Portal Yogi

Czy dzięki jodze można schudnąć? Tak, ale płaski brzuch nie jest najważniejszy!

Z jogicznego punktu widzenia mocny brzuch to podstawa prawidłowej i prostej sylwetki

Czy dzięki jodze można schudnąć? Z jogicznego punktu widzenia mocny brzuch to podstawa prawidłowej i prostej sylwetki. Słabe mięśnie brzucha mogą prowadzić do wielu dolegliwości, między innymi do bólów kręgosłupa.

Czy dzięki jodze można schudnąć? Tak, jeśli spróbujesz tych asan

W praktyce jogi napotkasz wiele asan, do których wykonania konieczne jest zaangażowanie mięśni brzucha. Celem ćwiczeń nie jest samo modelowanie brzucha, czy schudnięcie – joga rozwija całe ciało i nie skupia się tylko na jednej partii. Niemniej jednak… tak! Regularna praktyka sprawi, że Twój brzuch stanie się płaski i wyrzeźbiony.

Przedstawiamy serię asan, które pomogą osiągnąć ten efekt. Należą one do łatwiejszych (choć nadal wymagających), dlatego nadają się również dla początkujących.

Jak wzmocnić brzuch dzięki jodze?

Na pierwszy rzut oka niektóre z pozycji mogą wydawać ci się proste, niezbyt mocno angażujące mięśnie brzucha lub zgoła niemające z nimi wspólnego. To tylko pozory. Wzmacnianie mięśni brzucha, prowadzące w konsekwencji do wysmuklenia oraz spalenia zbędnego tłuszczu, opiera się na kilku rodzajach asan:

  • Asany bezpośrednio oddziałujące na mięśnie brzucha i budujące ich siłę
  • Asany rozciągające mięśnie brzucha
  • Asany wzmacniające mięśnie pleców, kręgosłup i miednicę
  • Asany wspierające układ trawienny, stymulujące pracę organów jamy brzusznej
  • Asany relaksujące

Jak w całej praktyce jogi, tak i w pracy nad brzuchem, istotną rolę odgrywa oddech. Działa jak masaż na narządy wewnętrzne, umożliwia ich prawidłowe funkcjonowanie, pełne dotlenienie i odżywienie, a także wzmacnia odprężające działanie poszczególnych pozycji.

Do pierwszej grupy asan należą między innymi Navasana czy Plank. Navasana działa zarówno na boczne, jak i przednie mięśnie brzucha.

Plank z kolei to jedna z najlepszych pozycji na spalanie tłuszczu. Wzmacnia nie tylko mięśnie brzucha, ale też mięśnie kręgosłupa i miednicy.

Navasana (Pozycja Łódki)

navasana

Plank (Pozycja Deski)

Drugi rodzaj asan ma odwrotną rolę: pozycje takie jak Ushtrasana (Pozycja Wielbłąda) czy Dhanurasana (Pozycja Łuku) uwalniają napięcia z okolic brzucha, rozciągają go, tonizują mięśnie. Optycznie wysmuklają. To właśnie antagonistyczne działanie pozycji – naprzemienne napinanie i rozluźnianie mięśni – wpływa na wzmocnienie brzucha.

Ushtrasana (Pozycja Wielbłąda)

Dhanurasana (Pozycja Łuku)

Pozycje, które angażują mięśnie pleców, miednicę, ale również na przykład nogi, mają za zadanie poprawić naszą posturę. Tadasana czy wspomniany już Plank wpływają na stabilizację całego ciała. Wygięcia i pozycje otwierające klatkę piersiową, które wzmacniają dolny odcinek kręgosłupa, również wpływają na zmniejszenie obwodów okolicy brzucha.

Tadasana

tadasana powitanie słońca

Wszelkiego rodzaju skręty, skłony i inwersje wpływają korzystnie na nasz układ trawienny. Tonizują narządy wewnętrzne, stymulują do pracy żołądek, jelita, wątrobę.

Setu Bandha Sarvangasana (Pozycja budowania mostu) na przykład wzmacnia jelita, reguluje pracę tarczycy i wpływa na lepszy metabolizm. Pavanamuktasana z kolei pomaga pozbyć się problemów gastrycznych, takich jak wzdęcia, zgaga, zatwardzenia czy niestrawność.

Setu Bandha Sarvangasana (Pozycja budowania mostu)

Pavanamuktasana

Pavanamukthasana (Pozycja Uwalniająca Wiatr)

Ostatnią grupę stanowią pozycje uspokajające. Stres może prowadzić do wielu problemów, między innymi do dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Poza tym wysoki poziom kortyzolu (hormon stresu) sprawia, że tkanka tłuszczowa gromadzi się właśnie w okolicach brzucha. Pozycje takie jak Padahastasana, Sirsasana czy Pozycja Dziecka działają relaksująco, poprawiają jakość snu, obniżają ciśnienie krwi oraz rytm serca. Przeciwdziałają skutkom długotrwałego stresu, mogą więc pośrednio wpłynąć na utratę masy ciała.

Padahastasana

Sirsasana

Czy dzięki jodze można schudnąć? Jak widać liczy się działanie wielokierunkowe i holistyczne.


Po więcej asan na mocne mięśnie brzucha wskakuj do Studia! Znajdziesz w nim 21-dniowe Wyzwanie: „Power Brzuch – Wzmocnij Mięśnie”, które prowadzi Ulla Wilczyńska-Kalak. Ulla pokaże Ci, jakie pozycje wykonywać, jak prawidłowo ustawiać ciało, ile pozostać w danej asanie oraz jak połączyć ćwiczenia fizyczne z oddechem, tak aby Twoja praktyka jogi przyniosła najlepsze efekty.

Banner PowerBrzuch

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.

    [blog]
    [blog]
    [popup]
    [popup]
    [Joga_Zawsze_Mloda_popup]
    [Joga_Zawsze_Mloda_popup]