Czy Wiesz Jak Poprawnie Ćwiczyć Jogę?

Joga – pewnie nieraz myślałeś: „O co tyle hałasu?”. Ćwiczą celebryci, ćwiczą zwyczajni ludzie, a Ty wciąż nie wiesz, czy powinieneś ruszyć się z fotela. Jeżeli nie masz ochoty bądź czasu wychodzić na profesjonalne zajęcia z trenerem, zacznij ćwiczyć w domu. Dlaczego warto i jak zacząć, aby się nie zniechęcić?

Przede wszystkim uświadom sobie, że joga to nie tylko gimnastyka. To całościowy rozwój, ciała, umysłu i ducha, prawdziwa dawka szczęścia osiągana dzięki fizyczno-psychicznemu wysiłkowi. Musisz również wiedzieć, że joga pomaga uporać się z wieloma dolegliwościami zdrowotnymi. Nawet nie zauważysz, jak przestaniesz zmagać się z różnymi schorzeniami. Nie wierzysz? Spróbuj, a po kilku dniach sam zaczniesz się zastanawiać, jak mogłeś egzystować bez jogi.

joga z Basią Lipską

Czas na konkrety.

Jeżeli w końcu podjąłeś decyzję, aby spróbować zacząć ćwiczyć jogę w domu, przygotuj sobie kawałek wolnej podłogi. Trochę chęci i odrobina miejsca wystarczą, aby zacząć przygodę z jogą. Gdy uznasz, że to zajęcie dla Ciebie, możesz kupić karimatę i poduszki do ćwiczeń. Ale na początek wystarczą dywan i koce.

Zanim zaczniesz ćwiczenia, musisz dowiedzieć się jeszcze kilku rzeczy. Po pierwsze joga przynosi najlepsze efekty wówczas, gdy uprawiamy ją regularnie – co najmniej kilka razy w tygodniu. Myślisz, że nie dasz rady? Mylisz się. Zawsze lepiej jest poświęcić chwilę samemu sobie niż usiąść na kanapie gapiąc się bezcelowo w telewizor. Na pewno uda Ci się wygospodarować chwilę wolnego czasu, musisz tylko chcieć. Najlepiej, jeżeli znajdziesz ciche pomieszczenie, w którym bez problemu się zrelaksujesz.

Po drugie joga opiera się na wykonywaniu konkretnych pozycji, tzw. asan. Co najważniejsze, w każdej z nich musisz wytrzymać co najmniej minutę. Jeśli jednak poczujesz nagły ból – od razu przerwij ćwiczenie. Zbytnie forsowanie organizmu nigdy nie jest wskazane. Odetchnij, odpocznij i spróbuj czegoś prostszego. Pamiętaj również, że możesz ćwiczyć dopiero dwie godziny po posiłku.

Ponadto joga wymaga luźnych, niekrępujących ubrań. Ściągnij buty i biżuterię. Pozbądź się wszystkiego, co może Ci przeszkadzać. Masz czuć się wolny. Podstawą jest rozluźnienie i prawidłowe oddychanie. Oddychaj głęboko, rytmicznie, ale tylko i wyłącznie przez nos.

Co najistotniejsze, wyróżnia się siedem grup asan, w tym pozycje stojące, siedzące, odwrócone, relaksacyjne, polegające na skrętach tułowia, skłonach do przodu oraz wygięciach do tyłu.

Na początek wybieraj jak najprostsze asany, które nie wymagają wielkiego wysiłku. Zawsze lepiej jest iść drobnymi kroczkami do przodu niż przeskoczyć kilka poziomów w górę i zniechęcić się przy pierwszych niepowodzeniach. Z czasem możesz wybierać coraz trudniejsze pozycje. Wzrośnie Twoja kondycja, będziesz bardziej rozciągnięty i lepiej przygotowany na skomplikowane ćwiczenia.

Żeby przekonać się o wszystkich zaletach jogi, musisz sam zacząć ją ćwiczyć. Teraz już wiesz od czego zacząć i jak się przygotować. Spróbuj, ponieważ joga jest dla wszystkich, a co najważniejsze – jest inwestycją w samego siebie.



O autorze

Justyna

Inne artykuły tego autora