Portal Yogi

Joga na bóle menstruacyjne – asany do praktyki w czasie miesiączki

Asany do praktyki w czasie miesiączki + 10-minutowa sekwencja rozluźniająca i uśmierzająca ból związany z menstruacją.

Czas menstruacji to dla kobiety czas intensywnego oczyszczania. Każda z nas przechodzi ten moment inaczej. Jedne reagują zmęczeniem i bólem, inne nie odczuwają żadnych dolegliwości. W każdym przypadku powinnyśmy podejść do tego czasu z większą uważnością.

Według przekazu BKS Iyengara, kobiety mogą praktykować jogę podczas menstruacji stosując się do kilku ważnych zasad (wszystkie wskazówki i przeciwwskazania znajdziesz tutaj -> Joga podczas menstruacji. Czy mogę praktykować?).

Ból związany z miesiączką nie powinien być powodem do zaprzestania praktyki, wręcz przeciwnie: istnieją asany szczególnie polecane na czas menstruacji. Należą do nich pozycje takie jak: Supta baddha konasana, asany które otwierają biodra i miednicę oraz pozycje podparte.

Kobiety w trakcie menstruacji nie powinny zaś wykonywać pozycji odwróconych, asan które napinają i ściskają brzuch, a także mocnych skrętów.

Poniżej kilka asan, które rozluźniają dół brzucha i wpływają dobroczynnie na kobiece narządy wewnętrzne.

Joga na bóle menstruacyjne – najlepsze asany

1. Supta Baddha Konasana podparta.

joga na bóle menstruacyjne - supta baddha konasana
Pomoce, których potrzebujesz: wałek, koc, pasek.
Wejdź do pozycji siadając pośladkami przed wałkiem. Załóż pasek tak, żeby przechodził przez przednie pachwiny, pod stopami i nisko na plecach. Zaciągnij pasek, zbliżając jak najpełniej pięty do bioder. Ułóż kręgosłup na wałku (wałek wzdłuż), podeprzyj głowę i szyję na kocu. Jeśli czujesz napięcie w udach czy biodrach możesz podeprzeć je zrolowanymi kocami.

Uwaga: jeśli nie masz pod ręką wałka użyj koców, tak żeby odtworzyły kształt wałka.
W tej pozycji miednica jest naprawdę otwarta, dół brzucha rozszerza się niwelując przy tym napięcie i ból.

2. Supta Padangusthasana II, czyli boczne rozciąganie nogi na leżąco.

Basia Lipska Larsen - supta padangusthasana II - Rozciąganie nogi na bok w leżeniu
Pomoce: pasek, wałek.

Wejdź do pozycji zakładając pasek na stopę. Nawet jeśli łapiesz dłonią za stopę użyj w wariancie menstruacyjnym paska. Wykonaj supta padangusthasanę podpierając wałkiem udo nogi, która jest z boku. W tej pozycji noga do boku ma być zupełnie podparta, nie wisi w powietrzu.

Uwaga: jeśli nie masz ze sobą wałka, użyj zrolowanego koca (lub dwóch). Pamiętaj o aktywnej pracy nogi, która wyciąga się na macie.

3. Balasana z kolanami szerzej

Justyna Jaworska - balasana wariant menstruacyjny
W tym wariancie oprzyj czoło na krześle lub klocku. Jeśli dysponujesz wałkiem, podeprzyj nim brzuch i tułów.

W tej asanie niwelowane jest napięcie krzyża, na które często skarżą się kobiety w trakcie menstruacji. Poza tym głowa schładza się i uspokaja.

Joga podczas miesiączki: łagodząca sekwencja jogi na bóle menstruacyjne do wykonania w domu

Wystarczy 10 minut dla rozluźnienia Twojej miednicy i kręgosłupa, gdy dopada Cię ból.

    1. Supta Baddha Konasana (leżący spętany kąt) 2min
    2. Masaż okolicy krzyżowej: krążenia kolanami nad miednicą w leżeniu na plecach 1min
    3. Ananda Balasana (szczęśliwe dziecko) 1min
    4. Baddha Konasana (spętany kąt) – w ruchu: okrążenia tułowiem wokół bioder 2min
    5. MarjaryasanaBitilasana (kot – krowa) 1min
    6. Balasana (pozycja dziecka) 1min
    7. Setu Bandha Sarvangasana (budowanie mostu) – 5x dynamicznie podnoś biodra w górę + zostań w pozycji 1min
    8. Śavasana (pozycja nieżywego ciała) 1min

Jeśli potrzebujesz wsparcia jogi podczas bolesnej miesiączki,  zapraszamy do Internetowego Studia PortalYogi po sesję na PMS – Zespół Napięcia Przedmiesiączkowego oraz praktykę menstruacyjną – poznaj swój cykl.


Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Pierwsze kroki na macie: Joga dla pre-początkujących

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]