Portal Yogi

Vinyasa joga: wszystko, co musisz o niej wiedzieć, zanim wybierzesz zajęcia

W tym artykule omawiamy, czym różni się vinyasa od ashtanga jogi i jogi Iyengara, żebyś mógł wybrać styl dla siebie

Vinyasa joga jest jednym ze współczesnych i najpopularniejszych stylów jogi. Kluczowa jest tutaj skoncentrowana, a jednocześnie dynamiczna postawa podczas wykonywania asan oraz skupienie się podczas ćwiczeń na oddechu i płynnych przejściach. I właśnie płynne, wręcz taneczne sekwencje sprawiają, że bardzo łatwo  jest zacząć praktykować vinyasa jogę.

Przeprowadzimy Cię przez podstawy vinyasa jogi, żebyś był w stanie zdecydować, czy ten styl jest dla Ciebie. Wyjaśnię:

  • skąd wywodzi się vinyasa joga,
  • czym się charakteryzuje,
  • w jakich aspektach różni się od ashtanga jogi i jogi Iyengara,
  • dlaczego warto ją praktykować.

Gotowy? Zaczynajmy!

sila vinyasy wyzwanie

Skąd pochodzi vinyasa joga?

Vinyasa joga wywodzi się od hatha jogi, która składa się z łagodnych i umiarkowanych asan, idealnych nawet dla początkujących. Wolniejsze tempo niż w większości stylów jogi sprawia, że praktyka hatha jogi jest możliwa w przypadku osób w każdym wieku i na różnych poziomach sprawności fizycznej.

Nazwa hatha jogi pochodzi od sanskrytu “ha” – oznaczającego “słońca” oraz “tha” – oznaczającego “księżyc”.

Podstawowymi elementami hatha jogi są asany i skupienie na oddechu.

Warto jednak wiedzieć, że – poza tradycyjnym znaczeniem – hatha joga ma też znaczenie współczesne. Tego terminu używa się, mówiąc o jodze opartej na asanach lub na asanach i pranajamie, a więc każda tego typu praktyka będzie hatha jogą – również vinyasa.

Tirumalai Krishnamacharya – ojciec vinyasa jogi

Vinyasa jogę stworzył Tirumalai Krishnamacharya, uznawany za ojca jogi.

„Oddech jest esencją jogi, ponieważ jest esencją życia. A joga zajmuje się życiem właśnie.”
T. Krishnamacharya

Ten mistrz hathy był nie tylko nauczycielem, ale także uzdrowicielem i pisarzem. To właśnie on – jako pierwszy – usystematyzował asany.

Ponadto, stworzył sekwencje pozycji o leczniczym działaniu.

Łącząc asany z pranajamą, sprawił, że stały się one medytacją samą w sobie.

Założył szkołę hatha jogi w Mysore.

joga vinyasa

Krishnamacharya nauczał takie osoby, jak Indra Devi, T.K.V. Desikachar, Sri K. Patthabi Jois i B.K.S. Iyengar, którzy stworzyli style nauczania, rozpowszechnione dziś już na całym świecie.

Można więc śmiało stwierdzić, że wśród współcześnie praktykowanych stylów jogi, każdy “otarł” się o nauczanie mistrza.

Co to znaczy vinyasa?

Vinyasa dosłownie oznacza “umieszczać w specjalny sposób”, co można interpretować jako poruszanie się z konkretną intencją, która towarzyszy wykonywaniu ruchów.

Vinyasa joga polega na przechodzeniu z jednego punktu do drugiego, przy jednoczesnym wspomaganiu się oddechem, który pełni rolę narzędzia.

Tego typu łączenie ruchu ciała z oddechem stało się bardzo popularnym sposobem na przyspieszenie rytmu pracy serca, wchodzenie  i wychodzenie z pozycji.

Vinyasą będzie też ten krótki moment, między wykonywaniem pozycji Psa z głową w górze i przechodzeniem do pozycji Deski. W tym czasie bowiem ruch i oddech stają się jednością.

Czym charakteryzuje się vinyasa joga?

Vinyasa joga pochodzi od sanskrytu słowa “vi” – oznaczającego “w oryginalny sposób” oraz “nyasa” – oznaczającego “postawić, położyć”.

Połączenie świetnie oddaje istotę vinyasy, podczas praktykowania której w specyficzny sposób poruszasz swoim ciałem, pilnując jednocześnie, by być mocno świadomym każdej chwili i każdego ruchu.

Czy vinyasa joga jest dobra dla początkujących joginów?

Nic dziwnego, że vinyasa joga należy obecnie do jednych z najpopularniejszych stylów jogi.

Charakterystyczna sekwencja asan z płynnymi przejściami, połączonymi z oddechem, przypomina taniec i medytację w ruchu.

Zastosowanie podczas sesji odpowiedniego podkładu muzycznego może znacząco uatrakcyjnić ćwiczenia.

Ewentualną nudę, jaką osoby początkujące mogą odczuwać podczas praktykowania innych stylów jogi, zabije również ogromna różnorodność ćwiczeń w vinyasa jodze.

Zdecydowanie może ona przywodzić na myśl dobrą zabawę połączoną z rozwojem fizycznym i duchowym, za każdym razem pozytywnie zaskakującą, dzięki czemu motywującą do dalszego uczestnictwa w treningach.

Dzięki gładkości ruchów, jaka towarzyszy treningom vinyasa jogi, z praktyką radzą sobie nawet początkujący, często mający problem z utrzymaniem równowagi i koniecznością chwilowego nieporuszania się podczas konkretnych ćwiczeń towarzyszącym bardziej statycznym stylom jogi.

joga vinyasa

Nie oznacza to jednak, że vinyasa joga nie nadaje się dla zaawansowanych joginów.

Wręcz przeciwnie.

Wraz z przechodzeniem na coraz wyższe poziomy praktykowania, Twoje ciało staje się naturalnie giętkie, potrafisz utrzymać równowagę podczas sekwencji i stajesz się coraz bardziej świadomy swojego oddechu oraz ruchów Twojego ciała – nie tylko podczas ćwiczeń.

Asany podczas vinyasa jogi wykonywane są dość szybko, a Ty skupiasz się nie tyle na poszczególnych pozycjach, co na płynności i lekkości przejść między nimi oraz na osiągnięciu synchronizacji pomiędzy ruchami a oddechem. Mało tego, na vinyasę składa się wystarczająco duża ilość elementów:

  • oddech – jego kontrolowanie i koordynacja z ruchami;
  • asany – pozycje jogi;
  • sekwencje – układy asan następujące w określonej kolejności;
  • bandhy – grupa specyficznych praktyk, w których praca mięśni szkieletowych przenosi się na pracę mięśni głębokich (głównie mięśni brzucha), dzięki czemu miednica układa się we właściwy sposób i wykonywanie asan oraz dynamicznych przejść między asanami jest bezpieczne;
  • sthira – stabilność, jaka ma towarzyszyć wykonywanym asanom i która ma sprawiać, że w danej pozycji czujesz się pewnie, ponieważ jesteś dobrze “uziemiony” (siedzisz lub stoisz stabilnie);
  • sukha – wygoda, jaka ma towarzyszyć wykonywanym asanom, moment, w którym Twoje ciało odnajduje swoją “dobre miejsce”).

Pilnuj, by podczas treningu Twój umysł skupił się właśnie na nich i jednocześnie odpoczął od gonitwy myśli, które kłębią się w Twojej głowie i gonitwy uczuć oraz emocji, które kłębią się w Twoim ciele.

Biorąc pod uwagę wszystkie wspomniane wyżej, charakterystyczne dla vinyasa jogi cechy, można z przekonaniem stwierdzić, że jest jednym z najbogatszych stylów jogi, który może mieć realny wpływ na właściwe kierunkowanie Twoich działań i relacji – z innymi ludźmi, ze sobą i z całym światem.

joga vinyasa

Czym vinyasa joga różni się od ashtanga jogi?

W odróżnieniu od vinyasa jogi, ashtanga joga – której twórcą był Pattabhi Jois, uczeń Tirumalai Krishnamacharya – jest jednym z najbardziej wymagających fizycznie stylów jogi. Dzięki temu trening staje się intensywny, a Ty – przechodząc na kolejne poziomy – coraz bardziej zdyscyplinowany.

Choć sekwencje w ashtanga jodze są zawsze identyczne – mamy tutaj pierwsządrugą serię, w których wykonuje się asany w jednakowej kolejności, z rozgrzewką w postaci Powitania Słońca i kolejnymi pozycjami stojącymi, siedzącymi, leżącymi oraz odwróconymi – podczas każdego treningu masz poczucie, że każda praktyka jest pełna nowych wyzwań.

Vinyasa joga jest zdecydowanie łatwiejszym stylem od ashtanga jogi, dlatego często poleca się ją początkującym joginom. W dodatku, każda sesja vinyasa jogi jest inna, dzięki czemu nie zniechęcisz się do ćwiczeń.

View this post on Instagram

🧘‍♀️ ​Jeśli chcesz przygotować swoje ciało do np. do porannej praktyki jogi, to sesja tygodnia: „Mocna Rozgrzewka – Power Flow” będzie dla Ciebie idealna! 🙏 • A rozgrzewamy się po to, aby uelastycznić kręgosłup, uaktywnić mięśnie i stawy oraz pobudzić krążenie krwi w ciele… aby płynnie wprowadzić ciało w kolejny, bardziej intensywny etap praktyki. • Praktykuj razem z Ullą (@yogulla) w Internetowym Studio PortalYogi, link do sesji i Studia ➡️ w BIO • #portalyogi #yoga #yogapose #yogaaday#yogalove #yogastrong #yogaaddict#yogachallenge #yogafun #yogafit#yogajourney #yogalover #yogalove#yogateacher #yogastrong#jogapolska #joga #polska #poland#cytaty #motywacja #motivation #healthy #healthybody#healthylifestyle #love

A post shared by PortalYogi (@portalyogi) on

Czym vinyasa joga różni się od jogi Iyengara?

Do ćwiczenia vinyasa jogi wystarczy Ci w zasadzie sama mata.

Jeśli zdecydujesz się na praktykę jogi Iyengara, do prawidłowego wykonania ćwiczeń konieczne będzie wyposażenie się w różne rekwizyty i akcesoria, jak bloczki, pasy czy koce.

O tym stylu mówi się, że jest baletem jogi, idealnym dla każdego, kto potrzebuje terapeutycznych asan w różnych stanach swojego zdrowia.

W odróżnieniu od vinyasa jogi i ashtanga jogi, podczas praktykowania usystematyzowanej jogi Iyengara, każdą asanę trzymasz o wiele dłużej, dzięki czemu przywiązujesz dużą uwagę do szczegółów pozy.

W jodze Iyengara instruktor skupia się na każdym z uczestników zajęć, by pomóc mu znaleźć jak najbardziej spersonalizowany i dostosowany do jego umiejętności oraz zaawansowania sposób wykonywania poszczególnych asan.

Z kolei w vinyasa jodze, dokładność wykonania poszczególnych pozycji nie jest aż tak istotna, ustępując miejsca płynnym i lekkim ruchom oraz dążeniu do zsynchronizowania oddechu i praktyki.

Oddech – a zwłaszcza połączenie ruchu z oddechem – nie jest aż tak ważny w Iyengara, jak w vinyasa.

Keep Calm and Enjoy Vinyasa

Keep Calm and Enjoy Vinyasa 👌➡️ http://bit.ly/KeepCalmAndEnjoyVinyasaDołącz do świata Jogi Vinyasy. Poznaj podstawy, krok po kroku. Dodaj do tego świadomy oddech plus medytację i w zamian dostaniesz wspaniałe orzeźwienie ciała i umysłu. Wszystko to w Internetowym Studiu PortalYogi ➡️ http://bit.ly/KeepCalmAndEnjoyVinyasa

Posted by PortalYogi on Friday, December 8, 2017

Dlaczego warto praktykować vinyasa jogę?

Każdy styl jogi jest inny (nawet gdy zawiera podobne do któregoś elementy) i każdy z nas musi sam podjąć decyzję, który rodzaj ćwiczeń będzie najodpowiedniejszy i przyniesie najbardziej pożądane rezultaty. Nie da się jednak przesądzić, bez przetestowania na sobie danej praktyki.

Jeśli zastanawiasz się nad tym czy i ewentualnie dlaczego warto zacząć praktykę vinyasa jogi, zapoznaj się z czterema poniższymi powodami, które pomogą Ci zrozumieć fenomen tego stylu jogi.

Vinyasa joga odnosi się do sztywnej kultury, w której żyjesz

Siedzący tryb życia, z którego słynie świat zachodni sprawia, że do zachowania pełni zdrowia potrzebujesz zwiększonej dawki ruchu.

Zorientowana na oddychaniu i poruszaniu się vinyasa joga jest zbawienna do regeneracji Twojego ciała po wielu godzinach spędzonych za biurkiem, przed komputerem czy przed telewizorem.

Vinyasa joga ćwiczy Twój umysł

Chodź zabrzmi to przerażająco, siedzący tryb życia sprawia, że – w ofensywie do znieruchomiałego ciała – w Twojej głowie trwa nieustanna gonitwa myśli, która z czasem staje się bardzo męcząca.

Dzięki vinyasa jodze uspokoisz swój umysł i poszerzysz jego horyzonty. Nauczysz się prawidłowego oddechu i skupienia, które są niezbędne nie tylko podczas praktykowania, ale również w codziennej rzeczywistości, z którą się mierzysz.

Vinyasa joga przyspiesza bicie Twojego serca

Praktykowanie vinyasa jogi różni się od wielu innych stylów tym, że nieprzerwany trening vinyasy w rzeczywistości jest treningiem typu kardio (nawet, jeśli ćwiczysz naprawdę wolno).

Takie przyjemne zmęczenie sprawia, że serce zaczyna bić w szybszym rytmie, co korzystnie wpływa na działanie całego Twojego organizmu

joga vinyasa

Vinyasa joga uczy Cię dbania o siebie

Dzięki praktyce mentalnie, emocjonalnie i fizycznie zaakceptujesz w sobie wszystko to, co nie jest na tyle rozwinięte, jakbyś tego chciał.

Podczas asan wykorzystasz tkwiące głęboko w Twoich mięśniach wspomnienia wszystkich emocji, jakie kiedykolwiek Ci towarzyszyły, do wewnętrznego pogodzenia się z tym, co było. W efekcie pokochasz siebie miłością prawdziwą i uzdrowioną z tego, co dotąd odciskało toksyczne piętno na Twoim życiu duchowym, i przestaniesz sam siebie ograniczać.


Jeśli po przeczytaniu naszego krótkiego kompendium uważasz, że vinyasa joga to coś dla Ciebie, koniecznie dołącz do naszego wyzwania Siła Vinyasy!

Podczas czterech, 15-minutowych sesji zbudujesz swoją siłę fizyczną i duchową, wzmocnisz kręgosłup oraz mięśnie brzucha (które podczas systematycznej praktyki nabiorą pięknej rzeźby), dzięki czemu będziesz odruchowo pilnować prawidłowej postawy, odzyskasz równowagę podczas ćwiczeń i codzienności, zaczniesz wewnętrznie się motywować i stres zamieniać na pozytywną energię, zauważysz ujędrnienie i uelastycznienie swojej skóry, a nawet wzbogacisz życie intymne.

wyzwanie siła vinyasy

Brzmi ciekawie? Dołącz do nas podczas Siły Vinyasy, którą poprowadzi Ulla Wilczyńska-Kalak!

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.