Szpagat – co Ci da ta asana i jak zacząć się do niej przygotowywać?

Piękny szpagat? A jakże! Pora rozpracować tę pozycję na części pierwsze. Pozycja Hanumanasany często gości na listach asan do opanowania. Jest to jedna z trudniejszych, jeśli nie najtrudniejsza pozycja w jodze. Nic w tym dziwnego skoro ma ona naśladować słynny skok Hanumana przez morze – z Indii do Sri Lanki. Jedni potzrebują na jej opanowanie kilku tygodni, drudzy mięsięcy a czasem uda Ci się to dopiero po roku. Nie bacząc na to, warto do niej dążyć, ponieważ wykonywanie. Hanumanasana ma wiele korzyści. Poza rozciągnięciem i wzmocnieniem ud, stymuluje narządy rozrodcze i trawienne, poprawiając ich funkcjonowanie, rozciaga mięśnie pleców i fantastycznie uwalnia od stresu i napięcia.

Szpagat w szczegółach:

  • Drsti (punkt skupienia wzroku): w dal przed siebie lub oczy zamknięte i skierowane na trzecie oko (punkt pomiędzy brwiami)
  • Kontrpozycje:
    – Virasana – siad bohatera
    – Śavasana – nieżywe ciało
  • Pozycje rozwijające:
    – Janu Sirsasana – skłon z głową do kolana
    – Ardha Supta Virasana – połowa leżącego bohatera
    – Parśvottanasana – skłon do jednej prostej nogi
    – Eka Pada Hamsa Paścimottanasana – równowaga łabędzia na jednej nodze
    – Bhekasana – żaba
    – Anjaneyasana – wschodzący księżyc/sierp księżyca
  • Ułatwienia:
    1. Podeprzyj się rękami na podłodze lub na klockach, ale nie prostuj nóg do końca.
    2. Wesprzyj się na klockach i na jednej nodze – półszpagat.
    3. Umieść klocek pod pośladkiem nogi wyciągniętej do przodu.
    4. Nie wykonuj skłonu do nogi z przodu.
  • Działanie:
    – rozciąga uda, pachwiny oraz biodra
    – uelastycznia i wysmukla mięśnie nóg
    – utrzymuje nogi w dobrej kondycji
    – wzmacnia dokrwienie nóg oraz poprawia ukrwienie miednicy i narządów płciowych
    – polecana biegaczom
    – rozluźnia i wzmacnia odwodzące mięśnie nóg
    – stymuluje narządy brzucha
    – wersja z rękami do góry pozwala dodatkowo rozciągnąć nogi i usuwa napięcie pleców
    – pomaga w leczeniu rwy kulszowej
    – zapobiega rozwojowi przepukliny
  • Przeciwwskazania:
    – urazy ścięgien
    – urazy pachwin

Dołącz do 11-dniowego wyzwania w Internetowym Studiu PortalYogi, gdzie w 5 wielkich krokach będziesz próbować zbliżyć się do szpagatu – czyli pozycji Hanumanasana.
Jeśli Ty też jesteś gotowy zrobić taki krok w swojej praktyce – dołącz do wyzwania przygotowanego przez Adama Ślęczka.

>> Tak, chcę dołączyć! <<

5 kroków do szpagatu



O autorze

Portal Yogi
Portal Yogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce.

Inne artykuły tego autora