenie
  • Odżywia i dotlenia komórki ciała, również narządy jamy brzusznej
  • Głęboki oddech pobudza mięśnie układu pokarmowego do pracy
  • Rozciąga ciało, odprężając je
  • Regeneruje układ nerwowy, usuwa napięcia

7. Marichyasana III (lub C) – inaczej pozycja mędrca III

  • Masuje i oczyszcza narządy wewnętrzne
  • Poprzez poprawę krążenia pomaga usunąć toksyny z organizmu
  • Tonizuje wątrobę i śledzionę
  • Wzmacnia ściany żołądka i jelit
  • Działa energetyzująco
  • Uwalnia od stresu

8. Bitilasana – inaczej pozycja krowy 

  • Poprawia krążenie krwi, a więc pośrednio – poprzez odżywienie i dotlenienie narządów układu pokarmowego – również trawienie
  • Delikatnie masuje mięśnie okolic brzucha
  • Redukuje stres
  • Wpływa na lepszą jakość snu

Snippet Olga - Pozycja Krowy

9. Mariaryasana – inaczej pozycja kota

  • Stymuluje pracę narządów wewnętrznych, przez co wspomaga i ułatwia procesy trawienne
  • Poprawia krążenie krwi

10. Utthita trikonasana – inaczej Rozciągnięty trójkąt

  • Ma działanie terapeutyczne: zmniejsza stres i napięcie
  • Tonizuje narządy jamy brzusznej
  • Stymuluje krążenie układu pokarmowego
  • Zwiększa apetyt, poprawia trawienie, zwiększa apetyt
  • Pomaga w przypadku nieżytu żołądka, niestrawności i wzdęć

11. Uttanasana – inaczej Skłon ze stania

  • Tonizuje mięśnie brzucha i okolice
  • Nacisk na brzuch sprawia, że masowane są nerki, trzustka  i wątroba
  • Zwalcza niestrawność
  • Neutralizuje kwasowość, przez co przynosi ulgę w dolegliwościach żołądka
  • Eliminuje nadmiar tłuszczu z okolic brzucha
  • Uspokaja i wycisza
  • Ma działanie silnie regenerujące, przez co asana ta jest szczególnie polecana po fizycznym i psychicznym wyczerpaniu
  • Zwalcza bezsenność i zmęczenie

12. Balasana – inaczej pozycja dziecka 

  • Pomaga w walce ze stresem i zmęczeniem
  • Łagodzi niepokój
  • Wycisza ciało i umysł
  • Masuje narządy wewnętrzne
  • Wspomaga trawienie i wypróżnianie
  • Poprawia krążenie

joga na stres

13. Setu bandha sarvangasana lub dwi pada pitham – inaczej Pozycja konstruowania mostu

  • Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego
  • Masuje i wzmacnia narządy znajdujące się w dolnej części brzucha
  • Usprawnia krążenie, przez co wspomaga również trawienie
  • Angażuje dolną partię mięśni brzucha, dzięki czemu pozwala pozbyć się tłuszczu z tych okolic
  • Zwiększa dopływ świeżej krwi w okolice szyi, a przez to odżywia i dotlenia gardło, krtań oraz przełyk
  • Stymuluje pracę tarczycy, wspomaga jej prawidłowe funkcjonowanie
  •  Przywraca równowagę hormonalną
  • Zwalcza bezsenność i wyczerpanie nerwowe
  • Ponieważ wymaga dużej koncentracji na oddechu, redukuje stres i napięcia

Jeśli chcesz poprawić swoje trawienie koniecznie włącz te asany do swojej praktyki.


Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Oczyszczenie Duszy, Ciała i Umysłu

7 dni, dzięki którym osiągniesz oczyszczenie duszy, ciała i umysłu z doświadczeń ostatnich miesięcy, dni lub lat..

oczyszczanie

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.