Zapytaj nauczycielkę jogi… cz. 13: Joga po ciąży

O praktykowaniu jogi myślę już od wielu wielu lat. Zawsze jednak brakowało mi chęci i miejsca, z którego mogłabym czerpać wiedzę o jodze. Teraz jednak czuję, że muszę coś zrobić ze swoim ciałem. Mam malutkie dziecko, i tu pojawia się pytanie. Od porodu minęło mi już 11 tygodni. Wiem że niektórych pozycji nie powinnam jeszcze wykonywać, a niektóre z nich mogą mi pomóc. Czy joga po ciąży to dobry pomysł?

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

Decyzja o powrocie lub rozpoczęciu praktyki zależy od kondycji oraz sytuacji młodej mamy. Po cesarskim cięciu zalecany jest o wiele dłuższy odpoczynek, a powrót jest nieco inny (i tu pytanie do ciebie – czy rodziłaś naturalnie czy przez cesarskie cięcie?). Jeśli chodzi o rozpoczęcie regularnej praktyki asan za optymalną przerwę od porodu uznaje się okres 3 miesięcy.

Cesarskie cięcie

Jeżeli poród odbył się poprzez cesarskie cięcie, praktyka asan powinna być bardzo ostrożna. W innym przypadku blizny będące pozostałością po interwencji chirurgicznej, mogą być nadwyrężone podczas kolejnej ciąży. Dlatego przez około 2-3 pierwsze miesiące (aż do wygojenia ran) można wykonywać jedynie wybrane pozycje relaksacyjne oraz pranayamę.

Zalecenia

Trudno wymienić wszystkie asany, których nie robić, ani wszystkich które warto praktykować. Dlatego poniżej przygotowałam opis asan, których kobiety po urodzeniu dziecka nie powinny narazie wykonywać.  

  • Wszystkie, które wydają Ci się trudne, wyczerpujące i ponad Twoje siły (do takich należą szczególnie pozycje stojące równoważne, np. na jednej nodze).
  • Te, których nie potrafiłaś wykonać przed ciążą, jeśli wcześniej praktykowałaś.
  • Asany o dużej intensywności oddziaływania na tułów albo brzuch, takie jak mocne skręty czy wygięcia do tyłu.
  • Jeśli dopiero zaczynasz praktykę możesz zacząć od łagodnej pranajamy – ujjayi i viloma.

Asany, których unikać

  • Mocne skręty

joga po ciąży

  • Balanse na rękach

joga po ciąży

  • Wygięcia do tyłu, szczególnie w pozycji stojącej

joga po ciąży

Asany, które można wykonywać

  • Pozycję relaksacyjne, regeneracyjne i warianty innych pozycji z użyciem pomocy, by odciążać ciało (klocki, paski, ściana, krzesło, koc, bolster, poduszka)

joga po ciąży

  • Łatwe pozycje leżące na plecach

joga po ciąży

  • Łatwe pozycje siedzące

joga po ciąży

  • Matsyasana z użyciem bolstera lub poduszek pod plecy może być pożądaną pozycją relaksacyjną i tonizującą kręgosłup

joga po ciąży

Najważniejsze jest to, aby zaraz po ciąży dać sobie czas na odpoczynek i regenerację. Słuchaj swojego ciała, i powoli zaczynaj praktykę.


Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka proawadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj!

> Załóż konto na Internetowym Studiu PortalYogi <<



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora