Magdalena Bałdys

6 zasad bezpiecznej praktyki jogi w domu

Czasem też po prostu mamy ochotę pobyć sami – rozłożyć matę w swoim własnym salonie, pozwolić, żeby dookoła nas chodził kot, a na stoliku stygła herbata. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach bezpiecznej praktyki jogi w domu

Nie zawsze możemy pójść do ulubionego studia jogi. Czasem też po prostu mamy ochotę pobyć sami – rozłożyć matę w swoim własnym salonie, pozwolić, żeby dookoła nas chodził kot, a na stoliku stygła herbata. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach bezpiecznej praktyki jogi w domu – kiedy jesteśmy poza zasięgiem opiekuńczego wzroku instruktora.

1. Ćwicz boso

Z trzech powodów.

Po pierwsze: trzeba dobrze czuć kontakt z podłożem, aby osiągnąć stabilność w asanie.

Skarpetki mogą powodować niewielkie przesunięcia stopy względem podłogi, co niestety zniszczy poczucie stabilności i może wytrącić z równowagi.

Po drugie: na stopach znajdują się receptory znane w akupresurze. Bezpośredni dotyk gołej stopy do podłoża będzie stymulował te punkty dzięki czemu, niejako przy okazji, uaktywnisz obszary odpowiedzialne za funkcjonowanie poszczególnych narządów.

I wreszcie po trzecie: to przecież tradycja!

30 dni z jogą wstęp do jogi

2. Ćwicz 2 godziny po lekkim posiłku, 4 godziny po obfitym

Zwróć uwagę na to, kiedy i co jesz.

Obfity posiłek spożyty przed praktyką spowoduje ogromny dyskomfort – będziesz czuć się cieżko, a w pozycjach z uciskiem brzucha i masujących narządy wewnętrzne może ci być po prosu niedobrze.

Dobrze jest przestrzegać zasady: 2h po posiłku lekkim a 4 po ciężkim, ale dobrze sprawdzi się też odrobinę łatwiejsza w realizacji zasada – odpowiednio: 1,5h i 3h.

Tak czy inaczej, najlepiej częściej stawiać na posiłki lekkie, a wtedy dużo łatwiej będzie ci wkomponować praktykę w grafik dnia i na dłuższą metę będziesz czuć się świeżo i lekko.

3. Załóż wygodny strój do jogi

Nie ma nic gorszego, niż wbijające się w ciało ubranie i to właśnie wtedy, kiedy już udało ci się zrelaksować i przyjemnie zagłębić w asanie.

bezpieczna praktyka jogi w domu

To niepotrzebnie rozprasza i odwraca uwagę od sedna sprawy.

Strój powinien zapewnić maksymalny komfort w każdej pozycji, nie krępować ruchów i umożliwiać swobodny przepływ powietrza.

Sprawdzą się luźniejsze i rozciągliwe ubrania, dzięki czemu obędzie się bez przykrych otarć.

Zobacz Live na Facebooku na temat praktyki jogi w domu

Dowiesz się:

✔️ jak praktykować bezpiecznie w domowym zaciszu
✔️ gdzie szukać jogowych inspiracji
✔️ jak układać swoje własne sekwencje asan

LIVE 🎥 → Jak budować praktykę jogi w domu?Dziś dowiesz się:✔️ jak praktykować bezpiecznie w domowym zaciszu✔️ gdzie szukać jogowych inspiracji✔️ jak układać swoje własne sekwencje asan Super jogowa wiedza – dla wszystkich!Zaczynamy … 😘→ po więcej zapraszamy do Internetowego Studia PortalYogi ➡️ https://www.portalyogi.pl/→ aaa bądź z nami do końca, będzie NIESPODZIANKA 😃

Posted by PortalYogi on Thursday, July 18, 2019

4. Jeśli czujesz ból – wyjdź z asany

Lub wykonaj łatwiejszą wersję.

Kierując się zasadą ahimsy (niekrzywdzenie – więcej o jamach i nijamach przeczytasz w artykule tutaj), nie zadawaj sobie bólu.

Rozciąganie powinno być odczuwalne, ale nie na tyle by mówić o bólu. Kiedy ból jednak się pojawi – po prostu zmniejsz zakres ruchu, wyjdź z pozycji i zacznij od początku.

Kiedy dopuszczasz ból do swojej praktyki, zamiast uczyć ciało rozluźnienia i wzmacniać je – spinasz się i osłabiasz.

5. Nie porównuj się z instruktorem

Ani z nikim innym – twoje ciało jest jedyne w swoim rodzaju i być może nigdy nie zrobisz szpagatu, ponieważ twoja fizjologia ci na to nie pozwoli.

Ale nie łam się – to, że nie jesteś jak twój nauczyciel wcale nie znaczy, że nie nauczysz się stania na głowie albo że nie staniesz się mistrzem wygięć do tyłu i skrętów! Jest na tyle dużo grup pozycji, że na pewno przynajmniej jedna z nich będzie twoją specjalnością.

View this post on Instagram

Czym jest dla Ciebie praktyka jogi? ✨ obowiązkiem czy czymś na co ✨ czekasz? Dla mnie długo była pewnego rodzaju obowiązkiem. Chciałam ją zrobić, wiedziałam, że już po będę się czuć świetnie ale zawsze, każdego dnia odkładałam ją na potem. Po śniadaniu, po obiedzie, po pracy, po spotkaniu z przyjaciółki, po kąpieli, po kolacji. A potem byłam tak zmęczona całym dniem, że zamiast godziny na macie stawałam 15 min, ot żeby zrobić. Ostatnio odkryłam, że najlepiej praktykuje mi się rano. A różnica między poranną praktyką a popołudniową jest kosmiczna. Moje ciało i głowa, każdego poranna, są tak czyste i spokojne, a praktyka pełna skupienia. I choć nie jestem rano tak elastyczna jak wieczorem, to przestało mieć to najmniejsze znaczenie. Dziś też, chyba pierwszy raz, na prawdę brakuje mi praktyki. Dopadł mnie ból gardła i ból całego ciała, muszę dziś odpuścić, zregenerować się i powrócić do zdrowia i strasznie jest mi żal, że nie mogłam stanąć na macie, dać sobie tego czasu dla siebie. Chyba pierwszy raz poczułam, że tam powinnam być. Nie z obwowiazku, a z chęci i tęsknoty. Popijam imbir z cytryną i wrzucam wam moja wczorajszą praktykę ☺️ Dziś mi do niej tęskno. Liczę na to że jutro, moje stopy staną na macie. EDIT: jutro pełnia więc ja odpoczywam od praktyki ashtanga. Właśnie mi się przypomniało:) Zatem w piątek!!! Wracam w piatek 😍😄 #ashtangayoga #yogaismagic #portalyogi #yogaeveryday #yogagirl

A post shared by PortalYogi (@portalyogi) on

6. Bezpieczeństwo przed wszystkim

Zorganizuj sobie odpowiednie pomoce, jeśli będziesz ich potrzebować (masz określone problemy zdrowotne lub sztywne ciało).

Mata jest oczywistością, ale by bezpiecznie i zdrowo zagłębiać się w pozycjach, czasem potrzebny będzie pasek, klocek lub koc do jogi (bez problemu zastąpisz je zwykłymi przedmiotami, np.: wytrzymałą chustą, stosem grubych książek).

bezpieczna praktyka jogi w domu

Każdą asanę można bezpiecznie wykonać bez lub z akcesoriami. Pomoce mają tę zaletę, że oferują więcej opcji pogłębiania asany przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa.

Nie obawiaj się samodzielnej praktyki jogi w domu – wystarczy tylko przestrzegać kilku zasad!


Zacznij przygodę  praktyką jogi w domu!

Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: 30-dniowy wstęp do jogi. 

Nie ważne jak jesteś rozciągnięty, jaką masz kondycję – dzięki kostkom, paskom wykonasz każdą pozycję i powoli będziesz rozciągać mięśnie, do tego nawet w pozycjach dla początkujących rozciągniesz mięśnie o których istnieniu nie miałeś pojęcia.

wstęp do jogi

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Tworzy klimatyczne miejsce w sieci: Boginie Jogi. Jest autorką Jogapodcast, w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Jest certyfikowaną nauczycielką hatha jogi, posiada dyplom Yin Joga TTC (YACEP).Prywatnie mama 2 uroczych chłopaków, fanka jazdy konnej, żeglarstwa, pasjonatka literatury tematycznej (o jodze oczywiście!) i tworzenia biżuterii. Uzależniona od tworzenia w każdej postaci.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.