Z fitnessu do jogi – rozmowa z Olą Żelazo

Czy joga i fitness to dwa odrębne światy? Wiele osób wyobraża sobie, że joga to leniwe ćwiczenia: trochę leżenia, trochę rozciągania, medytacji i kadzideł. Ale tak naprawdę joga jest jedną z najbardziej bezpiecznych form aktywności fizycznej, a asany i wszystkie przejścia, które wykonujemy podczas praktyki jogi, sprawiają, że nasze ciało staje się mocniejsze. Wzmacniamy nasze mięśnie, kręgosłupa, a nasza postawa staje się silniejsza, przez co lepiej się czujemy. 

Dzisiaj rozmawiam z Olą Żelazo, która przez wiele lat była instruktorką fitnessu, ale od niedawna zajmuje się tylko jogą. Co sprawiło, że zamiast pompek i ćwiczeń z hantelkami, woli wykonywać Psa z Głową w Dół?

Naukowcy z Uniwersytetu w Kalifornii zrobili badania, z których wynika, że osoby (głównie kobiety), które praktykują jogę są bardziej zadowolone z siebie i ze swojego ciała, niż kobiety, które trenują fitness.

Ola prowadzi kanał na YouTube JogaŻelazo oraz z bloga TrenerkaInfo.

Mój pierwsza lekcja jogi – 4 klasa podstawówki

Na pierwsze zajęcia jogi zabrał mnie tata mojej koleżanki z klasy. Przyznam szczerze, że joga wydawała mi się bardzo egzotyczna, a te przeróżne pozycje oraz sposób oddychania był powodem do żartów.

Na zajęciach przychodzilibardzo różni ludzie: osoby starsze, otyłe, dzieci. I właśnie to mnie wtedy zafascynowało, że wszyscy mogą przyjść na takie zajęcia i ćwiczyć.

joga i fitness

Moja wielka pasja – fitness

W późniejszych latach zajęłam się fitnessem, ale również praktykowałam jogę, głównie ashtanga jogę. Moc płynąca z tego stylu jogi bardzo dobrze łączyła mi się z fitnessem.  Traktowałam ashtangę jako rozluźnienie po treningu, jednak w pewnym momencie zdałam sobie sprawę, że joga wymaga ode mnie większego wysiłku, precyzji i zrozumienia.

Fitness przygotował moje ciało do praktyki jogi

Moje ciało było bardzo dobrze przygotowane, kiedy zdawałam egzamin na nauczyciela jogi.  Lata fitnessu sprawiły, że było ono mocniejsze. Zmieniłam jednak moje myślenie i skupiałam się podczas praktyki na “tu i teraz” (co wcale nie jest takie łatwe). Joga nauczyła mnie jak budować świadomość swojego ciała.

A potem joga zawładnęła moim życiem

W jodzę odnajduje wszystko, czego szukałam podczas wielu lat aktywności fizycznej. Spokój, ukojenie ale również i moc płynącą z każdej asany.

joga i fitness

Spotkanie z Czesławem Beer, najstarszym nauczycielem jogi w Polsce

Spotkanie z Czesławem Beer było punktem zwrotnym w mojej praktyce jogi.

Spotkałam go na Wyspach Kanaryjskich, gdzie byłam z całą moją rodziną na wakacjach. Zafascynowało mnie to, że kilka razy dziennie rozwijał nad basenem swoją matę i ze skupieniem praktykował jogę. Pana Czesława było widać duże skupienie i szczęście.

Obserwując jego praktykę zapytałam się, czy mogę do niego dołączyć i od razu się zgodził. Bardzo doceniam to spotkanie, ponieważ Pan Czesław pokazał mi jak mogę wykorzystać moje mocne ciało do wykonywania asan. Od razu mogłam zacząć wykonywać te trudniejsze asany, jak stanie na głowie czy mostek. Osobiście marzę o tym, żeby w wieku 80 lat wyglądać i mieć formę jak Czesław Beer.

Przez lata ćwiczyłam fitness, żeby dobrze wyglądać. Natomisat joga nie uczy nas tego jak wyglądamy na zewnątrz, nie robimy tego dla innych. Wszystko robimy dla siebie, dla własnego komfortu.

Ola Żelazo i jej sesje jogi w Internetowym Studiu PortalYogi

joga i fitness

PortalYogi:

Ostatnio miałyśmy przyjemność nagrywać Twoje sesję, które przygotowałaś do Internetowego Studia PortalYogi. Są to sesje na wzmocnienie swojego ciała, na pośladków, brzucha, ramion i nóg. Do kogo są skierowane,?

Ola:

To są moje ulubione sesje jogi, które wykonuje regularnie, ponieważ uważam, że mocne i sprawne ciało to lepsze życie. Mając mocniejszy kręgosłup, nie nabawiamy się kontuzji. Należy jednak pamiętać, że joga nie jest tylko budowaniem naszego ciała, tu chodzi o dużo więcej. Chodzi o nasze wnętrze.

Moje sesje są skierowane do każdej osoby, która chce poznać jogę troszkę bardziej od strony fit jogi czy od strony fitnessu. Sesję te są również pomocne dla osób, które zaczynają swoją praktykę z jogą, które chcą przygotować i wzmocnić ciało. Wykorzystałam asany, które bardzo dobrze budują naszą postawę i wzmacniają całe ciało.

W jodze powinniśmy ćwiczyć ciało, umysł i oddech. Te sesje są idealne, bo zawierają wszystkie trzy elementy. Dlatego będą odpowiednie również dla osób początkujących.  


Już w najbliższą środę (7 listopada) w Internetowym Studio PortalYogi pojawi się Nowa Sesja Tygodnia „Mocne Nogi” . Ola Żelazo przygotowała zestaw asan wzmacniających mięśnie czworogłowe, mięśnie dwugłowe, ścięgna podkolanowe, łydki i kostki. Dzięki tej sesji Twoje nogi doprowadzą Cię do wybranego celu! 

Dołączając do Internetowego Studio PortalYogi zyskujesz: dostęp do ponad 120 sesji video na wszystkich poziomach zaawansowania, dostęp do zamkniętej grupy prowadzonej przez instruktorkę jogi Magdalenę Bałdys, dostęp do różnorodnych stylów jogi – Vinyasa, Joga Iyengara, Ashtanga, Power Yoga, Joga Terapeutyczna, Joga Twarzy, Joga Kręgosłupa i inne, oraz dostęp do specjalnych programów – wyzwań, które pomogą Ci wejść w świat jogi i utrzymać regularną praktykę.

 



O autorze

Marzena Jaworska
Joga zawitała do jej życia stosunkowo niedawno, ale zmieniła wszystko. Odkąd praca i pasja to jedno czuje jakby nie przepracowała ani jednego dnia. Zawodowo prowadzi dla Was Internetowe Studio PortalYogi, prywatnie praktykuje ile może, czyta ile może, do tego gotuje (kuchnia to zaraz po macie jej drugie miejsce na ziemi) a kiedy tylko pogoda na to pozwala zamienia auto na rower.

Inne artykuły tego autora