Portal Yogi

Joga a seks: czy rzeczywiście jest tak, jak mówią (+ kilka asan do wypróbowania)

Joga a seks to temat, który elektryzuje nie tylko początkujących joginów

Joga a seks to temat, który elektryzuje nie tylko początkujących joginów. Które z pozycji warto praktykować częściej, żeby poprawić swoje życie seksualne i czerpać z niego większą radość? 

Nasz popęd seksualny i satysfakcja zależą od wielu czynników, między innymi od gospodarki hormonalnej, od samopoczucia i kondycji psychiczno-fizycznej.

Stres i niepokój zdecydowanie źle wpływają na nasze libido, tak samo jak  zmęczenie, problemy psychologiczne, a także niektóre choroby autoimmunologiczne, z uwagi na ich podłoże hormonalne.

joga a seks

Jakość seksu zależy też od naszej samooceny, kompleksów oraz od trybu życia, jaki prowadzimy – czy korzystamy z używek, jak się odżywiamy, czy uprawiamy sporty.

Praktyka jogi wpływa pozytywnie na wiele obszarów naszego życia, zarówno na sferę fizyczną, fizjologiczną, jak i mentalną.

Prowadzi do równowagi psychiczno-emocjonalnej, poprawia sprawność i funkcjonowanie naszego ciała, otwiera nas na nowe doświadczenia. W efekcie może uleczyć, poprawić nasze życie seksualne i wznieść doznania na wyższy poziom.

Aspekty fizyczne

Siła i elastyczność

Joga wzmacnia ciało i poprawia jego elastyczność.

Większość asan działa dwojako na organizm – z jednej strony wzmacniają siłę mięśni, z drugiej silnie rozciągają stawy i ścięgna.

W efekcie jesteśmy bardziej gibcy, wzrasta nasza wytrzymałość i ogólna kondycja fizyczna. Zwiększa się również zakres ruchów.

Zwłaszcza asany otwierające biodra, jak na przykład pozycja Gołębia czy Schwytanego Kąta, mają znaczenie dla naszego życia seksualnego.

pozycja gołębia królewskiego

Pozycja Gołębia

Baddha konasana

Pozycja Schwytanego kąta

Niektóre pozycje seksualne można odczuwać jako dyskomfortowe, jeśli nie ma się dostatecznie rozciągniętych bioder i nóg.

Im bardziej elastyczne ciało, tym więcej pozycji staje się dla nas dostępnych i tym bardziej otwarci jesteśmy na eksperymenty oraz kreatywne pomysły w łóżku.

Mięśnie Kegla

Wykonywanie asan wpływa na wzmocnienie, ale też zrelaksowanie mięśni dna miednicy.

Praktyka jogi uczy odczuwania  tego obszaru, wpływa na utrzymanie właściwego napięcia. Odpowiednio ułożone asany, zwłaszcza te wykorzystujące pracę nóg, doskonale relaksują i rozluźniają.

Głęboki oddech również wpływa na kondycję tej partii ciała. Trening dna miednicy, czyli tzw. mięśni Kegla, w połączeniu z ćwiczeniami oddechowymi poprawia doznania miłosne.

Eliminacja bólu

Ponadto, regularna praktyka jogi powoduje złagodzenie różnych dolegliwości, na przykład bólu pleców i kręgosłupa czy stawów, które skutecznie mogą odebrać chęć do uprawiania miłości.

Wyniki badań irańskich naukowców wykazały wpływ jogi na poprawę satysfakcji z seksu u kobiet cierpiących na stwardnienie rozsiane.

Aspekty fizjologiczne

Lepsze krążenie

Wiele pozycji, które wykonujemy podczas sesji jogi zwiększa ukrwienie organów wewnętrznych.

Pozycje takie jak Orzeł czy Most zwiększają przepływ krwi w miednicy.

Garudasana

Pozycja Orła

 

emocje zapisane w ciele

Mostek

Skręty i wygięcia masują narządy jamy brzusznej, w tym również narządy układu rozrodczego, stymulują ich prawidłowe funkcjonowanie.

Lepsze ukrwienie odgrywa znaczącą rolę w osiąganiu orgazmu. Dobre krążenie i właściwy, niezakłócony przepływ krwi w tętnicach są konieczne do osiągnięcia erekcji.

Jeżeli borykamy się z chorobami sercowo-naczyniowymi, mogą pojawić się problemy. Ryzyko wzrasta w przypadku nadciśnienia, wysokiego poziomu trójglicerydów oraz cukru we krwi, podwyższonego cholesterolu.

Każdy czynnik, który uszkadza tętnice i hamuje swobodny przepływ krwi jest potencjalnie niebezpieczny. Joga wspomaga krążenie. Udowodniono, że praktyka asan obniża ciśnienie krwi, stężenie trójglicerydów i cholesterol. Zdrowe serce to zdrowy seks.

Równowaga hormonalna

Joga przyczynia się także do wyrównania gospodarki hormonalnej.

Równowaga hormonalna wpływa na odczuwanie popędu płciowego, reguluje nasze libido.

Pozycje takie jak wygięcia do tyłu pobudzają odpowiednie nerwy i zapewniają prawidłową erekcję u mężczyzn oraz optymalną elastyczność i nawilżenie pochwy u kobiet.

Skłony do tytułu, wygięcia sprzyjają pobudzeniu. Niektóre asany pobudzają pracę jajników.

Inne aktywizują pracę tarczycy, co jest ważne, ponieważ nieprawidłowy poziom hormonów tego organu, występujący na przykład w niedoczynności tarczycy powoduje obniżenie libido.

Joga – jak każda aktywność fizyczna – wzmaga też wydzielanie endorfin. Kiedy ich poziom jest niski automatycznie spada też jakość naszego życia seksualnego.

Aspekty psychologiczne

Samoocena

Joga ma szereg korzyści dla naszego życia psychologicznego.

Działa na nasz umysł oraz emocje. Wpływa na przykład na to, jak siebie postrzegamy.

Niezależne badania analizujące poziom samoakceptacji w różnych grupach osób wykazały, że praktyka jogi ma pozytywny wpływ na to, jak oceniamy swój wizerunek.

Joga powoduje wzrost samooceny zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Już półtorej godziny praktyki jogi tygodniowo wpływa na lepszy ogląd siebie, wyższą ocenę własnego wyglądu.

joga a seks

Zaczynamy akceptować siebie takimi, jakimi jesteśmy. Joga pomaga nam budować zdrową pewność siebie, która przekłada się również na pewność w sypialni.

Redukcja stresu

Stres, jak nic innego, potrafi obniżyć libido i sprawić, że seks wypada z pola naszych zainteresowań.

Stres działa negatywnie na popęd tak kobiet, jak i mężczyzn.

Panowie mogą zaznawać problemów z erekcją, panie trudności z rozluźnieniem, nawilżeniem i ogólną chęcią na seks.

Wpływ jogi na obniżenie poziomu stresu jest bardzo dobrze udokumentowany.

Poprzez oddziaływanie na autonomiczny układ nerwowy praktyka asan (zwłaszcza pozycjo odróconych), medytacji i pranajamy zapobiega skutkom nadmiernego stresu.

Joga ma działanie głęboko relaksujące. To najlepsza metoda na zwiększenie odporności na sytuacje stresowe. Pomaga w stanach depresji, w walce z lękami i niepokojem.

Poprawia jakość snu, przez co sprawia, że jesteśmy wypoczęci i pełni energii. Pozwala umysłowi się uspokoić, emocjom wyciszyć, ciału zregenerować. Spokój ducha oraz dobre samopoczucie fizyczne wpływają na relacje z bliską osobą i chęć intymnych zbliżeń.

Uważność

Joga i techniki mindfulness rozwijają uważność i zdolność do bycia tu i teraz. Joga a seks

Praktyka jogi pozwala na lepsze poznanie własnych potrzeb, uczy ich wyrażania, ale sprawia też, że stajemy się bardziej wyczuleni na pragnienia drugiej osoby, uczymy się jej słuchać, spostrzegamy gesty i sygnały ciała.

joga a seks

Joga sprawia, że jesteśmy bardziej świadomi własnego ciała, uczy uwagi i odczuwania każdej jego części.

Im bardziej obecni jesteśmy w łóżku, im bardziej skoncentrowani na doznaniach zmysłowych, przeżywaniu przyjemności i chwili teraźniejszej, tym lepsze czekają nas doświadczenia z partnerem.

W seksie ogromną rolę odgrywają emocje. To one budują głęboką więź z partnerem. Uważność pozwala na świadome rozwijane tej sfery.

Zdrowszy tryb życia

Na sprawność seksualną, zwłaszcza u mężczyzn, ogromny wpływ ma tryb życia.

Palenie, nadużywanie alkoholu mogą być przyczynami zaburzeń erekcji.

Wpływają też na obniżenie jakości nasienia. Siedzący tryb życia, brak aktywności i wynikająca z nich otyłość – to już niezależnie od płci – również należą do czynników ryzyka i niekorzystnie działają na libido oraz sprawność seksualną.

Joga i medytacja sprawiają, że jesteśmy bardziej świadomi. Lepiej umiemy rozpoznawać swoje potrzeby, bardziej kontrolujemy emocje.

Wpływa to na wybory, które codziennie podejmujemy. Zaczynamy o siebie dbać, lepiej się odżywiamy, możemy świadomie zrezygnować z używek, rzucić nałogi.

Joga sama w sobie jest formą aktywności fizycznej. Regularna praktyka nieuchronnie prowadzi do zmiany dotychczasowych złych nawyków na rzecz zdrowszego prowadzenia się, a to z kolei ma znaczenie dla naszego samopoczucia i kondycji fizycznej tak w życiu, jak i w sypialni. Dlatego joga a seks wpływają na siebie nawzajem.

Posłuchaj podcastu: „Joga a seksualność”, w którym rozmawiamy z Kat Achtelik na tematy związane z jogą poprzez pryzmat seksualności.

Czakry

Wykonywanie asan, które aktywują czakrę korzenia i czakrę sakralną pomoże uwolnić i poruszyć drzemiącą tam energię.

Wprowadzenie do praktyki pozycji otwierających biodra oraz stymulujących i wzmacniających mięśnie dna miednicy pomoże uwolnić się od negatywnej energii, oczyścić z niej ciało i umysł, a zatrzymać energię pozytywną, przepływająca przez czakry.

Poprawa krążenia w tych obszarach może być pomocna dla osób, którym brakuje witalności, inicjatywy i wigoru.

joga a seks

Wpłynie na ożywienie i zwiększy temperament seksualny. Poruszenie energii czakr pozwoli cieszyć się zdrowym i satysfakcjonującym seksem oraz bliską relacją z partnerem.

Muladhara – czakra korzenia, zlokalizowana przy podstawie kręgosłupa, odpowiedzialna jest za stabilizację, siłę, dobrobyt, bezpieczeństwo, wytrwałość oraz zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych, w tym również potrzeb seksualnych. Żeby pracować z tą czakrą, trenuj pozycje takie jak Wojownik I i II albo Skłon w Przód na Szeroko Rozstawionych Nogach.

Svadhisthana – czakra sakralna umiejscowiona jest w dolnej części brzucha i odpowiada za uczucia, przyjemność, intymność, pożądanie, zmysłowość i seksualność. Symbolizuje nawyki i emocje seksualne. Wypróbuj pozycje Posadzonego Kąta, Gołębia, Kobry, Skłon w Przód ze Stania.

Joga a seks: badania

Wyniki badań koreańskich i indyjskich naukowców wskazują, że joga ma pozytywny wpływ na jakość życia seksualnego i stopień satysfakcji zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn.

Badacze z Korei wykazali, że po 12 tygodniach wykonywania konkretnych asan – wzmacniających mięśnie brzucha i miednicy, rozciągających stawy, poprawiających trawienie, relaksujących oraz poprawiających nastrój i samopoczucie – spowodowało wzrost satysfakcji seksualnej u ponad 75% badanych kobiet.

W ocenie jakości seksu brane były kryteria takie jak: pożądanie, podniecenie, nawilżenie, orgazm, ból podczas stosunku i ogólna satysfakcja.

Szczególna poprawa co do odczuwania podniecenia, bólu oraz nawilżenia widoczna była u kobiet po 45. roku życia, u których problemy te występują częściej.

Co więcej, zajęcia jogi przyczyniły się do znaczącego obniżenia cholesterolu, trójglicerydów, poziomu cukru we krwi oraz ciśnienia.

W analogicznych badaniach naukowców z Indii, którzy analizowali wpływ joga a seks wszystkie oceniane aspekty uległy poprawie. Po 3 miesiącach praktyki uczestnicy raportowali większy popęd, lepsze funkcjonowanie i satysfakcję podczas zbliżenia, wzrost pewności siebie, kontroli i synchronizacji między partnerami. Inne badania tego samego zespołu może być alternatywą – dostępną, tanią i osiągalną – do farmakologicznego leczenia przedwczesnego wytrysku.


 

Odkryj spokój, radość oraz moc płynące z samoakceptacji i pełnego miłości kontaktu z własnym ciałem. Nasze wyzwanie to wyzwalająca podróż w głąb siebie, podczas której otworzysz się na zmiany, nauczysz pracy z intencją i odzyskasz wewnętrzną równowagę.

>>> Weź udział w wyzwaniu: Obudź ciało i umysł

 


Jak widać praktyka jogi, z uwzględnieniem szczególnie korzystnych asan, może poprawić nasze życie seksualne. Wzmocnić obszary, które wymagają poprawy, rozwinąć i pogłębić te, które funkcjonują prawidłowo, ale mogłyby lepiej. Poprzez wzmocnienie ciała, wprowadzenie równowagi psychiczno-emocjonalnej,  harmonii w ciele i umyśle, poprzez otwarcie głowy na nowości, wznosi nasze doświadczenia seksualne i uniesienia miłosne na wyższy poziom.

asany na lepszy seks

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]