Zapytaj nauczycielkę jogi… cz. 18: Ból barków i rąk podczas praktyki jogi

Hej! Zaczęłam praktykować jogę ponad rok temu. Moim celem było odnalezienie spokoju oraz relaks po długim dniu w pracy. Po roku praktyki postanowiłam popracować nad moją siłą i częścią fizyczną, dlatego też wybrałam bardziej wymagające sesje. Codziennie robię Powitanie Słońca i dłuższe sesję z PowerYogi, a także z Vinyasa Yogi. Po paru dniach praktyki zaczęły mnie boleć ręce i barki. Zastanawiam się, czy wykonuje źle ćwiczenia, czy może moje ciało zaczyna się przyzwyczajać?

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

Wszystko wskazuje na to, że Twoja praktyka, która skupiała się na osiągnięciu równowagi wewnętrznej, należała do sesji łagodnych i spokojnych. Bardzo się cieszę, że udało Ci się zrealizować swój cel. Świadoma praktyka to również wiedza na temat trwałości wypracowanej przez Ciebie równowagi. Stan otwarcia nie jest dany raz na zawsze, tak jak nie wystarczy raz podlać rośliny, by rosła. Systematyczność jest kluczem do trwałości naszych osiągnięć.

Co się dzieje z ciałem?

Najprawdopodobniej Twoje barki i ręce zostały nadwyrężone przez przejścia z pozycji deski do chaturanga dandasany. Jeżeli czujesz ból, który uniemożliwia Ci praktykę, oznacza to, że Twoje ciało nie jest jeszcze gotowe na tak intensywną dawkę ruchu. Może warto w tym momencie popracować nad uwolnieniem nagromadzonego w ciele napięcia? W Internetowym Studiu PortalYogi znajdziesz odpowiednią do tego sesję z Gosią, która pomoże Ci pozbyć się bólu z okolic karku i szyi. 

Co więcej, jeśli brzuch i mięśnie tułowia są osłabione, to obręcz barkowa przejmuje część ciężaru ciała i następuje kumulacja napięcia w okolicy karku. Podobnie dzieje się, gdy zbyt mało uwagi poświęcasz na angażowanie odpowiednich grup mięśniowych przy utrzymaniu danej pozycji. Zadanie to nie należy do łatwych, zwłaszcza kiedy nie ma czasu na odpowiednie ustawienie mięśni podczas dynamicznych przejściach z jednej asany do kolejnej… chyba że masz to opanowane do perfekcji i ułożenie się w danej pozycji zajmuje Ci parę sekund!

Wrażliwe konfiguracje

Zastanów się, czy wykonując pozycję deski, nie masz tendencji do wysuwania łopatek do góry. Ułożenie ich w taki sposób powoduje, że nieprawidłowo pracują mięśnie grzbietu, które rozciągają się w niewłaściwych miejscach. Wówczas cały ciężar spoczywa na barkach, a powinien rozkładać się pomiędzy mięśnie brzucha, rąk, nóg i pleców.

Przez najbliższe dni wyklucz wszystkie pozycje, w których musisz podpierać się na rękach (jak np. pies z głową w dół). Wzmacniaj mięśnie pleców, nóg i brzucha w sposób umiarkowany, bo dzięki temu Twoje barki będą mogły odpocząć i szybciej nauczysz się jak prawidłowo rozkładać ciężar swojego ciała w asanach.


Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka proawadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj!

Załóż konto na Internetowym Studiu PortalYogi <<



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora