Monika Kubrak

Joga z pomocami – kilka pozycji, które możesz wykonać w domu

Kilka pomysłów na praktykę jogi z pomocami

Jogę z pomocami może praktykować każdy i w każdym miejscu. Nie raz już miałam okazję rozmawiać z osobami, które były kiedyś na zajęciach i bardzo się rozczarowały. Bo nudno, bo nie poradziły sobie z którąś z pozycji, dlatego rezygnowały. I to właśnie jest największy błąd, jaki możemy popełnić. Zamiast tego warto poszukać nowej techniki.

Dzisiaj chciałabym podsunąć Wam kilka pomysłów na praktykę jogi z pomocami.

Każdy z nas ma zupełnie inne oczekiwania w stosunku do jogi.

Różne są również powody, dla których zaczynamy ćwiczyć.

Jedni ćwiczą, by się wyciszyć, pozbyć stresu i uspokoić umysł. Inni chcą mieć ładniejsze i jędrniejsze ciało. Jeszcze inni stawiają na budowanie wewnętrznej siły czy elastyczność.

Jedno jest pewne, jeśli praktyka odbywa się regularnie (najlepiej oczywiście codziennie, ale dwa razy w tygodniu też wystarczy), to na pewno przyniesie nam pozytywne i wyczekiwane efekty.

Pamiętajcie: jeśli podczas ćwiczeń poczujecie ból, to należy przestać wykonywać daną pozycję. Przy czym po czasie warto skupić na tym, jaki rodzaj bólu odczuwamy.

Naturalny ból wynikający z rozciągania mięśni nie jest niczym złym i jest częścią praktyki. Jednak ból stawowy czy nerwoból jest już sygnałem ostrzegawczym, którego nie należy bagatelizować.

Joga z pomocami

Zapraszam na krótką praktykę jogi ze mną. Tym razem ćwiczenia w domu z poduszkami i różnymi pomocami. Zajmie ci to około 10 – 15 minut.

Adho Mukha Virasana – Pozycja bohatera z głową w dół

joga z pomocami

Korzyści:

  • likwiduje napięcie szyi, ramion i odcinka piersiowego kręgosłupa,
  • redukuje bóle menstruacyjne,
  • przynosi ulgę w zmęczeniu i bólach głowy.

Trianga Mukhaikapada Paśczimottanasana – Pozycja intensywnego rozciągania zachodniej strony ciała, z trzema kończynami i z twarzą zwróconą ku jednej stopie.

joga z pomocamiKorzyści:

  • poprawia krążenie w miednicy i kończynach dolnych,
  • łagodzi skurcze w nogach,
  • usuwa opuchliznę, skurcze w nodze i stopie.

Adho Mukha Upawisztha Konasana (z podparciem w poprzek tułowia) – Pozycja posadzonego kąta z głową w dół

joga z pomocamiKorzyści:

  • poprawia się krążenie krwi w miednicy, nogach i stopach,
  • rozluźnia brzuch.

Prasarita Padottanasana – Pozycja intensywnego rozciągania

joga z pomocamiwariant z głową w górze

joga z pomocamiwariant z głową w dole

Korzyści:

  • wyciszenie, uspokojenie,
  • rozciąga tyły nóg, stawy biodrowe,
  • wzmacnia mięśnie przodów ud,
  • usuwa ból dolnego odcinka kręgosłupa,
  • poprawia działanie organów wewnętrznych.

Navasana – Pozycja Okrętu

navasana z krzesłemKorzyści:

  • wzmacnia mięśnie brzucha i dolnych pleców,
  • wzmacnia biodra, kręgosłup,
  • poprawia funkcjonowanie układu trawiennego,
  • tonizuje nerki,
  • stymuluje tarczycę (pomocna w niedoczynności tarczycy),
  • wpływa korzystnie na funkcjonowanie gruczołów prostaty,
  • pomaga pozbyć się stresu.

Ustrasana – Pozycja wielbłąda z rękoma na wałku/poduszce

pozycja wielbłąda z pomocąKorzyści:

  • rozszerza klatkę piersiową, zwiększa pojemność płuc,
  • poprawia krążenie we wszystkich organach wewnętrznych,
  • tonizuje mięśnie kręgosłupa i pleców,
  • koryguje postawę,
  • zmniejsza zmęczenie i niepokój psychiczny,
  • zmniejsza dyskomfort w trakcie menstruacji,
  • wzmacnia mięśnie pleców,
  • rozciąga kostki, uda, pachwiny, biodra.

Savasana – podparta pozycja trupa

savasana

Po wykonaniu wszystkich pozycji, czeka nas to, co najprzyjemniejsze, czyli Savasana. Każde ćwiczenia powinny być zakończone takim właśnie kompletnym relaksem. Prawidłowy relaks rozluźni ciało, zregeneruje, usunie zmęczenie i utrwali efekty praktyki.

Mam nadziej, że joga z pomocami zachęci cię do praktyki w domu.


Jeśli chcesz praktykować jogą z pomocami, zacznij od wyzwania: 30 dni z jogą. Wstęp do jogi w Internetowym Studiu PortalYogi.

Cały 30 dniowy program poprowadzi Cię “za rękę” przez jogę Iyengara. Jeśli świat Jogi cię fascynuje i chcesz stawiać swoje pierwsze kroki na macie – to wyzwanie jest dla Ciebie.

joga wyzwanie dla początkujących

Monika Kubrak

Pasjonują mnie ludzie, kocham zwierzęta.

Nazywam się Monika Kubrak i od maja 2013 roku piszę „Fitness i życie”, bloga skierowanego do osób, które cenią sobie dobre życie i czerpią z niego całymi garściami. Jestem absolwentką Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego, dodatkowo od 2011 roku jestem instruktorem fitnessu a od 2015 instruktorem jogi.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.