fbpx
Portal Yogi

7 asan, które oczyszczą Twoje ciało i umysł (czas na detoks)

Tryb życia, jaki obecnie prowadzimy, nie sprzyja stanowi harmonii i spokoju. Organizm coraz częściej potrzebuje wsparcia w procesach detoksu. Na szczęście możemy korzystać z bogatego repertuaru jogi. Mamy do wyboru wiele asan (pozycji jogi), które wspomagają procesy oczyszczania organizmu i sfery mentalnej.

Tryb życia, jaki obecnie prowadzimy, nie sprzyja stanowi harmonii i spokoju. W ciągłym pośpiechu, z braku czasu, często nie przywiązujemy wagi do tego, co jemy, ile śpimy czy jak odpoczywamy. Detoks to coś, czego zdecydowanie nam brakuje. 

Zła dieta, brak aktywności sprawiają, że czujemy się zmęczeni i ociężali. Nawet jeśli dbamy o zdrowe żywienie i wysiłek fizyczny, i tak ciągle pędzimy, spieszymy się i narażeni jesteśmy na permanentny stres.

Codziennie w naszym ciele gromadzą się toksyny, produkty przemiany materii i szkodliwe substancje, które muszą zostać wydalone.

Na co dzień organizm radzi sobie z tym zadaniem – jest wyposażony w mechanizmy, dzięki którym ma zdolność do regeneracji i samooczyszczania. W procesie detoksykacji biorą udział przede wszystkim trzy układy: krwionośny, limfatyczny i pokarmowy.

  • Krwionośny: dotlenia komórki, odpowiada za wymianę składników odżywczych, usuwa z organizmu dwutlenek węgla oraz produkty przemiany materii, wykrywanie i zwalczanie drobnoustrojów wywołujących choroby
  • Limfatyczny: odpowiada za przepływ płynów ustrojowych w ciele, odprowadza szkodliwe substancje, np. bakterie, do węzłów chłonnych, ma istotne znaczenie dla naszej odporności (tylko masaże i aktywność fizyczna mogą utrzymać prawidłową cyrkulację limfy w ciele)
  • Pokarmowy: przetwarza pożywienie, trawi je i przyswaja, oddziela składniki odżywcze od odpadów, wydala to, czego organizm nie potrzebuje

Kiedy zbyt obciążamy organizm, mogą pojawić się zaburzenia w funkcjonowaniu któregoś z układów.

pobierz e-book dieta jogina wegetariańskie przepisy

Czujemy się zmęczeni, spada nasza odporność oraz kondycja fizyczna i psychiczna. Zalegające toksyny mogą powodować problemy skórne, problemy z trawieniem czy z zasypianiem. Utrzymanie układów krążenia i pokarmowego w zdrowiu jest kluczowe dla naszej witalności i dobrego samopoczucia.

Które asany wspomagają oczyszczanie?

Niektóre pozycje jogi wspomagają naturalne procesy detoksykacji.

Ich regularna praktyka doda Ci energii i sprawi, że poczujesz się lżej. Do najważniejszych pozycji oczyszczających należą asany oparte na skrętach, odwracaniu, dociskaniu.

Stymulują te części ciała, których zwykle nie uruchamiamy podczas wykonywania codziennych czynności czy uprawiania sportu. Asany te mają za zadanie przede wszystkim odżywić tkanki, uregulować procesy trawienia, dostarczyć natlenowanej, bogatej w wartości odżywcze, krwi do organów, sprawić, że płyny ustrojowe będą się prawidłowo przemieszczać.

detoks

Skręty

Skręty uciskają brzuch, dzięki czemu pobudzają trawienie. Uciskanie wątroby, żołądka, woreczka żółciowego, śledziony i jelit pozwala na odpłynięcie zanieczyszczonej krwi z tych organów. Przy uwolnieniu pozycji – odkręceniu – świeża, czysta krew może do nich z powrotem wpłynąć. Skręt ugiętych kolan w leżeniu usuwa np. napięcia w obszarze brzucha, eliminuje gazy i zaparcia.

Wygięcia

Wszelkiego rodzaju wygięcia, takie jak Salabhasana, rozciągają i dociskają brzuch, przez co ułatwiają trawienie.

Skłony

Także skłony, poprzez pochylanie do przodu, zaciskają brzuch, ułatwiając przyspieszony transport pokarmów w układzie trawiennym. Skłon w przód w szerokim rozkroku (Prasarita Padottanasana) wspomaga między innymi wydalanie.

Dodatkowo, skłony, podobnie jak inwersje, przeciwdziałając sile grawitacji, poprawiają krążenie krwi i limfy.

Pozycje odwrócone

Pozycje odwrócone są korzystne, ponieważ dotleniają cały organizm, odprowadzają płyn limfatyczny z dolnych partii ciała, pozwalając mu ujść do węzłów chłonnych, a także pobudzają metabolizm poprzez stymulację tarczycy. W efekcie asany wspomagające oczyszczanie organizmu dają szereg korzyści zdrowotnych.

Korzyści asan wspomagających detoks

  • Przywracają energię i siły witalne
  • Wpływają na lepszy, spokojniejszy sen
  • Zwiększają odporność
  • Usprawniają trawienie i pobudzają metabolizm
  • Regulują gospodarkę hormonalną
  • Wpływają korzystnie na stan cery i włosów
  • Wspomagają funkcjonowanie nerek
  • Zwiększają jasność myślenia

Detoks nie zawsze oznacza rygorystyczną dietę, szybkie soki czy picie jedynie naparów z ziół.

Możesz wykorzystać praktykę jogi, która sprawi, że poczujesz się lepiej od wewnątrz z większą energią na zewnątrz.

detoks

Jeśli doskwiera Ci zmęczenie, czujesz się apatyczny i ociężały z powodu złych wyborów żywieniowych oraz braku ćwiczeń, kiedy jesteś nadmiernie obciążony stresem, daj swojemu ciału to, czego potrzebuje – Joga Detoks.
Wypróbuj zaproponowane przez nas asany i zobacz, że przyniosą Ci same korzyści.

1. Parivrtta Utkatasana (Pozycja Odwróconego Krzesła)

  1. Ustaw stopy na szerokość bioder (lub bliżej, zależy jak Ci wygodniej). Zegnij kolana, tak jakbyś siedziała na krześle – upewnij się, że kolana nie wychodzą za linię twoich stóp.
  2. Złącz dłonie w Namaste i unieś je na wysokość serca. Umieść lewy łokieć na zewnątrz prawego kolana, ściągnij łopatki i otwórz klatkę piersiową. Koniecznie pamiętaj o zrobieniu tej pozycji na drugą stronę.

Korzyści:

Oprócz poprawienia postawy i wzmocnienia mięśni brzucha Parivrtta Utkatasana aktywizuje pracę narządów jamy brzusznej: uciska wątrobę, śledzionę i nerki, przez co poprawia działanie układu trawiennego, stymuluje usuwanie zanieczyszczeń i przyspiesza metabolizm. Asana poprawia również cyrkulację krwi, wspomaga układ limfatyczny oraz oddechowy, dzięki czemu wprawia w ruch energię w całym ciele.

Świetnie energetyzuje i oczyszcza umysł.

detoks

2. Garudasana (Pozycja Orła)

  1. Stań w Tadasanie. Zegnij kolana i unieś prawą stopę do góry, opierając ją o lewą łydkę. Skrzyżuj ramiona (lewy łokieć opiera się na prawym).
  2. Weź wdech i oddychaj głęboko przez cały czas trwania w asanie. Następnie wydech, powrót do Tadasany. Powtórz to samo na drugą stronę (lewa stopa oparta na prawej nodze, prawy łokieć opiera się na lewym).

Korzyści:

Garudasana uczy zachowania równowagi i koncentracji umysłu. Rozwija mięśnie okolicy kostek, zwalcza sztywność barków i zapobiega skurczom mięśni łydek. Mocny zacisk nóg, skrzyżowane ręce i nogi, ściśnięte razem działają jak masaż – pomagają krążyć krwi w całym ciele, uwalniają napięcia i pozwalają na swobodny przepływ energii (zwłaszcza w dolnych partiach ciała).

Pozycja Orła pomaga usunąć toksyny z układu krwionośnego i układu limfatycznego.

detoks
3. Marichyasana (Pozycja Mędrca)

  1. Usiądź z wyprostowanymi nogami w Dandasanie.
  2. Zegnij prawe kolano tak, aby było zwrócone w kierunku sufitu, palce stopy skierowane do przodu.
  3. Wydłuż przód tułowia i skręć go o 90 stopni w prawo, tak żeby pierś znalazła się poza prawym udem.
  4. Umieść lewe ramię na prawym udzie. Pozostań w tej pozycji przez ok 30 sekund i zmień stronę.

Korzyści:

Skręcając nasze ciało w tej pozycji, stymulujemy pracę nerek, wątroby oraz trzustki. Poprawia się cyrkulacja krwi w tych narządach i pozostają one w zdrowiu. Marichyasana, poprzez ucisk, pobudza jelita, poprawia trawienie i pomaga usunąć resztki jedzenia, dlatego też zalecana jest przy wzdęciach i zaparciach.

Poza tym fantastycznie pomaga na wyciszenie umysłu.


4. Urdhva Dhanurasana (Pozycja Wzniesionego Łuku, Mostek)

  1. Leżąc na plecach, ugnij kolana i przysuń pięty do pośladków (nie za blisko – tak, by łydki były prostopadłe do podłogi), nogi rozstaw na szerokość bioder. Ułóż dłonie przy barkach palcami w stronę stóp.
  2. Z wdechem unieś biodra, kolejno klatkę piersiową, odchyl głowę i postaw ją na czubku na podłodze. Pozostań na 5 oddechów.

Korzyści:

Jest bardzo dobrą pozycją na przyspieszenie naszego metabolizmu i detoks. Poza tym reguluje ciśnienie krwi oraz usprawnia pracę serca. Polecana jest też w zaburzeniach pracy nerek. Jest to asana bardzo intensywna i energetyzująca. Już kilka sekund w tej pozycji powoduje wzrost energii. Regularna praktyka stymuluje gruczoły takie jak tarczyca i przysadka, pomagając im w prawidłowym funkcjonowaniu.

Wzmocnione wydzielanie hormonów wpływa na efektywną pracę komórek oraz na utrzymanie ciała i umysłu w stanie relaksu i w pełni sił witalnych. Urdhva Dhanurasana tonizuje brzuch, rozciąga go, zapobiega odkładaniu się tłuszczu w tych okolicach i ma działanie wyszczuplające.

emocje zapisane w ciele5. Pincha Mayurasana  (Pozycja Stania Na Przedramionach)

  1. W pozycji Psa z Głową w Dół ugnij przedramiona i połóż je równolegle do siebie.
  2. Stopami wykonaj drobne kroki w kierunku łokci i dotrzyj możliwie jak najbliżej nich.
  3. Unieś lewą nogę do góry.
  4. Przejdź na palce prawej stopy i zacznij kołysać się do przodu, tak aby w rezultacie unieść obie nogi z podłoża. Postaraj się pozostać w pozycji przez co najmniej trzy głębokie oddechy.

Korzyści:

Pincha Mayurasana jak każda pozycja odwrócona jest skuteczna przy oczyszczaniu układu krążenia. Dostarcza świeżej krwi do mózgu, ożywiając umysł i energetyzując ciało. Poza tym stymuluje gruczoły tarczycy, wpływając na metabolizm.

Reguluje pracę układu nerwowego: uspokaja, odstresowuje oraz zmniejsza zmęczenie, jak również układu oddechowego.

6. Salamba Sirsasana i Garudasana  (Pozycja Orła Na Głowie)

  1. Uklęknij na podłodze. Spleć dłonie razem i połóż przedramiona na podłodze.
  2. Pociągnij ramiona delikatnie na zewnątrz i dociśnij mocno nadgarstki do podłogi. Połóż czubek głowy na podłodze między dłońmi. Powoli unoś swoje uda, a następnie stopy z podłogi.
  3. Skieruj stopy do góry, tak jakbyś chciał dotknąć sufitu (prostuj przy tym delikatnie nogi). Na sam koniec połóż lewe udo na prawym udzie (możesz zostać w tej pozycji lub zawinąć prawą stopę o lewą łydkę).
  4. Przyciskaj uda mocno do siebie. Zostań na kilka oddechów i następnie delikatnie wyjdź z pozycji.

Korzyści:

Przeciwdziała siłom ciążenia, przez co poprawia krążenie i odprowadzanie limfy. Usprawnia funkcjonowanie układu hormonalnego.

Dodatkowo doskonale rozgrzewa całe ciało. Działa na przysadkę mózgową oraz szyszynkę, ułatwia więc zasypianie i reguluje cykl snu. Dzięki skupieniu na głębokich oddechach w tej asanie, z płuc usuwany jest dwutlenek węgla.

Zwiększa odporność organizmu.

7. Sarvangasana  (Pozycja Świecy)

  1. Połóż się na plecach. Z wydechem przyciągnij zgięte kolana do tułowia, mocno dociśnij i odepchnij się rękami od podłogi i jednym ruchem unieś biodra. Ugnij łokcie i podeprzyj dolne plecy rękami.
  2. Zbliż do siebie oba łokcie tak, aby ramiona były równoległe względem siebie. Kolejno podczas wydechu ustaw tułów do pionu podpierając się rękami – tak, by broda dotknęła klatki piersiowej i wyprostuj nogi.
  3. Palce stóp skieruj do sufitu. Pozostań w pozycji na 5 oddechów.

Korzyści:

Wykonywanie tej pozycji działa uspokajająco na układ nerwowy, relaksuje, niweluje stres, uwalnia od lęku i smutku. Jest więc mentalnym detoksem.

detoks

Podobnie jak Sirsasana, Sarvangasana z uwagi na uniesienie nóg usprawnia przepływ limfy i usuwanie toksyn z organizmu, działa na układ krążenia i ułatwia powrót krwi żylnej do serca. Stymuluje pracę tarczycy, wpływa na równowagę hormonalną.

Wszystkie powyższe asany wpływają na układ krwionośny, limfatyczny, hormonalny i pokarmowy, pomagają w procesie oczyszczania organizmu. Nieważne na jakim poziomie zaawansowania jesteś, wybierz swoje ulubione pozycje i obserwuj płynące z nich korzyści.

Możesz trenować pojedyncze asany, kiedy potrzebujesz jedynie lekkiego detoksu albo całą sekwencję, kiedykolwiek czujesz, że Twoje ciało wymaga gruntownego oczyszczenia.


Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Letnie Oczyszczenie z Jogą

4 dni, dzięki którym osiągniesz oczyszczenie duszy, ciała i umysłu z doświadczeń ostatnich miesięcy, dni lub lat..

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.