Portal Yogi

Joga dobra na wszystko

Joga dobra na wszystko. Brzmi jak banał, a jednak… W tym prostym zdaniu jest wiele prawdy

Codziennie stajemy na głowie po to, by niewykonalne stało się realne. Gonimy, pędzimy… zielone czy czerwone światło, a cóż to za różnica? Często to nasze stawanie na głowie okupione jest chronicznym zmeczeniem, niewyspaniem czy zaniedbywaniem swoich potrzeb.

Czy odwracanie świata do góry nogami musi nam się kojarzyć tylko i wyłącznie ze zrobieniem czegoś, co wykracza poza nasze możliwości? Zgodzę się na pewno z tym powiedzeniem: Joga dobra na wszystko.

W trakcie praktyki jogi też stajemy na głowie, ale ma na to zupełnie inny wymiar, a już na pewno nie jest obarczone pośpiechem i niewykonalnością.

Salamba Sirsasana, czyli inaczej stanie na głowie, należy do grupy tak zwanych pozycji odwróconych i zwykło się ją nazywać „królową asan”.

Tak zaszczytne miano zyskała dzięki swojemu szerokiemu wachlarzowi prozdrowotnemu, dlatego jej wykonywanie powinno stać się stałym elementem codziennej praktyki.

Salamba Sirsasana jest nieco magiczna, ponieważ odwraca negatywne działanie grawitacji na nasze ciało, odżywia je i odmładza. Ten ostatni argument działa szczególnie motywująco na tych, którzy od początku zakładają, że asana ta jest za trudna i awykonalna.

Stanie na głowie zwiększa napływ krwi do mózgu, dzięki czemu szyszynka i przysadka poddane są wzmożonej symulacji.

Wzrasta poziom hemoglobiny we krwi, poprawia się oddychanie i trawienie. Tak nietypowa, nazwijmy to, konfiguracja naszego ciała działa odprężająco na nasz układ nerwowy, poprawia prace serca, stymuluje układ immunologiczny. Leczy astmę, zapalenie zatok oraz górnych dróg oddechowych.

Usuwa bóle głowy, uspokaja i gwarantuje dobry sen. Lista ta mogłaby być dużo dłuższa.

Nie stajemy na głowie za wszelką cenę

Róbmy to pod okiem doświadczonego nauczyciela, który krok po kroku wytłumaczy nam jak do pozycji wejść, trwać w niej i bezpiecznie z niej wyjść.

Spoglądanie na świat z innej perspektywy może być fascynującą przygodą na długo!

Joga jest dobra na wszystko. Brzmi jak banał, a jednak…

W tym prostym zdaniu jest wiele prawdy, co potwierdzają wyniki coraz liczniejszych badań dotyczących wpływu jogi na zdrowie człowieka, zarówno fizyczne, jak i mentalne. Joga leczy i zapobiega, koi, wspiera, pomaga…

Dobroczynny wpływ jogi jest tak szeroki, że można odnieść wrażenie, że jakiegokolwiek problemu byśmy nie wymienili, lekarstwem na niego będzie joga.

I jest to poniekąd prawda.

Oczywiście przy poważnych schorzeniach joga nie zastąpi tradycyjnego leczenia, ale może stanowić wsparcie i uzupełnienie terapii.

A już na pewno regularna praktyka może zapobiec wielu chorobom i stanowić profilaktykę zdrowotną. Niewątpliwą zaletą jogi jest to, że może uprawiać ją w zasadzie każdy bez wyjątku. Co więcej, pierwsze efekty można zauważyć już po kilku sesjach. Regularna praktyka może zdziałać cuda.

KORZYŚCI DLA CIAŁA

Ponad połowa praktykujących jogę to osoby chcące poprawić swój stan zdrowia. Jakich rezultatów mogą się spodziewać na poziomie fizycznym?

Wzmocnienie mięśni

co to jest core

Joga wbrew pozorom wymaga dość dużo siły.

Niektóre asany angażują jednocześnie sporą grupę mięśni. Praktyka jogi pozwala w sposób równomierny kształtować różne partii mięśni, zarówno rąk, jak i nóg.

Dzięki temu sylwetka rozwija się proporcjonalnie.

Joga pozwala również wzmocnić tzw. core, czyli mięśnie głębokie brzucha i kręgosłupa, odpowiedzialne za utrzymanie właściwej postawy ciała, koordynację i prawidłowe funkcjonowanie układu ruchowego. Praktykując, systematycznie budujemy siłę i wzmacniamy wytrzymałość.

Poprawa elastyczności

style jogi yin joga

Z wiekiem wszyscy tracimy elastyczność, nasze więzadła stają się coraz bardziej sztywne.

Jednak nad gibkością można pracować, a joga pozwala odzyskać i utrzymać – pod warunkiem systematyczności – elastyczne mięśnie i ścięgna.

Osoby uprawiające jogę potrafią wykonać szpagat nawet w wieku 80-ciu lat.

Ale nie o samo rozciągnięcie dla rozciągnięcia chodzi. Poprawa elastyczności przynosi realne korzyści w życiu codziennym.

Pozytywnie wpływa na postawę ciała i koordynację ruchową, zwiększa mobilność, a także ogranicza ryzyko urazów i kontuzji podczas uprawiania sportów.

Ponadto rozciąganie niweluje napięcia wywołane przez stres, a tym samym łagodzi dolegliwości bólowe ze strony stawów czy pleców. Poza tym rozciąganie wydłuża mięśnie i sprawia, że sylwetka jest bardziej smukła.

Zdrowsze stawy i kości

style jogi kundalini joga

Joga jak żadna inna aktywność utrzymuje stawy w dobrej kondycji.

Regeneruje je, zapewnia odpowiednie nawilżenie, a przez to sprawia, że mogą dobrze funkcjonować.

Przeciwdziała przykurczom, dzięki czemu stawy pozostają sprawne, a całe ciało zachowuje pełną mobilność i szeroki zakres ruchów. Joga oddziałuje na układ kostny, ćwiczenia wzmacniają strukturę kości i zwiększają ich gęstość.

Praktyka asan może więc zapobiegać osteoporozie, a także łagodzić artretyzm.

Łagodzenie bólu kręgosłupa

style jogi Iyengar

Na bóle pleców w różnym okresie swojego życia skarży się większość z nas.

To bardzo powszechny problem.

Siedzący tryb życia, zwłaszcza całodzienna praca przy biurku, złe nawyki w postaci garbienia się sprawiają, że nasze kręgosłupy cierpią.

Dodatkowo stres i negatywne emocje również lubią umiejscawiać się w odcinku lędźwiowym oraz w okolicach szyi i barków.

Ciągłe napięcie tych rejonów powoduje ból. Joga może pomóc przy dolegliwościach bólowych kręgosłupa. Niektóre asany pomagają się rozluźnić i sprawiają, że nadmierne napięcia puszczają.

Poprawa postawy

joga na kregosłup

Joga nie dość że może doraźnie zniwelować ból pleców, to na dłuższą metę – przy regularnej praktyce – jest w stanie wpłynąć na poprawę całej naszej sylwetki.

Praktyka jogi wzmacnia mięśnie kręgosłupa, dzięki czemu jest on silniejszy, a nasza sylwetka stabilniejsza.

Ćwiczenia korygują już istniejące wady postawy oraz zapobiegają ich pogłębianiu. Przeciwdziałają również powstawaniu zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa.

Lepsze trawienie

joga na trawienie

Niektóre pozycje jogi w sposób szczególny stymulują organy wewnętrzne i działają wspomagająco na układ pokarmowy.

Usprawniają trawienie i zapobiegają wielu dolegliwościom gastrycznym, takim jak niestrawność czy wzdęcia, jak również poważniejszym chorobom żołądkowo-jelitowym. Przyspieszają metabolizm oraz regulują wypróżnianie się, dzięki czemu pomagają utrzymać prawidłową wagę ciała.

Prewencja chorób sercowo-naczyniowych

santosa

Jak się okazuje w profilaktyce schorzeń układu krążenia joga jest równie skuteczna co bardziej intensywne zajęcia kardio.

Badacze wykazali, że praktyka wpływa na uelastycznienie tętnic, a także zmniejsza liczbę przypadków migotania przedsionków u pacjentów z tą przypadłością.

Regularne wykonywanie asan z czasem powoduje obniżenie ciśnienia krwi, redukcję poziomu cholesterolu i trójglicerydów.

Poprawa tych parametrów istotnie obniża ryzyko wystąpienia udaru czy zawału serca i jest najlepszym środkiem profilaktycznym chorób układu krążenia.

Równowaga hormonalna

czy joga twarzy działa

Joga reguluje pracę układu hormonalnego w organizmie

Niektóre pozycje bezpośrednio stymulują gruczoły dokrewne, takie jak nadnercza, przysadka czy tarczyca.

Dzięki temu joga pozytywnie wpływa na układ rozrodczy, stanowi wsparcie w bezpłodności, zapobiega chorobom tarczycy. Joga hormonalna istotna jest szczególnie dla kobiet, łagodząc bóle menstruacyjne, zmniejszając dolegliwości związane z menopauzą czy burzą hormonów w okresie ciąży.

Większa odporność

ajurweda a covid19

Joga stymuluje układ limfatyczny, dzięki czemu ułatwia oczyszczanie organizmu z toksyn.

Wykonywanie asan poprawia krążenie, jak również dotlenia organizm. Wszystko to sprawia, że komórki są lepiej odżywione a układ immunologiczny jest silny. Badania wykazały, że praktyka jogi oraz medytacja podnoszą naszą odporność, wpływając na ekspresję genów w komórkach odpornościowych.

Efekt ten jest po pierwsze długotrwały, po drugie – natychmiastowy, zauważalny zaraz po sesji jogi.

Liczba genów aktywnych w komórkach była wyższa u osób praktykujących jogę niż u tych, które stosowały inne formy relaksacji.

UMYSŁ I EMOCJE

Joga oddziałuje na nas również na poziomie mentalnym. Działa na umysł, na ducha, na emocje, wpływa na naszą psychikę oraz układ nerwowy.

Poprawa koncentracja

Dzięki praktykowaniu asan mózg jest bardziej ukrwiony, lepiej odżywiony.

To poprawia jego pracę oraz zdolność utrzymania uwagi i skupienia, co z kolei przekłada się na czas reakcji, podejmowanie trafnych decyzji, szybkość nauki, przyswajania i przetwarzania informacji.

Wzmocnienie pamięci

asteya

Praktyka jogi wpływa na poprawę ogólnych zdolności poznawczych.

Polecana jest osobom z problemami z pamięcią.

Naukowcy zbadali, że joga ma wpływ na i zdolność zapamiętywania, a co za tym idzie na wydajność i efektywność pracy. Okazało się, że joga jest dużo bardziej skuteczna niż inne formy aktywności, takie jak czytanie, bieganie czy gimnastyka.

Wyciszenie i spokój

co zrobić z myślami podczas praktyki medytacji 30 dni z jogą

Podczas uprawiania jogi zmienia się aktywność mózgu, między innymi wzrastają fale alfa – które są aktywne podczas stanów głębokiej relaksacji.

Techniki oddechowe, medytacja pomagają osiągnąć spokój, odprężenie i równowagę emocjonalną. Joga łagodzi huśtawki nastrojów, bywa też pomocna w walce z agresją.

Redukcja stresu

rozwój intuicji

Długotrwały stres wpływa negatywnie na cały organizm: rozregulowuje pracę wielu układów, może prowadzić do wielu chorób autoimmunologicznych.

Dlatego antystresowe właściwości jogi są tak istotne dla naszego zdrowia.

Joga redukuje stres wielotorowo.

Z jednej strony asany działają relaksująco i regenerująco na autonomiczny układ nerwowy. Fizycznie usuwają napięcie z ciała.

Z drugiej strony obniżają poziom kortyzolu, a także tętno oraz ciśnienie krwi. Wyciszają cały organizm. Medytacja uczy cierpliwości, pozwala też zdystansować się do rzeczywistości i lepiej radzić sobie z trudnymi sytuacjami.

Według subiektywnych opinii uczestników eksperymentu badającego wpływ jogi na poziom stresu efektem praktyki było zarówno zmniejszenie dolegliwości bólowych, jak i poczucie „otwartej głowy” oraz zdystansowania się do codziennych problemów.

Lepsza jakość snu

mindfulness dla zdrowia

Kto choć raz przeżył bezsenną noc, wie, jak bardzo to męczące doświadczenie. Brak snu, zwłaszcza jeśli się powtarza i staje się długotrwały, wpływa na nasze zdolności poznawcze, pogarsza refleks oraz koncentrację.

Bezsenność może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych i groźnych konsekwencji. Joga i w tym wypadku może okazać się pomocna.

Badana wykazały, że praktyka asan oraz technik medytacyjnych jest skuteczna w zaburzeniach snu. Joga powoduje wzrost produkcji melatoniny – hormonu regulującemu sen – oraz obniżenie poziomu kortyzolu – hormonu stresu.

Dzięki temu nie tylko zwalcza bezsenność, ale też wpływa na samą jakość snu – skraca czas zasypiania, znacząco wydłuża czas snu, zmniejsza ilość nocnych wybudzeń.

Lepsze rozumienie siebie, własnych potrzeb i świata

nadciśnienie tętnicze

Joga stanowi pewnego rodzaju psychoterapię. Podczas praktyki wsłuchujemy się w siebie, dajemy sobie czas.

Uczymy się integracji oddechu z ciałem, zwiększa się autorefleksja oraz świadomość własnego ciała. Na dalszym etapie, kiedy pogłębiamy swoją praktykę, przejawia się to w stosunku do świata, w poczuciu jedności, wyższego celu i większego sensu.

Radzenie sobie z depresją

czy jesteś szczęśliwy

Wyniki badań pokazały, że u praktykujących jogę w znacznym stopniu wzrasta w mózgu poziom kwasu gamma-aminomasłowego (GABA).

Jego niskie stężenie występuje u osób z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak depresja czy stany lękowe.

Dodatkowo naukowcy stwierdzili, że uczestnictwo w zajęciach jogi wpłynęło nie tylko na samą depresję, ale na ogólną poprawę zdrowia psychicznego pacjentów oraz ich społeczne funkcjonowanie.

Zmniejszyły się u nich objawy niepokoju, złości, zachowań neurotycznych czy problemów emocjonalnych.

Samoakceptacja

Badania wykazały, że praktyka jogi wpływa na zmianę postrzegania własnej osoby. Jesteśmy bardziej usatysfakcjonowani z własnego wyglądu, zwiększa się poczucie własnej wartości. Joga sprawia, że mamy większą wiarę we własne możliwości.

W konsekwencji wzrasta poczucie spełnienia i szczęścia.

Wzrost energii i sił witalnych

szczęśliwszy o 10%

Joga potrafi dodać energii lepiej niż poranna kawa. Asany mają działanie stymulujące i pobudzające. Ponieważ redukują stres, poprawiają jakość snu i działają relaksująco, sprawiają jednocześnie, że mamy więcej chęci i siły do działania, a nasze ogólne samopoczucie ulega poprawie.

Już w czasach starożytnych joga znana była ze swoich prozdrowotnych właściwości.

Służyć miała przede wszystkim utrzymaniu harmonii duszy i ciała.

Obecnie również traktowana jest jako sposób na zachowanie kondycji psychofizycznej – równowagi emocjonalnej oraz dobrej formy fizycznej i umysłowej.

Coraz więcej osób przekonuje się do tej formy aktywności, czego dowodzi znaczny wzrost liczby praktykujących w ostatnich latach.

Wygląda na to, że w dzisiejszych czasach, kiedy coraz częściej dopada nas stres, cierpimy na chroniczne zmęczenie, brak energii czy bezsenność, kiedy doskwiera nam brak czasu, a przez to i ruchu, kiedy siedzący tryb życia sprawia, że bolą nas plecy, mięśnie stają się przykurczone, stawy nierozciągnięte, a zwykły skłon zaczyna stanowić problem – joga przychodzi z pomocą.

Dzięki praktyce poprawiają się nasza kondycja oraz samopoczucie. Joga pozwala zwolnić, znaleźć chwilę dla siebie i wyciszyć się, a także odnaleźć odrobinę ładu i spokoju w otaczającym nas chaosie pędzącej rzeczywistości.

Są różne powody i motywacje, dla których ludzie praktykują jogę. Jedni szukają w niej wyciszenia, drugim pomaga w koncentracji, jeszcze inni chcą się nauczyć konsekwencji w działaniu albo poradzić sobie z uciążliwymi bólami. Jedno jest pewne: w jodze każdy znajdzie coś dla siebie – każdy odkryje własną ścieżkę i własną odpowiedź.


Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Zmień swoje życie z Jogą

Bez Daty - Zmien swoje zycie z joga

Bez Daty – Zmien swoje zycie z joga

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.