Joga na bóle menstruacyjne

Czas menstruacji to dla kobiety czas intensywnego oczyszczania. Każda z nas przechodzi ten moment inaczej. Jedne reagują zmęczeniem i bólem, inne nie odczuwają żadnych dolegliwości. W każdym przypadku powinnyśmy podejść do tego czasu z większą uważnością. Według przekazu BKS Iyengara kobiety w trakcie menstruacji mogą praktykować jogę stosując się do kilku zasad. Ból związany z miesiączką nie powinien być powodem do zaprzestania praktyki, wręcz przeciwnie: istnieją asany szczególnie polecane na czas menstruacji.

Należą do nich pozycje takie jak: Supta baddha konasana, asany które otwierają biodra i miednicę oraz pozycje podparte. Kobiety w trakcie menstruacji nie powinny zaś wykonywać pozycji odwróconych, asan które napinają i ściskają brzuch, a także mocnych skrętów.

Poniżej kilka asan, które rozluźniają dół brzucha i wpływają dobroczynnie na kobiece narządy wewnętrzne.

 

1.Supta baddha konasana podparta.

Supta baddha konasana Leżacy schwytany kąt z pomocami

Pomoce, których potrzebujesz: wałek, koc, pasek.

Wejdź do pozycji siadając pośladkami przed wałkiem. Załóż pasek tak, żeby przechodził przez przednie pachwiny, pod stopami i nisko na plecach. Zaciągnij pasek, zbliżając jak najpełniej pięty do bioder. Ułóż kręgosłup na wałku (wałek wzdłuż), podeprzyj głowę i szyję kocem. Jeśli czujesz napięcie w udach czy biodrach możesz podeprzeć je zrolowanymi kocami.

Uwaga: jeśli nie masz pod ręką wałka/bolstera użyj koców, tak żeby odtworzyły kształt wałka.

W tej pozycji miednica jest naprawdę otwarta, dół brzucha rozszerza się niwelując przy tym napięcie i ból.

 

2.Supta padangusthasana II czyli boczna.

 

Supta padangusthasana II

Pomoce: pasek, wałek.

Wejdź do pozycji zakładając pasek na stopę. Nawet jeśli łapiesz dłonią za stopę użyj w wariancie menstruacyjnym paska. Wykonaj supta padangusthasane podpierając wałkiem udo nogi, która jest z boku. W tej pozycji noga do boku ma być zupełnie podparta, nie wisi w powietrzu.

Uwaga: jeśli nie masz ze sobą wałka użyj zrolowanego koca (lub dwóch). Pamiętaj o aktywnej pracy nogi, która wyciąga się na macie.

 

3.Adho mukha virasana podparta

 

  1. Adho mukha virasana

W tym wariancie oprzyj czoło na krześle lub klocku. Jeśli dysponujesz wałkiem, podeprzyj nim brzuch i tułów.

W tej asanie niwelowane jest napięcie krzyża, na które często skarżą się Panie w trakcie menstruacji. Poza tym głowa schładza się i uspokaja.

Joga na bóle menstruacyjne jest dobrym rozwiązaniem!



O autorze

Natalia Stanińska
Dyplomowana nauczycielka jogi metodą B.K.S Iyengara w stopniu Inroductory II, tancerka, choreografka, z z wykształcenia specjalistka ds. stosunków międzynarodowych. Swoją regularną praktykę jogi rozpoczęła w 2006 roku w krakowskiej szkole jogi Sadhana, w której rozwija praktykę do dziś.

Początkowo traktowała jogę jako uzupełnienie treningu tanecznego. Z czasem praktyka jogiczna przekształciła się w odrębną drogę rozwoju na poziomie mentalnym i fizycznym. Ciągle kontynuuje kształcenie u cenionych nauczycieli w Polsce i za granicą.

Joga jest dla mnie ciągłym przekraczaniem granic wyznaczonych przez ciało i umysł. Uczy dyscypliny, ale też wysubtelnia postrzeganie otaczającej rzeczywistości. Joga ciągle mnie zaskakuje - zarówno pod względem różnorodnych narzędzi pracy z ciałem, jak i swojej "nieskończoności". Za każdym razem, kiedy wydaje mi się, że wiem już coś na pewno, joga wytrąca mnie i pokazuje tysiące innych rozwiązań. To fascynujące i dlatego do poszukiwań w sobie i na macie zachęcam na zajęciach swoich uczniów.

Inne artykuły tego autora