7 Asan, które oczyszczą Twoje ciało i umysł

Detoks nie zawsze oznacza rygorystyczną dietę, szybkie soki czy picie jedynie naparów z ziół. Możesz wykorzystać praktykę jogi, która sprawi, że poczujesz się lepiej od wewnątrz z większą energią na zewnątrz.

Kiedy czujesz się zmęczony i obciążony stresem, brakiem ćwiczeń i złymi wyborami żywieniowymi, daj swojemu ciału tego, co potrzebuje – Joga Detoks.

Wypróbuj zaproponowane przez nas asany i zobacz, że przyniosą Ci same korzyści.

1. Parivrtta Utkatasana (Pozycja Odwróconego Krzesła)

Ustaw stopy na szerokość bioder (lub bliżej, zależy jak Ci wygodniej). Zegnij kolana, tak jakbyś siedziała na krześle – upewnij się, że kolana nie wychodzą za linię twoich stóp. Złącz dłonie w Namaste i unieś je na wysokość serca. Umieść lewy łokieć na zewnątrz prawego kolana, ściągnij łopatki i otwórz klatkę piersiową. Koniecznie pamiętaj o zrobieniu tej pozycji na drugą stronę.

Korzyści: Oprócz poprawienia postawy i wzmocnienia mięśni brzucha, Parivrtta Utkatasana stymuluje pracę narządów jamy brzusznej: wątroby, śledziony oraz poprawia działanie układu trawiennego.

2. Garudasana (Pozycja Orła)

Stań w Tadasanie. Zegnij kolana i unieś prawą stopę do góry, opierając ją o lewą łydkę. Skrzyżuj ramiona (lewy łokieć opiera się na prawym). Weź wdech i oddychaj głęboko przez cały czas trwania w asanie. Następnie wydech, powrót do Tadasany. Powtórz to samo na drugą stronę (lewa stopa oparta na prawej nodze, prawy łokieć opiera się na lewym).

Korzyści: Garudasana uczy zachowania równowagi i koncentracji umysłu. Rozwija mięśnie okolicy kostek, zwalcza sztywność barków i zapobiega skurczom mięśni łydek, a poprzez mocny zacisk nóg, poprawia krążenie.

3. Marichyasana (Pozycja Mędrca)

Usiądź z wyprostowanymi nogami w Dandasanie. Zegnij prawe kolano tak, aby było zwrócone w kierunku sufitu, palce stopy skierowane do przodu. Wydłuż przód tułowia i skręć go o 90 stopni w prawo, tak żeby pierś znalazła się poza prawym udem. Umieść lewe ramię na prawym udzie. Pozostań w tej pozycji przez ok 30 sekund i zmień stronę.

Korzyści: Skręcając nasze ciało w tej pozycji, stymulujemy pracę nerek i wątroby. Marichyasana zalecana jest przy wzdęciach i zaparciach, ponieważ poprawia trawienie. Poza tym fantastycznie pomaga na wyciszenie umysłu.

4. Urdhva Dhanurasana (Pozycja Wzniesionego Łuku)

Leżąc na plecach, ugnij kolana i pięty przysuń do pośladków (nie za blisko – tak, by łydki były prostopadłe do podłogi), nogi rozstaw na szerokość bioder. Ułóż dłonie przy barkach palcami w stronę stóp. Z wdechem unieś biodra, kolejno klatkę piersiową, odchyl głowę i postaw ją na czubku na podłodze. Pozostań na 5 oddechów.

Korzyści: Urdhava Dhanurasana jest bardzo dobrą pozycją na przyspieszenie naszego metabolizmu. Poza tym reguluje ciśnienie krwi oraz usprawnia pracę serca.

5. Pincha Mayurasana  (Pozycja Stania Na Przedramionach)

W pozycji Psa z Głową w Dół ugnij przedramiona i połóż je równolegle do siebie. Stopami wykonaj drobne kroki w kierunku łokci i dotrzyj możliwie jak najbliżej nich. Unieś lewą nogę do góry. Przejdź na palce prawej stopy i zacznij kołysać się do przodu, tak aby w rezultacie unieść obie nogi z podłoża. Postaraj się pozostać w pozycji przez co najmniej trzy głębokie oddechy.

Korzyści: Pincha Mayurasana jak każda pozycja odwrócona jest skuteczna przy oczyszczaniu układu krążenia. Poza tym stymuluje gruczoły oraz zmniejsza zmęczenie.

6. Salamba Sirsasana i Garudasana  (Pozycja Orła Na Głowie)

Uklęknij na podłodze. Spleć dłonie razem i połóż przedramiona na podłodze. Pociągnij ramiona delikatnie na zewnątrz i dociśnij mocno nadgarstki do podłogi. Połóż czubek głowy na podłodze między dłońmi. Powoli unoś swoje uda, a następnie stopy z podłogi. Skieruj stopy do góry, tak jakbyś chciał dotknąć sufitu (prostuj przy tym delikatnie nogi). Na sam koniec połóż lewe udo na prawym udzie (możesz zostać w tej pozycji lub zawinąć prawą stopę o lewą łydkę). Przyciskaj uda mocno do siebie. Zostań na kilka oddechów i następnie delikatnie wyjdź z pozycji.

Korzyści: Poprawia krążenie oraz funkcjonowanie układu hormonalnego. Dodatkowo doskonale rozgrzewa całe ciało.

7. Sarvangasana  (Pozycja Świecy)

Połóż się na plecach. Z wydechem przyciągnij zgięte kolana do tułowia, mocno dociśnij i odepchnij się rękami od podłogi i jednym ruchem unieś biodra. Ugnij łokcie i podeprzyj dolne plecy rękami. Zbliż do siebie oba łokcie tak, aby ramiona były równoległe względem siebie. Kolejno podczas wydechu ustaw tułów do pionu podpierając się rękami – tak, by broda dotknęła klatki piersiowej i wyprostuj nogi. Palce stóp skieruj do sufitu. Pozostań w pozycji na 5 oddechów.

Korzyści: Wykonywanie tej pozycji działa uspokajająco na układ nerwowy. Poza tym ułatwia powrót krwi żylnej do serca oraz stymuluje pracę tarczycy.

Wszystkie powyższe asany pomagają w procesie oczyszczania organizmu. Nieważne na jakim poziomie zaawansowania jesteś, wybierz swoje ulubione pozycje i obserwuj korzyści.

***Wyzwanie***

Joga pomaga oczyszczać ciało z toksyn i przywraca równowagę wewnętrzną. A już 25 marca w Internetowym Studio PortalYogi zaczynamy 7-dniowe wyzwanie: Detoks z Jogą! Dołącz do wyzwania — > Dołączam <– oczyść ciało, umysł i zyskaj nową energię na wiosnę!

 



O autorze

PortalYogi
PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Inne artykuły tego autora