Magdalena Bałdys

Schorzenie kręgosłupa i skolioza. Jak wtedy praktykować jogę?

Jeśli masz skoliozę nie powinieneś wykonywać sekwencji symetrycznych, czyli siadów czy pozycji odwróconych. Podczas wykonywania tych pozycji, obie połowy Twojego ciała pracują synchronicznie.

Dzień dobry! Bardzo chciałabym ćwiczyć jogę, ale mam ogromne obawy czy w moim przypadku jest to wskazane. Mam 55 lat i poważne schorzenie kręgosłupa – znaczną skoliozę. Dowiedziałam się, że joga może mi pomóc, ale niestety nie wiem jakie asany wybrać, a z jakich zrezygnować. Proszę o pomoc.
Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi

Praca w skoliozach jest bardzo trudna, ponieważ jest to skrzywienie wielopłaszczyznowe.

Pojawia się w różnym nasileniu i na różnych odcinkach kręgosłupa. Niestety korygowanie wad postawy zdalnie, bez kontaktu bezpośredniego specjalisty od rehabilitacji, jest prawie niemożliwe.

joga skolioza

Korekcja skoliozy. Czy joga pomoże?

Praktykując jogę należy pamiętać o asymetrycznej pracy ciała.

Skolioza, jak większość wad czynnościowych, wymaga rozluźnienia mięśni po stronie skróconej oraz wzmocnienia po tej części osłabionej.

Miejsca te należy mocno rozciągnąć, aby wyrównać poziom.

W tym przypadku zaleca się zaprzestanie praktyki ćwiczeń symetrycznych, ponieważ mogą być nieefektywne i wręcz niekorzystne.

Silniejsza strona ciała może pracować mocniej w pozycjach symetrycznych, w wyniku czego osłabienie drugiej strony będzie się pogłębiać.

Skolioza joga

Ćwiczenia asymetryczne

Najlepszymi ćwiczeniami do korekcji nierównowagi pomiędzy prawą i lewą stroną ciała są pozycje asymetryczne, przede wszystkim skłony do boków i skręty.

Zacznij praktykę od prostszych asan i mniejszych zakresów. Wykonuj większą ilość powtórzeń na stronę, którą chcesz wzmocnić lub rozciągnąć, w zależności od działania danego ćwiczenia.

Wykonuj pozycję trzykrotnie, zaczynając i kończąc na stronie skróconej.

  • Stojące: Parśva bhangi I, Parśva bhangi II, Utthita Trikonasana, Utthita parśvakonasana, parivrtta trikonasana, Ardha Ćandrasana;
  • Siedzące: Mariciasana, Ardha matsyendrasana;
  • Leżące: skręty i zgięcia ciała w bok (np. Jathara Parivartanasana);
  • Elongacyjne i trakcyjne, czyli takie, które wydłużają kręgosłup w osi pionowej oraz te, które rozciągają mięsień biodrowo-lędźwiowy (Anjaneyasana, Virabhadrasana I).

Jeśli masz skoliozę nie powinieneś wykonywać sekwencji symetrycznych, czyli siadów czy pozycji odwróconych.

Podczas wykonywania tych pozycji, obie połowy Twojego ciała pracują synchronicznie.

Warto również skupić się na swoim oddechu i pranajamach.

Prawidłowe ułożenie żeber i brak dużego nacisku na klatkę piersiową wpływają korzystnie na pracę płuc.

Dzięki temu nastąpi rozluźnienie skurczonych mięśni, a Ty poczujesz, że wypracowałeś dodatkową przestrzeń w swoim ciele.

Postaraj się również wyeliminować negatywne nawyki – zmień materac, zacznij się lepiej odżywiać, spędzaj mniej czasu przed ekranem komputera i telefonu.

joga skolioza


Ten wpis jest częścią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka prowadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj.

>> Załóż konto w Internetowym Studiu PortalYogi <<

banner mini blog Internetowe Studio PortalYogi

 

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Tworzy klimatyczne miejsce w sieci: Boginie Jogi. Jest autorką Jogapodcast, w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Jest certyfikowaną nauczycielką hatha jogi, posiada dyplom Yin Joga TTC (YACEP).Prywatnie mama 2 uroczych chłopaków, fanka jazdy konnej, żeglarstwa, pasjonatka literatury tematycznej (o jodze oczywiście!) i tworzenia biżuterii. Uzależniona od tworzenia w każdej postaci.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.