Portal Yogi

Czy wiesz jak praktykować jogę poprawnie?

Jak twierdził Tirumalaia Krishnamacharya, nauczyciel jogi: „Każdy, kto potrafi oddychać, może ćwiczyć jogę”.

Jak praktykować jogę? Joga jest dla wszystkich. Jak twierdził Tirumalaia Krishnamacharya, jeden z najważniejszych współczesnych nauczycieli jogi:

„Każdy, kto potrafi oddychać, może ćwiczyć jogę”.

Ale czy każdy, kto praktykuje, robi to poprawnie?

Praktyka jogi przynosi wiele korzyści, zarówno w sferze fizycznej, jak i umysłowo-emocjonalnej.

Większość ludzi zauważa efekty ćwiczeń stosunkowo szybko, po kilku miesiącach. Wyniki wielu badań naukowych, analizujących działanie tej formy aktywności na różne aspekty zdrowotne, wykazują pozytywny wpływ jogi na organizm człowieka już po kilku tygodniach regularnej praktyki.

Co do tego, że warto uprawiać jogę chyba nikt nie ma wątpliwości.

Jak jednak praktykować ją prawidłowo, aby robić to dobrze?

pobierz e-book Basi Lipskiej Larsen

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z jogą

Jeżeli dopiero podjąłeś decyzję o rozpoczęciu praktyki jogi, prawdopodobnie czujesz się nieco zagubiony i nie do końca wiesz, jak się do tego zabrać. Kilka prostych wskazówek pozwoli Ci praktykować w sposób bezpieczny i poprawny, co ma szczególne znaczenie, jeśli zdecydowałeś się na samodzielną praktykę w domu, a nie na zajęcia w studio. Jak powinieneś przygotować się do ćwiczeń i o czym pamiętać? Poniżej znajdziesz kilka najważniejszych punktów.

1. Przygotowanie miejsca

Zacznijmy od podstaw. Wybierz odpowiednią przestrzeń w swoim domu, gdzie będziesz czuć się miło i komfortowo.

W zasadzie jogę można praktykować wszędzie, jednak stałe miejsce, które będzie Ci się kojarzyło z jogą, na pewno pomoże Ci zachować samodyscyplinę i systematyczność.

Zadbaj, aby przestrzeń była uporządkowana i bezpieczna, czyli w miarę możliwości pusta. Usuń zbędne przedmioty i meble, oraz wszystko, co mogłoby Cię rozpraszać. Ważne, żeby było to miejsce w miarę możliwości ciche i intymne, w którym możesz odizolować się na jakiś czas od domowników, gdzie nikt nie będzie Ci przeszkadzał.

Rozłóż matę i gotowe.

2. Najpierw fundamenty, czyli jak praktykować jogę?

Na początek wybieraj, jak najprostsze asany, które nie wymagają wielkiego wysiłku.

Zawsze lepiej jest iść drobnymi kroczkami do przodu niż przeskoczyć kilka poziomów w górę i zniechęcić się przy pierwszych niepowodzeniach.

jak praktykować jogę

Pilnuj ułożenia ciała i poprawności wykonywanych pozycji. Jeśli korzystasz z nagrań video, uważnie słuchaj wyjaśnień i instrukcji nauczyciela. Dzięki temu nie zrobisz sobie krzywdy.

Dopiero gdy zbudujesz solidne fundamenty – odpowiednią siłę, wytrzymałość i elastyczność – będziesz gotowy do kolejnych, bardziej zaawansowanych etapów.

3. Uważność i cierpliwość

W praktyce jogi bardzo ważna jest zdolność koncentracji.

Będziesz się jej stale uczył i z czasem nabierzesz wprawy. Słuchaj uważnie swojego ciała i sygnałów, jakie wysyła, obserwuj je. Wykonuj poszczególne asany w pełnym skupieniu.

Jeśli poczujesz ból, wyjdź z pozycji.

W żadnym wypadku nie forsuj ciała i nie rób nic na siłę. Joga uczy pokory i akceptowania swoich ograniczeń.

Daj sobie czas. Nie przejmuj się, że coś Ci nie wychodzi. Po prostu staraj się i cierpliwie ćwicz dalej. Z czasem wzrośnie Twoja kondycja, będziesz bardziej rozciągnięty, nauczysz się balansu.

4. Akcesoria

Nie potrzebujesz profesjonalnego sprzętu do jogi.

Paski, klocki czy bolstery możesz spokojnie zastąpić przedmiotami codziennego użytku.

Wystarczy koc, zwykły pasek, w roli kostki sprawdzi się gruba książka, garnek lub puszka.

Niemniej jednak jeśli jest początkującym joginem, jakieś pomoce Ci się przydadzą. Umożliwią Ci wykonanie pełnego wariantu danej asany z zachowaniem komfortu i bez nadmiernego forsowania ciała.

Bez nich albo nie będziesz w stanie wejść w pozycję, albo zrobisz to źle, narażając się na kontuzje. Raz jeszcze – najważniejszy jest szacunek dla własnego ciała i respektowanie jego możliwości.

5. Nauka oddechu

Jednym z trudniejszych elementów praktyki jogi jest umiejętność odpowiedniego oddychania i połączenia go z wysiłkiem fizycznym.

To wymaga doświadczenia. Poświęć czas i energię na naukę świadomego oddechu. W trakcie wykonywania asan, staraj się skupić na nim uwagę i nie zapominać o nim. Wdychaj i wydychaj powietrze głęboko i rytmicznie. Tak naprawdę oddech ma Cię prowadzić, być Twoim drogowskazem podczas praktyki jogi. To on wyznacza rytm, wskazuje granice.

jak praktykować jogę

6. Regularność

Joga przynosi najlepsze efekty wówczas, gdy uprawiamy ją regularnie – jeśli nie codziennie, to przynajmniej kilka razy w tygodniu.

Będzie to wymagało od Ciebie pewnej dyscypliny. Spróbuj zmotywować się do – nawet krótkich – ale w miarę częstych i systematycznych sesji jogi.

Potraktuj samodyscyplinę oraz kształtowanie nawyków i charakteru jako integralną część swojej praktyki. Sama pora praktyki nie ma aż takiego znaczenia.

Kilka ogólnych zasad jak praktykować jogę

Rozpoczynając swoją przygodę z jogą, pamiętaj o kilku uniwersalnych zasadach.

Przed przystąpieniem do wykonywania asan, zawsze najpierw się rozgrzej. Nigdy nie wchodź na matę z pełnym żołądkiem. Przerwa między posiłkiem a praktyką powinna wynosić minimum 2 godziny (jeśli posiłek był lekkostrawny) lub 3-4 godziny (gdy ciężkostrawny).

Każdorazowo sesję zakończ krótkim relaksem, tak aby organizm mógł się odprężyć i wrócić do równowagi.

Żeby przekonać się o wszystkich zaletach jogi, musisz sam zacząć ją praktykować. Teraz już wiesz, od czego zacząć i jak się przygotować, żeby robić to właściwie.

Jeśli jesteś zaawansowanym joginem

Jeżeli praktykujesz już od dłuższego czasu, zapewne masz za sobą problemy początkujących.

Znasz już lepiej swoje ciało i jego reakcje.

Nie skupiasz się wyłącznie na prawidłowym wykonaniu pozycji, ale możesz poczuć jej głębię i to, jak na Ciebie oddziałuje. Na tym etapie dalsza, bardziej zaawansowana praktyka wymaga dojrzałego podejścia. Możesz poświęcić więcej czasu na autorefleksję, samorozwój, kształtowanie postaw moralnych. Oto kilka sposobów.

1. Medytacja

Aspekt fizyczny i praktykowanie asan to tylko jeden z elementów jogi.

Poza nim istnieje całe spektrum technik, które w ostateczności mają rozwijać nas mentalnie i duchowo.

Ćwiczenie medytacji oraz oddechu powinno stać się stałą częścią Twojej codziennej praktyki. Medytacja poszerza świadomość, otwiera umysł, pozwala lepiej poznać siebie, swoje emocje i potrzeby.

Rozwija też uważność tak istotną w praktyce jogi. To ona pozwala nam odczuwać i doświadczać w pełni.

2. Świadomy dobór asan

Skoro dzięki jodze zyskujesz większą świadomość ciała, wykorzystaj tę umiejętność w praktyce.

Być może na początku wykonywałeś pozycje dość przypadkowo. Teraz, kiedy umiesz już słuchać siebie, układaj sekwencje zgodnie ze swoimi potrzebami, a także odczuciami.

Jeśli korzystasz z nagrań, wybieraj sesje świadomie. Wybieraj różne asany, oparte na przeciwstawnych ruchach, tak aby zachować równowagę.

Napinanie i wzmacnianie powinny być zrównoważone pozycjami rozciągającymi i relaksującymi. Dzięki temu będziesz zyskasz poczucie harmonii.

3. Rozwój moralny i duchowy

Joga polega również na kształtowaniu siły charakteru, samorealizacji, dyscyplinie, przestrzeganiu zasad moralnych.

Możesz czytać książki na temat jogi, dokształcać się w celu lepszego, głębszego zrozumienia istoty jogi.

Praktyka nie jest czymś oderwanym od życia. Spróbuj przenieść swoją uważność z maty do codziennych czynności.

Pracuj nad swoim nastawieniem do rzeczywistości, nad stosunkiem do innych. Staraj się postępować zgodnie z naukami i wskazówkami etycznymi jogi. Trenuj spójność myślenia i działania. To głębszy wymiar jogi.

Jak praktykować jogę?

Właściwa praktyka to taka, w której z pokorą i pełną, mądrą akceptacją swoich ograniczeń, dajemy z siebie maksimum i nie ustajemy w poszukiwaniu sposobów samodoskonalenia. Taka, która zapewnia wszechstronny rozwój, prowadzi do uczucia harmonii i zintegrowania. Dzięki niej czujemy lepsi, zdrowsi i szczęśliwsi.

jak ćwiczyć jogę

Jeśli świat Jogi cię fascynuje i chcesz stawiać swoje pierwsze kroki na macie – mamy kurs dla Ciebie: Fundamenty Jogi – Miesięczny kurs jogi dla każdego.

Pierwszym krokom na macie często towarzyszy sporo wątpliwości dotyczących praktyki i powracające pytanie „czy wszystko robię dobrze? jak praktykować jogę?”. Ten kurs pomoże Ci znaleźć odpowiedź i wyposaży Cię w niezbędną wiedzę, dzięki której bezpiecznie wkroczysz w fascynujący świat asan. Bez obaw i w swoim własnym tempie.

dołącz do Kursu Fundamenty Jogi z Gerardem Szymańskim

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]